Comet26 Startet 13.Juli.2015 Del på Facebook Startet 13.Juli.2015 Hei båtfolk! Vurderer overgang fra manuell pumpetoalett til elektrisk. Noen med erfaringer og anbefalinger? Tenker på merke, kvalitet osv... Har ikke målt diameter enda i overgangen, men det er kanskje ikke noen standardmål på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Ut fra manuelt toalett er vanlig dim 38mm. Ut fra elektrisk toalett med kvern, 25mm. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Finnes std overgang for 25/38 :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fjordgubbe Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Kjøp i alle høve kvalitet! Lite det er so mykje problemer med som toaletta ombord, og når dei først kranglar er det noko svineri! Sitér dette innlegget Link to post
Comet26 Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Se det, alltid god hjelp på forumet her inne, takk skal dere ha Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Hei Comet26 Mine erfaringer og råd er her: Har akkurat innstallert to Jabsco toaletter. Den ene mod 37010(kvern og vannpumpe i ett) og et 37245 (separate pumper. Lydforskjellen er formidabel, til fordel for 37245 (Quiet Flush). 37245 er dyr, men den er verdt hvert øre!! (se tråder om bråkete toaletter) Når du skrur ut ditt gamle toalett - husk å ha med deg tyggegummi!! Det er store muligheter for at det gamle toalettet sitter med gjennomgående bolter. Når du skrur av mutteren, detter skruen igjennom og ned. På enkelte båter er det da kul i granskauen og komme til denne skruen på undersiden. Tygg tyggegummi - sett en stor skrutrekker på skruen, slik at den står i spenn - skru mutteren helt av og deretter på igjen med halvannnen omdreining. Gjør dette på alle skruene. Nå får du en stor skrutrekker under dassen, slik at du får en glippe mellom dassen og gulvet. Ta nå en liten skrutrekker og bruk som sparkel og sparkle tyggegummien rundt skruen.(ingen tørketid) Når du har gjort dette på alle skruene, løfter du dassen forsiktig rett opp. Deretter kliner du tyggegummien godt rundt skruene, før du setter den nye dassen nedpå. Husk å ta av slanger på den gamle dassen, før du løfter den opp. Husk også på at du ved denne arbeidsopperasjonen, beveger septikslangen. Inni her er det sikkert et lag av urinsyrestein, som nå løsner. Ved første bommelom, er det sansynlig at denne steinen, sammen med bommelommen, tetter slangen din. Du skal drive med dritarbeid, så mitt råd, ta det helt ut. Skift slangen samtidig. Mvh Vidar Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 (redigert) Hadde elektrisk på forrige båten. Har nå to stk. manuelle og er lykkelig. Er i utgangspunktet imot ting som støyer og bruker strøm unødvendig (sikkert kvalitetsforskjeller m.t.p. støy) Eneste fordelen jeg ser med el. er at det er ferdig kværnet på tanken. Har hatt båt i noen år, og eneste gang jeg har hatt trøbbel med toalett var med det elektriske. Men det er nå min mening da. Redigert 13.Juli.2015 av Scand Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Jeg har innstalert nytt toalett i dag..Igjen..... Etter en del båter og en del dasser heller jeg over til den elektriske varianten. Den manuelle er skuddsikker med litt pleie (fett/olje), men de elektriske med kværn har totalt sett vært de beste... så lenge du har nok strøm.. :s Nå har jeg byttet til en slik Quiet Flush dass fra Jabsco og det er den beste så langt. Den bare gurgler i seg det den måtte få, men selv den liker ikke ting som ikke er spist først... Jeg tror alle dasser i båt er ok, problemet er bruken og vedlikeholdet.... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Astor Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 (redigert) Vi har to toaletter ombord. Begge var manuelle, nå er begge elektriske. Vi er lykkelige med det.TMC og Jabsco går om hverandre. TMC omtrent halve prisen hvis du beholder potta og setter inn elektrisk kvern på toalettet. Selve jobben er fort gjort. Vi har illustrert dette tidligere i Båtens Verden. Redigert 14.Juli.2015 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Comet26 Svart 14.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Helt utrolig hvor hjelpsomme dere er, og tar dere tid til å skrive alt dette. Veldig gode råd! Da er ihvertfall tyggegummi ført opp på handlelista Kan se ut som Jabsco er greia, skal sjekke litt til. Takktakk Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Kjøp Jabsco 37245, då treng du ikkje irritere deg over dårleg kvalitet og støy. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.