Jump to content

Overgang til elektrisk toalett

Comet26

Recommended Posts

Hei Comet26

Mine erfaringer og råd er her:

Har akkurat innstallert to Jabsco toaletter. Den ene mod 37010(kvern og vannpumpe i ett) og et 37245 (separate pumper. Lydforskjellen er formidabel, til fordel for 37245 (Quiet Flush). 37245 er dyr, men den er verdt hvert øre!! (se tråder om bråkete toaletter)

Når du skrur ut ditt gamle toalett - husk å ha med deg tyggegummi!! Det er store muligheter for at det gamle toalettet sitter med gjennomgående bolter. Når du skrur av mutteren, detter skruen igjennom og ned. På enkelte båter er det da kul i granskauen og komme til denne skruen på undersiden.

Tygg tyggegummi - sett en stor skrutrekker på skruen, slik at den står i spenn - skru mutteren helt av og deretter på igjen med halvannnen omdreining. Gjør dette på alle skruene.

Nå får du en stor skrutrekker under dassen, slik at du får en glippe mellom dassen og gulvet. Ta nå en liten skrutrekker og bruk som sparkel og sparkle tyggegummien rundt skruen.(ingen tørketid) Når du har gjort dette på alle skruene, løfter du dassen forsiktig rett opp. Deretter kliner du tyggegummien godt rundt skruene, før du setter den nye dassen nedpå.

Husk å ta av slanger på den gamle dassen, før du løfter den opp.

Husk også på at du ved denne arbeidsopperasjonen, beveger septikslangen. Inni her er det sikkert et lag av urinsyrestein, som nå løsner. Ved første bommelom, er det sansynlig at denne steinen, sammen med bommelommen, tetter slangen din.

Du skal drive med dritarbeid, så mitt råd, ta det helt ut. Skift slangen samtidig.

Mvh

Vidar

Hadde elektrisk på forrige båten.

Har nå to stk. manuelle og er lykkelig.

Er i utgangspunktet imot ting som støyer og bruker strøm unødvendig (sikkert kvalitetsforskjeller m.t.p. støy)

Eneste fordelen jeg ser med el. er at det er ferdig kværnet på tanken.

Har hatt båt i noen år, og eneste gang jeg har hatt trøbbel med toalett var med det elektriske.

Men det er nå min mening da.

Redigert av Scand Baltic (see edit history)

Jeg har innstalert nytt toalett i dag..Igjen..... Etter en del båter og en del dasser heller jeg over til den elektriske varianten. Den manuelle er skuddsikker med litt pleie (fett/olje), men de elektriske med kværn har totalt sett vært de beste... så lenge du har nok strøm.. :s

Nå har jeg byttet til en slik Quiet Flush dass fra Jabsco og det er den beste så langt. Den bare gurgler i seg det den måtte få, men selv den liker ikke ting som ikke er spist først... Jeg tror alle dasser i båt er ok, problemet er bruken og vedlikeholdet....

Høne, øl og hornmusikk!

bilde

Vi har to toaletter ombord. Begge var manuelle, nå er begge elektriske. Vi er lykkelige med det.
TMC og Jabsco går om hverandre. TMC omtrent halve prisen hvis du beholder potta og setter inn elektrisk kvern på toalettet. Selve jobben er fort gjort. Vi har illustrert dette tidligere i Båtens Verden.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...