Jump to content

Yanmar 3gmd starter ikke (vil ikke tenne)

Håvard Wold

Recommended Posts

Hei

Jeg har fiksa litt på motoren i sommer (Yanmar 3 gmd, 27 hk 1999 mod) Dvs tømt tank og byttet filter. Nå vil den plutselig ikke renne når jeg forsøker å starte. Har prøvd med to forskjellige (fulle) batterier, men kommer ikke en lyd.

Har prøvd litt tidligere å dra den i gang, da har det snurret og gått, selv om den ikke startet (sannsynligvis fordi filter/glass lakk og drivstoff ikke kom frem. Men nå er det altså ikke en lyd. Instrumentpanelet lyser, så det kommer strøm..

Noen ideer?

Kan den ha skjært seg i mine forsøk på å fra den i gang?

Frykter sesongen er spolert :(

Jeg sliter litt med opplysningene fra trådstarter... En Yanmar 3GMD fra 1999 (???). Så vidt jeg vet ble 3GMD produsert i perioden 1980-83. I 1983 ble modellen erstattet av 3GM30 som var i produksjon til 2003. Er det denne modellen du mener?

Du skriver at motoren "ikke vil renne" og "kommer ikke en lyd". Er det slik å forstå at det nå ikke er liv i starteren når du forsøker å starte?

I så fall må du sjekke batteritilkoblinger, hovedbryter, tilkoblinger på starter og kabler mellom denne og startknapp på instrumentpanelet.

(En kjent svakhet med 30GM30 er dårlig tverrsnitt på kablene mellom de ulike delene av motoren. Kombinert med korrosjon kan det føre til at spenningen inn på starteren fra startknappen blir for lav slik at starteren ikke aktiveres. Prøv evt. å legge en ledning direkte fra batteriet og bort på starteren..)

Kan høres ut som en kombinasjon av flere ting:

Har du fått ut all luft av dieselsystemet helt frem til dysene? Er det luft i systemet, får ikke høytrykkspumpa frem diesel til dysene, og du får ikke start. Det er en manuell pumpe til å lufte systemet med, på styrbord side av motoren. Løsne dieseltilførselen på en av dysene og pump til det kommer diesel. Fortsett med neste dyse og så siste dyse.

Er dekompresjonshendelen eller stopp hendelen på rett plass?

Sørg for å rense alle kontaktpunkter på starteren. Som det skrives lengre opp i tråden, så kan innslaget på starteren fuske litt. Da skjer det intet ved trykk på start knapp. Min en 3GM30F, fusker litt der, men kommer ved gjentatte trykk på startknappen.

Lykke til :-)

Aileen ll

Etter å ha finlest #1 og #6 kan det virke som om starteren er "dau"

Start da med å sjekke om der kommer spenning på innslagsklemma på startmotoren når nøkkelen vries til start.

Dersom ingen spenning her må der feilsøkes I ledningsnettet.

Dersom spenning ligger feilen I starter eller kabelforbindelser.

Hei

Først må jeg takk for mange gode innspill! Jeg hsr ikke nye erfaring, så det setter jeg stor pris på.

Det er en skrivefeil i teksten: det står "renne", men det riktige er "tenne" (typisk Apple). Jeg har byttet filter, og fått rent drivstoff frem til motoren (det pipler i skrua når jeg pumper med den lille pumpa på motoren). Men når jeg forsøker å starte, skjer det rett og slett ingenting (helt dødt). Men instrumentpanenet lyser. Så problemet kan vel kanskje være startere eller et brudd i strømtilførselen? Den ville "dra" for bare noen dager siden (men da kom ikke drivstoffet frem).. Jeg skal dobbeltsjekke i morgen at ikke stoppern (den man drar i står ute). Er ganske sikker på at den er dytta inn, men vet jo aldri..

Har selv Yanmar 3GM30, som tidligere hadde startproblemer.

Når du trykker inn startknappen - drar startmotoren rundt?

Eller hører du bare et "klikk"?

Hos meg var det startknappen som var problemet. I en periode virket den av og til, men jeg måtte alltid prøve flere ganger før starteren "tok". Siden var det helt dødt. Jeg fikk koblet startfunksjonen direkte på nøkkelen (koblet altså ut startknappen), og siden har det ikke vært startproblemer. Nå vrir jeg bare nøkkelen, og motoren starter.

Dette er et kjent problem med denne motortypen - fellestrekk er kontaktfeil eller manglende/redusert strøm til startmotoren. Men det kan ha andre årsaker (som nevnt av andre her).

Bjørn Olav

"Men nå er det altså ikke en lyd. Instrumentpanelet lyser, så det kommer strøm."

Hva er det som lyser i instrumentpanelet?

Jeg trodde alle 3GM30-motorer ble levert med akustisk varsel som aktiviseres ved for lavt oljetrykk og for høy temperatur. Siden det ikke er oljetrykk når du vrir om nøkkelen skal dette varselet da normalt aktiveres og oljetrykkslampa (og ladelampa) lyse. Er det slik å forstå at du ikke hører akustisk varsel når du vrir om nøkkelen?

Har det fungert tidligere? I så fall kan det tyde på et brudd/ dårlig kontakt i nøkkelbryter eller et annet sted i instrumentpanelet.

Er i båten nå.

Den drar ikke, men drivstoffmåler, ladelampe (strømsymbol) og en annen lampe lyser. Sistnevnte vet jeg ikke hva symboliserer, noen som vet (se bilde)?

Jeg hører heller ingen klikkelyd når jeg trykker inn startknappen, men den intense pipelyden er der når jeg vrir om nøkkelen.

bilde

Fint, - da lyser lampa for lavt oljetrykk (og ladelampa) og du hører det akustiske varslet, - akkurat som det skal være. Da bør det også være spenning fram til startknappen.

Om det da ikke skjer noe med starteren når du trykker inn startknappen kan det skyldes feil med startknappen, brudd eller dårlig kontakt i ledningen fra startknappen og frem til starteren, manglende tilkobling til + og - på starteren (grove kabler) eller feil på starteren selv.

Om starteren er koblet til + og - på startbatteriet med de grove kablene (Minus fra batteriet er kanskje koblet til et annet sted på motoren) kan du teste den ved å legge en ledning fra  + polen på startbatteriet inn på der den tynne ledningen er koblet på starteren.  Om starteren løper igang da har du et problem i kretsen jeg nevnte ovenfor. Er det ikke liv ligger feilen i starteren.... 

Når du får liv i starteren og kanskje opplever at motoren fortsatt ikke starter kan det være lurt å stenge ventilen på kjølevannsinntaket før du fortsetter. Hvis ikke vil du kunne oppleve at gjentatt kinning på starteren fører til at eksosslangen fylles med vann. Dette vannet kan etterhvert renne tilbake og inn i motoren via eksosportene.

Husk å åpne ventilen igjen med en gang motoren starter!

Når du får liv i starteren og kanskje opplever at motoren fortsatt ikke starter kan det være lurt å stenge ventilen på kjølevannsinntaket før du fortsetter. Hvis ikke vil du kunne oppleve at gjentatt kinning på starteren fører til at eksosslangen fylles med vann. Dette vannet kan etterhvert renne tilbake og inn i motoren via eksosportene.

Husk å åpne ventilen igjen med en gang motoren starter!

Dette medfører ikke riktighet. Om motoren tørnes rundt og det er kompresjon på den, så skjer ikke dette! Åpner du ventilløfterne og tørner motoren, kan det skje som Athene skriver. En bør derfor ikke kjøre den for lenge med ventilløfteren i åpen stilling, men lukker du den mens motoren tørnes får du presset vannet ut, og du kan på nytt tørne den med åpne ventilløftere.

Diss motorene er kjent for at de etter en tid begynner å fuske ved start. Starteren slår ikke inn. Førsøker en flere ganger, så kan det skje at den slår inn. Jeg koplet et rele ved starteren. Jeg tar pluss fra ledningen inn på starteren (den tykke fra batteriet). Ledningen fra tenningsbryteren klipte jeg av, slik at den stumpen som er festet på innslaget ble koplet til releet og får strøm via releet. Ledningen fra tenningsnøkkelen går inn på spolen i releet og til jord på en egen ledning som ble montert for jordforbindelse.. Siden dette ble gjort går motoren rundt hver eneste gang jeg trykker på startknappen. Tidligere måtte jeg trykke mange ganger før den endelig slo inn og startet motoren.

Takk igjen for gode svar!

Har nå forsøkt å koble starteren rett fra batteriet med startkabler istedetfor via startknappen. Fikk hjelp av en i havna. Fortsatt helt dødt (heller ingen klikkelyd). Da virker det som at feilen ligger i selve starteren og ikke krets/forbindelse. Ser for meg å ta med starteren til vikleverkstedet i Fredrikstad, som foreslått over.

Er det komplisert å skru av starteren og få den på igjen (for en som skjeldent skrur)?

Ikke demonter den før du har målt at det kommer spenning på innslaget til starteren, når startknappen betjenes. Er det vanskelig å måle på tilkoplingspunktet på starteren, så stikk ei nål gjennom isolasjonen på startinnslagsledningen. Måler du minst 12V mellom der og jord, når startknapp betjenes kan du ta ut starteren, om ikke, så har du funnet feilen, og det er ikke nødvendig å ta ut starteren. Feilen ligger i kretsen for strøm til stsrtinnslaget.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...