Jump to content

Benarolje interiørt

Muggebigge

Recommended Posts

Fint resultat :smiley:

Benar er en veldig myk (og samtidig elastisk) olje/lakk, den er derfor best egnet på steder uten fysisk slitasje. Så på slikt som dørk, sittebenker, bord og lignende bør du heller bruke en hardere lakk, som f.eks. Ravilakk eller lignende. Benaren vil bli hardere med tiden, men siden "oppgaven" dens er å beholde hinne og glans lenge vil dette dessverre ta en god stund. Så hadde jeg vært deg hadde jeg skrapet av Benaren, slipt lett over og heller lakkert dørker og benker. Å lakkere rett oppå Benar med en hardere lakk fungerer dårlig da lakken blir liggende og flyte oppå det mykere underlaget og dermed lettere sprekker opp. Skott og steder uten mekanisk slitasje vil holde seg fine lenge med Benar (så klart så lenge grunnarbeidet er godt). Trist nå som du har fått et så fint resultat, men er gjerne verdt det når båten blir mer brukervennlig, dumt å få merker og i verste fall "lime" fast tunge ting som blir stående på dørken en stund.

Jeg gjorde en nyttig observasjon her om dagen. Inne i båten på teakflater er det etter hvert blitt tynnslitt. Det pusset jeg en gang tidligere lett, og oljet/lakket over til et meget bra resultat. Men hva var det jeg brukte den gang? Var det matt lakk eller olje? Så den forsiktige mann jeg er, fant jeg frem en teakbit som tidligere var lakkert, men hvor det var bare områder. Jeg smurte på teakolje på et område, og matt teaklakk på et annet og lot det tørke.

Resultat? På de ubehandlede områdene ble det bra med begge produktene. Men der det var lakk fra tidligere, tørket ikke oljen selv etter mange dager! Konklusjon: Ikke olje på lakkerte flater.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...