Muggebigge Startet 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2015 Jeg har pusset opp en gammel Polar med blank benarolje på dørken. Men når jeg går på den, blir det veldig fort fotmerker. Har dette noe med tørketid/herding å gjøre, eller vil det forbli sånn? Legger ved et bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Fint resultat Benar er en veldig myk (og samtidig elastisk) olje/lakk, den er derfor best egnet på steder uten fysisk slitasje. Så på slikt som dørk, sittebenker, bord og lignende bør du heller bruke en hardere lakk, som f.eks. Ravilakk eller lignende. Benaren vil bli hardere med tiden, men siden "oppgaven" dens er å beholde hinne og glans lenge vil dette dessverre ta en god stund. Så hadde jeg vært deg hadde jeg skrapet av Benaren, slipt lett over og heller lakkert dørker og benker. Å lakkere rett oppå Benar med en hardere lakk fungerer dårlig da lakken blir liggende og flyte oppå det mykere underlaget og dermed lettere sprekker opp. Skott og steder uten mekanisk slitasje vil holde seg fine lenge med Benar (så klart så lenge grunnarbeidet er godt). Trist nå som du har fått et så fint resultat, men er gjerne verdt det når båten blir mer brukervennlig, dumt å få merker og i verste fall "lime" fast tunge ting som blir stående på dørken en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Heilt samd med Hakkannen. Benar er bra, men i tunne lag, og du må ha god tid. Den tørkar veldig seint. Vil samstundes slå eit slag for Ravilakk som eg har svært gode erfaringar med. Rimeleg og god. Sitér dette innlegget Link to post
Muggebigge Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Takk for svar. Ravilakk får bli til neste sesong. Litt synd at det ikke holder med Benarolje. Treverket ble veldig pent! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Jeg gjorde en nyttig observasjon her om dagen. Inne i båten på teakflater er det etter hvert blitt tynnslitt. Det pusset jeg en gang tidligere lett, og oljet/lakket over til et meget bra resultat. Men hva var det jeg brukte den gang? Var det matt lakk eller olje? Så den forsiktige mann jeg er, fant jeg frem en teakbit som tidligere var lakkert, men hvor det var bare områder. Jeg smurte på teakolje på et område, og matt teaklakk på et annet og lot det tørke. Resultat? På de ubehandlede områdene ble det bra med begge produktene. Men der det var lakk fra tidligere, tørket ikke oljen selv etter mange dager! Konklusjon: Ikke olje på lakkerte flater. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.