cosmic Startet 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2015 Har en pakkboks som er fettsmurt. Den blir så varm at den kan tas på,men ikke holdes på. Båten er en NB 870, motor yanmar 295hk. Blir varm selv ved moderat belastning. Har lest endel tråder om dette emnet,og konkluderer med at denne skal ikke luftes på hylse etter sjøsetting. Også dette svar fra båtprodusent. Men ....er ikke helt komfortabel med dette....... Noen som har synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Mest sannsynlig strammet for hardt på talgpakningene. Men har også vært borte i at en har brukt feil fett. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Har en pakkboks som er fettsmurt. Den blir så varm at den kan tas på,men ikke holdes på. Båten er en NB 870, motor yanmar 295hk. Blir varm selv ved moderat belastning. Har lest endel tråder om dette emnet,og konkluderer med at denne skal ikke luftes på hylse etter sjøsetting. Også dette svar fra båtprodusent. Men ....er ikke helt komfortabel med dette....... Noen som har synspunkter? Hvis det er med simmeringer skal hylsa luftes, så ikke der blir stående ei luftlomme helt inne ved pakkboksen slik at denne ikke da får kjøling av sjøvannet. Bør altid gjøres etter at båten har vært på land. Hadde en venn i båtforeningen som unnlot denne prosedyren på en fettsmørt pakkboks m/simmeringer da båten var ny, det førte til at fettet smeltet helt, og boksen var glovarm. Etter han begynte og lufte,fikk pakkboksen normal temperatur igjen. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Nå kan det jo naturligvis være flere grunner til at pakkboksen blir veldig varm, men ville luftet hylserøret i første omgang for å se om dette var grunnen. Mange slurver nok her en del, særlig viktig på oljesmurte pakkbokser, da disse har en tendens til å bli veldig varme. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 "Tas på men ikke holdes på" vil si mellom 50 og 60 grader. Kanskje litt varmt, men ingen katastrofal temperatur. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
cosmic Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Nils Pils,trodde dette var mellom 60 og 80 grader,men du har sikkert rett.det var beroligende. Båtprodusent sa at den godt kunne være så varm,men mange her hevder at pakkboksene skal luftes. Båtprodusent,samt et båtverksted har gitt meg beskjed om at den ikke skal luftes. Er fettsmurt med zimmerringer,og uten luftenippel. Luften kommer ut av seg selv er jeg blitt fortalt. Båten har nettopp vært på land for bunnsmøring,og jeg tror pakkboksen er litt varmere nå en før den gikk på land. Irriterende å ikke være helt sikker. Får som sagt skråsikre råd både for og imot lufting. Burde kanskje vært en folkeavstemming om temaet? Sitér dette innlegget Link to post
fabia Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 En ting er banna bein, du gjør ikke noe galt hvis du lufter Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Det er akkurat det, at det blir feil å si at den ikke skal luftes. Kansje kan man la være, med det vil ikke under noen omstendighet være feil og lufte. Er jo bare å løsne på slangeklemmene og vippe litt opp på slangen med et flattskrujern til vannet kommer. Så er man sikker i sin sak. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 . . . . Er jo bare å løsne på slangeklemmene og vippe litt opp på slangen med et flattskrujern til vannet kommer. . . . . Bare? Skulle jeg finne på noe slikt, måtte jeg ligge på magen over motoren med hode og armer under varmtvannsberederen og kanskje klare å vippe litt opp på en dønn stiv og solid slange! Heldigvis har jeg aldri hatt varmgang i pakkboksen (fettsmurt med simmeringer) siden jeg kjøpte båten i 1987. Simmer-ringene har jeg skiftet en gang, for ca. 5 år siden da jeg hadde en mikroskopisk lekkasje fra pakkboksen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
cosmic Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Hvor varm blir din,Lars H?(pakkboksen) Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Når jeg spurte på NB når de fortsatt drev,fikk jeg beskjed om at jeg skulle bare ikke røre slangeklemmene når båten lå på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Hvor varm blir din,Lars H?(pakkboksen) Det aner jeg ikke noe om, - har aldri kjent efter. De eneste gangene jeg har tatt på pakkboksen, er de to gangene i året jeg drar til litt på fettboksen. Og det er før litt lengre turer, og da er pakkboksen i hvert fall helt kald. Om den har vært varm noen gang, så har det tydeligvis ikke skapt problemer iom. at det tok 25 år før simmer-ringene begynte å lekke en anelse. Og da var det kun mikroskopiske spor i akslingen. Jeg tukler ikke med ting som fungerer. Det samme gjelder for impelleren. I manualen står det at den har en levetid på 600 timer. Så det går maaaange år mellom hver gang den skiftes, har vel skiftet den 2 ganger. Og da var den egentlig god som ny. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tb55 Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Vel, da er det vel ingen vits å diskutere dette mer. Dersom man har en (pakkboks) en ikke er istand til å nå uten den største anstrengelse, så for all del del; ikke luft. Det er sikkert bare tull at noen pakkbokser er utstyrt med luftenippel..... For oss andre som har grei tilkomst til denne, og er komfortabel med det, så gjør det iallefall ingen skade om vi lufter, slik at vi er sikker på at kjølingen av denne er ivaretatt. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 OK. Har grei tilgang,og er ikke lam,så da blir det lufting. Umiddelbart. Kan vel ikke gjøre noe galt. Skal være forsiktig med skrujernet. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 (redigert) Har nå løsnet på slangeklemmene,løftet litt på gummislangen,og det piplet vann ut umiddelbart. Da lurer jeg egentlig bare på hvor varm den(pakkboksen) skal bli under gange.beskjeden var at en skulle kunne ta på den,men ikke holde på den,og da er vel det riktig. Har vel ikke fått feilinformasjon fra produsent. Får slå meg til ro med det,selv om det hadde vært kjekt om det gikk an å holde på den. Redigert 13.Juli.2015 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Er det denne typen boks du har? Hos meg ligger den på 48 grader etter en times gange I 7-8 knop. (Målt med ir termometer) Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Så veldig likt ut. Får måle med termometer Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Vel, da er det vel ingen vits å diskutere dette mer. Nå ble jeg litt provosert, dette er et absolutt et diskusjonstema. Dersom man har en (pakkboks) en ikke er istand til å nå uten den største anstrengelse, så for all del del; ikke luft. Jo, for all del, blir pakkboksen ekstrem varm, så luft, samme hvor kronglete det er å komme til. Det er sikkert bare tull at noen pakkbokser er utstyrt med luftenippel..... Selvfølgelig ikke, dette har med hellingen på hylserøret og hvor lett/vanskelig det er for sjøvannet å komme frem til pakkboksen og kjøle den ned i den enkelte båt. For oss andre som har grei tilkomst til denne, og er komfortabel med det, så gjør det iallefall ingen skade om vi lufter, slik at vi er sikker på at kjølingen av denne er ivaretatt. Den eneste skaden er at en hvert år pirker i gummien slik at den kanskje ikke er like god og tett etter 29 år slik min er. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ballard Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Her er det mange meninger ser jeg. På min båt er det også en fettsmurt pakkboks med simmringer. Den har aldri vert luftet men potte tett, og for varm til å holde på. Propell-anlegget er 27 år og fremdeles tett, Har skiftet tetningsringer en gang for 15 år siden. Mange steder på motoren blir simmeringene utsatt for høyere varme enn dette. Sitér dette innlegget Link to post
ArImI Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Problemet er ofte for mye fett i pakkboksen, mange tror at det skal presse fett inn, men en skal bare ha litt fett for smurning. Slik at vannet kan kjøle hylsa, og simmerring eller talgpakningen kan tette. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 På min fettsmurte pakkboks lufter jeg etter utsetting ved å skru lokket helt av. Da fiser det ut litt luft og det pipler ut vann. Når det slutter å fise luft og bare pipler vann skrur jeg lokket på igjen. Så skrur jeg lokket på slik at det slutter å piple eller dryppe vann. Deretter sjekker jeg en gang i mellom. Når det begynner å dryppe vann strammer jeg 1/8 omdreining om gangen til det igjen slutter å dryppe. På denne måten er jeg ganske sikker på at jeg ikke tilfører for mye fett. Og at kjølingen blir så god som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Da går jeg ut fra at du har talgpakning? Med simmerringer skal det ikke være en dråpe vann inn i pakkboksen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gabi Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Ja, si det Lars...jeg vet faktisk ikke hva jeg har... Det jeg har funnet ut er at akselen blir veldig lite varm dersom jeg gjør det på denne måten. Og da har jeg tenkt at dette er riktig...? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.