Lingefan Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Holder meg til norskprodusert jeg altså. Hørte for ca 15 år siden om en Bella 512 som var helt ny og som fikk sprekker i skroget etter ett år, hele båten ble byttet og kunden fikk ny. Tror nok det er en del dårlig plastarbeid. Er ikke slik at plastbåt er plastbåt... Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Kenneth 81 Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Helt klart. Mange veier til Rom. En del av dem krever tydeligvis dykkerdrakt... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
lippert Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 At nordmenn på generelt grunnlag i dag skal lage bedre båter tror jeg ikke på. Vi skal også tjene penger. Hvor mange produserer egentlig skrog i Norge i dag? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Lars H. Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Av større båter, støpes i hvert fall Sagabåtene i Norge. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kenneth 81 Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Viknes/Skilsø støpes vel i Furet Værbitt de og? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Fjordgubbe Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Skremande at sopass seriøse produsentar leverer noko slikt. Er det nokon som trur dette er eit eingongstilfelle? Ein skal passe på kva ein kjøper, og ikkje berre vere opptekne av design. Kanskje har det noko med pris å gjere og? Det er vel få att av norske produsenter, men siden Saga og Viknes/Skilsø er memndt, kan du vere sikker på at her er det toppkvalitet! (Har ingen av desse båtane.) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 det har minket kraftig på norske produsenter ja - småskala håndtverk har ofte vanskelig for å konkurrere prismessig med automatisert produksjon i større serier - eller lavkostland produksjon. Er jo også norske produsenter som har gått dukken etter outsourcing av produksjon, hvor kvaliteten ikke holdt mål http://www.batmagasinet.no/artikkel/slutt-rana-plast Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
adeneo Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 (redigert) De fleste norske båter produseres vel nå hos Parker i Polen, i det minste gjør Windy og Askeladden det, samt de nye Draco båtene, og sikkert andre også. Rett ved siden av Parker fabrikken ligger Ostróda Yachts, et annet polsk selskap som produserer Beneteau, Jeanneau og andre. Stikkordet er vel billig arbeidskraft, billige materialer, og mindre av alt som koster penger, som selvfølgelig resulterer i dårligere båter. Redigert 15.Juli.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Yachtsurvey.com: "In another boat, only two layers of mat were separated by an expanse of putty. No STRUCTURAL fiber at all, just very weak mat. I had no doubt that if one swung a carpenter's hammer at the side of this hull, the hammer would go right through." Jeg kommer aldri til å kjøpe en båt med distansemateriale i skroget. Det gjelder ikke bare denne som man kan smelle en snekkerhammer igjennom, men i følge Pascoe er det ingen båter som har tilstrekkelig feste mellom distansemateriale og glassfiberen. Siden glassfiberarmert polyester ikke er vanntett, vil man få hydraulisk korrosjon. Dette vil ødelegge skroget sakte men sikkert. Se: http://www.yachtsurvey.com/cored_hull_bottoms.htm Jeg prøvde forresten for flere år siden å få Båtnytt interessert i artiklene til David Pascoe for å få opp kvaliteten på "testene" de har. Spesielt er alrtikkelen om lensepumper interessant, men det er visst mer spennende med "gutteturer". (med forbehold da jeg sluttet å kjøpe bladet for lenge siden) Sitér dette innlegget Link to post
Bruun Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Laget skroggjennomføring i min Draco. Det var vel nærmere 2cm tykkelse på skroget, men veldig "mykt". Tilsvarende skulle gjøres på en Windy med samme hullbor, betydelig tynnere skrog, men f... så mye hardere. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Det er jo båter i sandwich som er skikkelig bygd også f.eks Viksund har jo produsert sjarker som brukes av yrkesfiskere i mange 10-år. Problemet blir jo for en legmann å se forskjell, ikke alltid godt å vite hva som befinner seg på innsida..... http://www.ranablad.no/nyheter/legeskyssbaten-revnet-i-fart/s/1-93-3174503 Bruun, har du noen formening om alderforskjell på de 2 båtene? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jonn Svart 15.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Hei, denne har samme skroget som den jeg har, den er litt vanskelig å få livet av....: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norske-helter/jeg-kan-ikke-gjoere-annet-enn-aa-si-takk/a/559540/ Sitér dette innlegget Link to post
Bruun Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 (redigert) Draco'n er fra 87. Windy 11600, er vel fra ca 90 og utover? Redigert 15.Juli.2015 av Bruun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 det er ikke slik at tykkere nødvendigvis er bedre. Dagens glassfiber og resiner er mye bedre enb på 80-tallet som gjør at atyrken er mye bedre. dessuten kan det være negativt hvis du har for mye gods, ikke bare vekt, men at det blir spenningskonsentrajoner andre steder, Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 det er ikke slik at tykkere nødvendigvis er bedre. Dagens glassfiber og resiner er mye bedre enb på 80-tallet som gjør at atyrken er mye bedre. dessuten kan det være negativt hvis du har for mye gods, ikke bare vekt, men at det blir spenningskonsentrajoner andre steder,Det har du nok rett i og jeg tror også det har vært en utvikling på feltet, men det er vanskelig for den vanlige båtkjøper å vite om produsenten har vært smart eller kjip.Vekt forblir derfor en enkel indikator på kvalitet så lenge de ikke putter stein i bunnen. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
eivindl Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Vet ikke mye om båtproduksjon og godt mulig at vekt kan være en god pekepinn på styrke. Men det er liten tvil om at flere tynne lag med duk blir lettere og sterkere en færre lag med tykkere duk. Renhet under produksjon og riktig temperatur er også svært viktig for å kunne lage god og jevn kvalitet. Dette blir kanskje mest sannsynlig realisert der volumet er stort i en moderne fabrikk? Som antagelig ikke ligger i "Kina". Unntak er selvsagt små produksjon der kvalitet er i fokus men som blir så dyrt at kun ett fåtall kan vurdere å kjøpe det. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Kostnadsbesparende produksjon kan være skremmende og spesielt på havgående seilbåter. Ta en test på akterspeil hvor ytre krefter ikke er så farlig da en som oftest glir unna kreftene. Klassifiseringen holder ikke alltid hva "forskrifter" tilsier. Og skal en montere noe akterut kan en få seg mange overraskelser da tykkelsen på skrogget er så minimalt at det er nødt til å gå galt. Har desverre opplevd dette for ofte i de senere 20 år, men heldigvis overlever en jo. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.