Jump to content

JRC 1800 radar/plotter

sumo

Recommended Posts

Har nettopp solgt min meget gode Koden CRT dagslysradar pga plassproblemer i ny båt (måtte evt. felle den inn slik at den stakk inn i "skallehøyde" på toalettet. Vurderer nå å kjøpe en JRC 1800 C, fargeradar/plotter fra USA. Er klar over at dette ikke er High End hverken det ene eller andre, men er ute etter en grei radar til ikke alt for ille pris, og har liggende en del C-map kasetter etter en tidligere plotter, slik at jeg nå slår flere fluer i ett smekk. Er det noen som har erfaring med dette produktet, og kan si noe om fordeler/ulemper?

NB! vil ikke starte debatt omkring "billigradar, godværsradar etc, har rimelig lang erfaring med radar, og kjenner til begrensningene til slike produkter. Billigste pris jeg har funnet til nå er USD 1489, inkl. GPS, noen bedre? (Seatronic forlanger 19.950 + GPS, 3.200)

Redigert av sumo (see edit history)

antenna er vel den samme som JRC 1500 ? Vil tro den duger greit, disse JRC enhetene blir vel ikke solgt i haugetall BARE pga. prisen ?

Har snakket med fler fornøyde eiere av JRC 1000 / 1500 iallefall. Tror grunnen til at 1800 modellen er relativt uvanlig i Norge, er prisen..

Suzuki

No boat needed..

Har hatt JRC 1000 for noen år siden og den fungerte helt greit. Du må imidlertid regne med å justere litt når du skifter "range" hvis den er lik "1000". Tenker da på gain-justering. Vet ikke hvilken Koden radar du hadde, men siden du hadde CRT så vil nok LCD kreve litt tilvenning. Du slipper jo i hvertfall lyden fra roterende defleksjonsspoler hvis din koden radar var gammel.

Litt avhengig av antennetype på din Koden (les skilleevne) så vil du kanskje også måtte venne deg til at bildet er litt annerledes enn det du var vant til. Var i hverfall litt uvant for meg som har erfaring fra større/dyrere radarer da jeg første gang brukte JRC 1000.

Det viktigste er imidlertid å få satt radaren skikkelig opp. Mange radarer på fritidsbåter som jeg har vært borte i er ikke det. Har hjulpet noen som har trodd at det er de som ikke er flinke nok, men der problemet har vært oppsettet. På JRC står det godt forklart i håndboken. Ta deg litt tid å gjør dette skikkelig.

Lykke til!

PS!

Her på forumet har jeg lagt merke til at det er mange som er interresert i tekniske hjlepmiddel i båt. Kjøp radar og få en sikrere seilas!

Som jeg nevnte tidligere, har jeg lang erfaring med radar, også LCD - dog ikke JRC 1000/1500, med unntak av en kort dagsseilas med 1000. Hadde da selv en Koden LCD, og var ikke videre imponert over JRC-en i forhold, men har forstått det slik at man nå er på MK II utgaven.

Kodenradaren jeg kvittet meg med var en 48 mil 4 kW, 2,5 gr. horisontal og 27 gr vertikal strålebredde. Denne var fullt på høyde med det beste i utlandet, og jeg er klar over at JRC-en ikke kan måle seg mot den. Men så var også dette en radar som kostet det dobbelte av dagens LCD, uten at man her kan direkte sammeligne pris.

Redigert av sumo (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...