Jump to content

Distinksjoner på skipsuniformer

jørn

Recommended Posts

La oss no vere litt meir konkret her :thumbsup:

På brua her dei komandoløkke øverst itillegg til X antall striper. (Fks Matros på dekk har 2 smale i gull)

I maskinrommet har besettninga propell. Unntak er elektrikkar med 3 stripar utan propell

Desse stripane skal vere breie & i gull.

Stuertar har 3 breie i sølv. Messen 2 smale i sølv

Det er litt variasjon her, på Cruise & Stor-Ferger går det litt "rundt" alt etter flagg & rederi.

Det tåpeligaste eg ser er dritafulle karar i (tre-)snekke & kapteins-epalettar :rolleyes:  :nonod:

Helsing T&P

-med 4 breie gull + komando&propell-

Jeg vet ikke hvordan det er nå, men fra gammelt av hadde maskinsjefen lue med blank skjerm, mens kapteinen hadde matt skjerm. At det var chiefen som hadde blank skjerm, skal ha og gjøre med at han alltid hadde skitne fingre. Da var det lettere å tørke av en blank skjerm!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kapteinen er den eneste med gullblader på bremmen på lua :-)

Bilde av en kapteinslue vs vanlig offiserslue: http://www.corneruniform.com/site/?page_id=10

Ellers så er det som andre har nevnt, her er bilder av de forskjellige:

http://www.corneruniform.com/site/?page_id=12

Cruise/store passasjerbåter er ofte anderledes som nevnt i tidligere post og har ofte litt mere bling (gull) en andre; f.eks. :

Dekk (løkke):

Kaptein har 5-striper (en bred og 3 vanlige)

Staff-kaptein - 4 striper

Overstyrmann - 3 striper

1. styrmann 2,5 striper (vanlig - 1/2 - vanlig stripe)

Maskin (propell):

Maskinsjef - 4 striper

Staff/jr maskinsjef - 3,5 striper

1. maskinist - 3 striper

2. maskinist - 2,5 striper (vanlig - 1/2 - vanlig stripe)

Hotell personell ombord på cruise/passasjer har og masse forskjellige grader. Disse hadde vel sølvstriper før (?) men har flere plasser gått over til gull med hvitt/sølv imellom stripene.

Her et bilde av luen jeg hadde da jeg vikarierte en sommer som radiooffiser på hurtigruten Sanct Svithun som 17 åring, litt av en sommerjobb!! Jeg er nå over 71 år. Det var året før båten forliste pga. en navigasjonsfeil. Jeg har luen fremdeles, men dessverre har jeg mistet emblemet med DSD (Det Stavangerske Dampskibsselskap) i gullbokstaver. Bildet oppe til venstre viser forresten båten min morfar var på som førstereis.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...