Jump to content

Skrogtykkelse i dag og for 30 år sia?


jonn

Recommended Posts

Skremande at sopass seriøse produsentar leverer noko slikt. Er det nokon som trur dette er eit eingongstilfelle?  Ein skal passe på kva ein kjøper, og ikkje berre vere opptekne av design. Kanskje har det noko med pris å gjere og? Det er vel få att av norske produsenter, men siden Saga og Viknes/Skilsø er memndt, kan du vere sikker på at her er det toppkvalitet! (Har ingen av desse båtane.) 

Link to post

det har minket kraftig på norske produsenter ja - småskala håndtverk har ofte vanskelig for å konkurrere prismessig med automatisert produksjon i større serier - eller lavkostland produksjon. 

 

Er jo også norske produsenter som har gått dukken etter outsourcing av produksjon, hvor kvaliteten ikke holdt mål 

http://www.batmagasinet.no/artikkel/slutt-rana-plast

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

De fleste norske båter produseres vel nå hos Parker i Polen, i det minste gjør Windy og Askeladden det, samt de nye Draco båtene, og sikkert andre også.

Rett ved siden av Parker fabrikken ligger Ostróda Yachts, et annet polsk selskap som produserer Beneteau, Jeanneau og andre.

 

Stikkordet er vel billig arbeidskraft, billige materialer, og mindre av alt som koster penger, som selvfølgelig resulterer i dårligere båter.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Yachtsurvey.com:

"In another boat, only two layers of mat were separated by an expanse of putty. No STRUCTURAL fiber at all, just very weak mat. I had no doubt that if one swung a carpenter's hammer at the side of this hull, the hammer would go right through."

Jeg kommer aldri til å kjøpe en båt med distansemateriale i skroget. Det gjelder ikke bare denne som man kan smelle en snekkerhammer igjennom, men i følge Pascoe er det ingen båter som har tilstrekkelig feste mellom distansemateriale og glassfiberen. Siden glassfiberarmert polyester ikke er vanntett, vil man få hydraulisk korrosjon. Dette vil ødelegge skroget sakte men sikkert.

Se:

http://www.yachtsurvey.com/cored_hull_bottoms.htm

 

Jeg prøvde forresten for flere år siden å få Båtnytt interessert i artiklene til David Pascoe for å få opp kvaliteten på "testene" de har. Spesielt er alrtikkelen om lensepumper interessant, men det er visst mer spennende med "gutteturer". (med forbehold da jeg sluttet å kjøpe bladet for lenge siden)

Link to post

Det er jo båter i sandwich som er skikkelig bygd også   f.eks  Viksund har jo produsert sjarker som brukes av yrkesfiskere i mange 10-år. 

 

Problemet blir jo for en legmann å se forskjell, ikke alltid godt å vite hva som befinner seg på innsida.....

http://www.ranablad.no/nyheter/legeskyssbaten-revnet-i-fart/s/1-93-3174503

 

Bruun, 

har du noen formening om alderforskjell på de 2 båtene? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

det er ikke slik at tykkere nødvendigvis er bedre. Dagens glassfiber og resiner er mye bedre enb på 80-tallet som gjør at atyrken er mye bedre. dessuten kan det være negativt hvis du har for mye gods, ikke bare vekt, men at det blir spenningskonsentrajoner andre steder,

Det har du nok rett i og jeg tror også det har vært en utvikling på feltet, men det er vanskelig for den vanlige båtkjøper å vite om produsenten har vært smart eller kjip.

Vekt forblir derfor en enkel indikator på kvalitet så lenge de ikke putter stein i bunnen.

Sushi

Link to post

Vet ikke mye om båtproduksjon og godt mulig at vekt kan være en god pekepinn på styrke.

Men det er liten tvil om at flere tynne lag med duk blir lettere og sterkere en færre lag med tykkere duk. Renhet under produksjon og riktig temperatur er også svært viktig for å kunne lage god og jevn kvalitet.

Dette blir kanskje mest sannsynlig realisert der volumet er stort i en moderne fabrikk? Som antagelig ikke ligger i "Kina".

Unntak er selvsagt små produksjon der kvalitet er i fokus men som blir så dyrt at kun ett fåtall kan vurdere å kjøpe det.

Link to post

Kostnadsbesparende produksjon kan være skremmende og spesielt på havgående seilbåter. Ta en test på akterspeil hvor ytre krefter ikke er så farlig da en som oftest glir unna kreftene. Klassifiseringen holder ikke alltid hva "forskrifter" tilsier. Og skal en montere noe akterut kan en få seg mange overraskelser da tykkelsen på skrogget er så minimalt at det er nødt til å gå galt. Har desverre opplevd dette for ofte i de senere 20 år, men heldigvis overlever en jo.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...