dixel Startet 11.Juli.2015 Del på Facebook Startet 11.Juli.2015 Hei Noen som har noen formening om hvilken propell som kan være et godt alternativ på min Yamaha F250 på en relativt tung 22 fots MOB RIB Har ik prop nå Vekten er vel godt over tonnet, forje eier mente på ca 14-1500kg med motor og fuel. Har ikke hatt båten på vekt selv men tipper det kan stemme. Farts messig så gikk det å true den 40-42 knop med Johnson 200hk med std alu propel og gode forhold 38knop ish ved litt sjø og vind =) Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Jeg kjenner ikke motoren/båten din, så propellstørrelse skal ikke jeg anbefale. Men på den 17fots MOB båten jeg hadde så måtte jeg med min 90hk gå ned 1-2 tommer på stigningen i forhold til bruk på RIB i tilsvarende størrelse. Fikk da ok akslerasjon, mens båten hadde begrensninger på toppfart. Sikreste båten på fjorden i ruskevær veide opp for den manglende toppfarten... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Kiekhaefer Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Du trenger stor diameter og stort bladareal det er det som skal til for å drive tunge båter. Merc Mirage/ Merc Revolution 4/ ikke minst Mercurys Enertia som er en glimrende propell, disse får du med Yamaha hub. Yamaha Saltwater series er også en god prop. Sitér dette innlegget Link to post
dixel Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Alright! takk for input :) Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 På min Nordkapp 760 Noblesse med 250 Ho e-tec er der ca 19"-20" som er mest optimalt. Truer 6000 rpm men med litt last 5700-5800 rpm. Tørrvekt ca 1600 kg. Med fuel, vann og diverse annet ca. 2 tonn. Fart ca 45-48 knop Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Du må ta et valg om det er toppfart som er interessant eller godt skyv/ hastighet + økonomi på marsjfart du vil oppnå, vi kan ikke oppnå alle disse egenskapene med kun en type propell. Sitér dette innlegget Link to post
dixel Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Oki, ja. Er nok på jakt etter en god allrounder, blir benyttet til litt vannsports lek, litt tungt lastet med dykkerutstur samt noe uten last i det hele. Selv om det er morsomt med høy toppfart så er jeg ikke villig til å offre den alsidige bruken for den maksimale toppfarten en evt topfarts propell. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 (redigert) Driver du med litt vannsport så vil kanskje en Revolution 4 være et glimrende valg, den har et formidabelt bitt, drar mye vekt ,gir god marsjfart , samt god toppfart, og den tåler relativt mye heving av motor uten å misse grepet. Denne propellen er godt egnet for store V6 motorer som Yamaha'en din er. Redigert 11.Juli.2015 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.