Jump to content

Muligens for varm pakkboks?


cosmic

Recommended Posts

Har en pakkboks som er fettsmurt. Den blir så varm at den kan tas på,men ikke holdes på. Båten er en NB 870, motor yanmar 295hk. Blir varm selv ved moderat belastning. Har lest endel tråder om dette emnet,og konkluderer med at denne skal ikke luftes på hylse etter sjøsetting. Også dette svar fra båtprodusent. Men ....er ikke helt komfortabel med dette....... Noen som har synspunkter?

Link to post

Har en pakkboks som er fettsmurt. Den blir så varm at den kan tas på,men ikke holdes på. Båten er en NB 870, motor yanmar 295hk. Blir varm selv ved moderat belastning. Har lest endel tråder om dette emnet,og konkluderer med at denne skal ikke luftes på hylse etter sjøsetting. Også dette svar fra båtprodusent. Men ....er ikke helt komfortabel med dette....... Noen som har synspunkter?

Hvis det er med simmeringer skal hylsa luftes, så ikke der blir stående ei luftlomme helt inne ved pakkboksen slik at denne ikke da får kjøling av sjøvannet. Bør altid gjøres  etter at båten har vært på land. Hadde en venn i båtforeningen som unnlot denne prosedyren på en fettsmørt pakkboks m/simmeringer da båten var ny, det førte til at fettet smeltet helt, og boksen var glovarm. Etter han begynte og lufte,fikk pakkboksen normal temperatur igjen.

Link to post

Nils Pils,trodde dette var mellom 60 og 80 grader,men du har sikkert rett.det var beroligende. Båtprodusent sa at den godt kunne være så varm,men mange her hevder at pakkboksene skal luftes. Båtprodusent,samt et båtverksted har gitt meg beskjed om at den ikke skal luftes. Er fettsmurt med zimmerringer,og uten luftenippel. Luften kommer ut av seg selv er jeg blitt fortalt. Båten har nettopp vært på land for bunnsmøring,og jeg tror pakkboksen er litt varmere nå en før den gikk på land. Irriterende å ikke være helt sikker. Får som sagt skråsikre råd både for og imot lufting. Burde kanskje vært en folkeavstemming om temaet?

Link to post

. . . . Er jo bare å løsne på slangeklemmene og vippe litt opp på slangen med et flattskrujern til vannet kommer. . . . .

 

Bare? Skulle jeg finne på noe slikt, måtte jeg ligge på magen over motoren med hode og armer under varmtvannsberederen og kanskje klare å vippe litt opp på en dønn stiv og solid slange! Heldigvis har jeg aldri hatt varmgang i pakkboksen (fettsmurt med simmeringer) siden jeg kjøpte båten i 1987. Simmer-ringene har jeg skiftet en gang, for ca. 5 år siden da jeg hadde en mikroskopisk lekkasje fra pakkboksen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hvor varm blir din,Lars H?(pakkboksen)

 

Det aner jeg ikke noe om, - har aldri kjent efter. De eneste gangene jeg har tatt på pakkboksen, er de to gangene i året jeg drar til litt på fettboksen. Og det er før litt lengre turer, og da er pakkboksen i hvert fall helt kald. Om den har vært varm noen gang, så har det tydeligvis ikke skapt problemer iom. at det tok 25 år før simmer-ringene begynte å lekke en anelse. Og da var det kun mikroskopiske spor i akslingen. Jeg tukler ikke med ting som fungerer. Det samme gjelder for impelleren. I manualen står det at den har en levetid på 600 timer. Så det går maaaange år mellom hver gang den skiftes, har vel skiftet den 2 ganger. Og da var den egentlig god som ny.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Vel, da er det vel ingen vits å diskutere dette mer.  Dersom man har en (pakkboks) en ikke er istand til å nå uten den største anstrengelse, så for all del del; ikke luft. Det er sikkert bare tull at noen pakkbokser er utstyrt med luftenippel..... For oss andre som har grei tilkomst til denne, og er komfortabel med det, så gjør det iallefall ingen skade om vi lufter, slik at vi er sikker på at kjølingen av denne er ivaretatt. :giggle:

Link to post

Har nå løsnet på slangeklemmene,løftet litt på gummislangen,og det piplet vann ut umiddelbart. Da lurer jeg egentlig bare på hvor varm den(pakkboksen) skal bli under gange.beskjeden var at en skulle kunne ta på den,men ikke holde på den,og da er vel det riktig. Har vel ikke fått feilinformasjon fra produsent. Får slå meg til ro med det,selv om det hadde vært kjekt om det gikk an å holde på den.

Redigert av cosmic (see edit history)
Link to post

Vel, da er det vel ingen vits å diskutere dette mer.

 

Nå ble jeg litt provosert, dette er et absolutt et diskusjonstema.

 

Dersom man har en (pakkboks) en ikke er istand til å nå uten den største anstrengelse, så for all del del; ikke luft.

 

Jo, for all del, blir pakkboksen ekstrem varm, så luft, samme hvor kronglete det er å komme til.

 

Det er sikkert bare tull at noen pakkbokser er utstyrt med luftenippel.....

 

Selvfølgelig ikke, dette har med hellingen på hylserøret og hvor lett/vanskelig det er for sjøvannet å komme frem til pakkboksen og kjøle den ned i den enkelte båt.

 

For oss andre som har grei tilkomst til denne, og er komfortabel med det, så gjør det iallefall ingen skade om vi lufter, slik at vi er sikker på at kjølingen av denne er ivaretatt. :giggle:

 

Den eneste skaden er at en hvert år pirker i gummien slik at den kanskje ikke er like god og tett etter 29 år slik min er.

 

Lars H. :sailing:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Her er det mange meninger ser jeg. På min båt er det også en fettsmurt pakkboks med simmringer. Den har aldri vert luftet men potte tett, og for varm til å holde på. Propell-anlegget er 27 år og fremdeles tett, Har skiftet tetningsringer en  gang for 15 år siden. Mange steder på motoren blir simmeringene utsatt for høyere varme enn dette. 

Link to post

På min fettsmurte pakkboks lufter jeg etter utsetting ved å skru lokket helt av. Da fiser det ut litt luft og det pipler ut vann. Når det slutter å fise luft og bare pipler vann skrur jeg lokket på igjen. Så skrur jeg lokket på slik at det slutter å piple eller dryppe vann.

 

Deretter sjekker jeg en gang i mellom. Når det begynner å dryppe vann strammer jeg 1/8 omdreining om gangen til det igjen slutter å dryppe.

 

På denne måten er jeg ganske sikker på at jeg ikke tilfører for mye fett. Og at kjølingen blir så god som mulig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...