Jump to content

Relativt tung 22 fots MOB RIB med Yamaha F250, propellvalg?

dixel

Recommended Posts

Hei 

Noen som har noen formening om hvilken propell som kan være et godt alternativ på min Yamaha F250 på en relativt tung 22 fots MOB RIB

Har ik prop nå

Vekten er vel godt over tonnet, forje eier mente på ca 14-1500kg med motor og fuel.

Har ikke hatt båten på vekt selv men tipper det kan stemme. 

Farts messig så gikk det å true den 40-42 knop med Johnson 200hk med std alu propel og gode forhold 

38knop ish ved litt sjø og vind =) 

Jeg kjenner ikke motoren/båten din, så propellstørrelse skal ikke jeg anbefale. Men på den 17fots MOB båten jeg hadde så måtte jeg med min 90hk gå ned 1-2 tommer på stigningen i forhold til bruk på RIB i tilsvarende størrelse. Fikk da ok akslerasjon, mens båten hadde begrensninger på toppfart. Sikreste båten på fjorden i ruskevær veide opp for den manglende toppfarten...

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Oki, ja.

Er nok på jakt etter en god allrounder, blir benyttet til litt vannsports lek, litt tungt lastet med dykkerutstur samt noe uten last i det hele.

Selv om det er morsomt med høy toppfart så er jeg ikke villig til å offre den alsidige bruken for den maksimale toppfarten en evt topfarts propell.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...