jørn Startet 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2015 Noen som har en oversikt på dett? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Du får det du trenger hos Markom:http://www.markom.no/index.php?option=com_virtuemart&view=category&virtuemart_category_id=2〈=no Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jørn Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Tenkte mer på hva som betyr hva, trenger ikke uniform i 23fotern, hehe. Betyr det: 4striper=Kaptein, 3striper=1.styrmann osv? Samme i maskin, Maskinsjef osv? Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 4 striper er kaptein & maskinsjef 3 striper er overstyr & 1.mask 2 striper er 1.styr & 2.mask 1 stripe er 2. styr & 3.mask Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 La oss no vere litt meir konkret her På brua her dei komandoløkke øverst itillegg til X antall striper. (Fks Matros på dekk har 2 smale i gull) I maskinrommet har besettninga propell. Unntak er elektrikkar med 3 stripar utan propell Desse stripane skal vere breie & i gull. Stuertar har 3 breie i sølv. Messen 2 smale i sølv Det er litt variasjon her, på Cruise & Stor-Ferger går det litt "rundt" alt etter flagg & rederi. Det tåpeligaste eg ser er dritafulle karar i (tre-)snekke & kapteins-epalettar Helsing T&P -med 4 breie gull + komando&propell- Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Jeg vet ikke hvordan det er nå, men fra gammelt av hadde maskinsjefen lue med blank skjerm, mens kapteinen hadde matt skjerm. At det var chiefen som hadde blank skjerm, skal ha og gjøre med at han alltid hadde skitne fingre. Da var det lettere å tørke av en blank skjerm! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
T&P Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Det må vere ei stund sidan Lars Nytt for oss "unge" Sitér dette innlegget Link to post
Cheng Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Kapteinen er den eneste med gullblader på bremmen på lua :-) Bilde av en kapteinslue vs vanlig offiserslue: http://www.corneruniform.com/site/?page_id=10 Ellers så er det som andre har nevnt, her er bilder av de forskjellige: http://www.corneruniform.com/site/?page_id=12 Cruise/store passasjerbåter er ofte anderledes som nevnt i tidligere post og har ofte litt mere bling (gull) en andre; f.eks. : Dekk (løkke): Kaptein har 5-striper (en bred og 3 vanlige) Staff-kaptein - 4 striper Overstyrmann - 3 striper 1. styrmann 2,5 striper (vanlig - 1/2 - vanlig stripe) Maskin (propell): Maskinsjef - 4 striper Staff/jr maskinsjef - 3,5 striper 1. maskinist - 3 striper 2. maskinist - 2,5 striper (vanlig - 1/2 - vanlig stripe) Hotell personell ombord på cruise/passasjer har og masse forskjellige grader. Disse hadde vel sølvstriper før (?) men har flere plasser gått over til gull med hvitt/sølv imellom stripene. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Her et bilde av luen jeg hadde da jeg vikarierte en sommer som radiooffiser på hurtigruten Sanct Svithun som 17 åring, litt av en sommerjobb!! Jeg er nå over 71 år. Det var året før båten forliste pga. en navigasjonsfeil. Jeg har luen fremdeles, men dessverre har jeg mistet emblemet med DSD (Det Stavangerske Dampskibsselskap) i gullbokstaver. Bildet oppe til venstre viser forresten båten min morfar var på som førstereis. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
T&P Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Takker "Hr.Kolega" Ang hua er det igjen litt ymse alt etter flaggstat & vi har jo enno ikke rippa opp i dei militante fartyane Men las oss heller håpe at TS har fått eit "fargerikt" innblikk i handelsflåten Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 12.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 TS har til de grader fått svar, takker og bukker folkens :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.