Haldorsen Startet 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2015 Jeg har blitt den lykkelige eier av en Marieholm IF som for tiden er i Bergen. Sommerferien min starter så seint som 10. august, og da vil jeg seile sørover til Lillesand, hvor jeg har tenkt å ha båten. Jeg har aldri seilt denne strekningen før (og har ikke veldig mye erfaring med seiling generelt). Er det noen gode råd der ute på hvor og hvordan jeg bør legge opp ruta? Siden jeg må få unna turen i løpet av min 3 uker lange ferie vil jeg ikke ta noen store omveier (dypt inn i fjordene osv), men jeg tar veldig gjerne imot råd om gode marinaer og ankringsplasser. Og ikke minst hvordan jeg bør legge opp etappene. Planen er å seile om dagen og ligge ved marinaer (eller rolige ankringsplasser) på natta. I og med at det er en 2 tonn seilbåt med kun en 5HK motor regner jeg med det ikke blir veldig lange strekk hver dag. Sitér dette innlegget Link to post
H80 Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Hei, Jeg var med på en tilsvarende hentetur i mai, med en 28 fots seilbåt på litt under 2 tonn, og 6 hk utenbordsmotor. Vi reiste fra Bergen torsdag ettermiddag, og var i Lillesand ved lunsjtider søndag, før vi fortsatte til Tvedestrand. Mellom der hadde vi også 16 timers landligge i Tananger. Denne turen tar altså ca 60 timer ved noenlunde brukbare seilingsforhold Vi var bare 2 st ombord, uten autopilot, og måtte gå 30-40% av tiden for motor på grunn av ugunstig vindretning og skiftende vindforhold. Er du alene og skal seile kun dagsetapper, ville jeg regnet 7-8 dager i ren transporttid. Da blir det behagelige dagsetapper, tid for litt bading og fiske, og du har også rom for å ligge i havn en dag i påvente av bedre vær. Hvis det er stiv kuling fra sør i dagesvis, tar det selvfølgelig lenger tid. Det er spesielt to strekninger du må planlegge for med tanke på værmelding, nemlig Sletta nord for Karmøy/Haugesund, og Jærens Rev (Tananger-Egersund). Sletta er fort gjort, under to timer, mens Jæren tar ca 8 timer med denne type båt. Mellom Tananger og Egersund finnes det ingen gode nødhavner dersom det blir ruskete, og siden det er en såpass lang strekning gjelder det å sjekke bølge- og vindvarsel nøye før man legger ut. Hvordan du bør legge opp etappene, avhenger av vær- og vindforhold og hvor mange dere er ombord. Vi hadde fire dager til rådighet og var to ombord, så det ble to lange etapper pluss to stopp for bunkring og benstrekk. Hvis du har tre uker til rådighet, er det rom for store utskeielser, lange omveier og mye tid på land. Det er mulighet for veldig mange flotte naturopplevelser på denne strekningen, men det vet nok det lokale båtfolket mer om enn meg, som bare har hastet forbi. Sitér dette innlegget Link to post
Haldorsen Svart 12.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Oi, her var det en del nyttig informasjon! Jeg har i hvert fall én flittig hjelper med meg, så jeg tror turen blir ganske lik den du hadde. Jæren har jeg hørt mye spennende om. Spesielt siden det blir et langt strekk uten muligheter for å "angre". Jeg tror planen blir å ligge i Tananger til jeg er rimelig sikker på at havet er rolig, og så fare ut når vannet er flatest. Godt mulig det blir en jobb for jernseilet, i så fall. Sletta har jeg ikke hørt så mye om, men det er godt å være forberedt på det strekket også. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Heisann, hvor i Bergen ligger båten? Mvh, Festina Lente Sitér dette innlegget Link to post
Haldorsen Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 For tiden ligger den på Hjellestad. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.