Jump to content

Tips ved kjøp av gammel speedbåt. Hydrolift eller Tintorera?

Mariushh

Recommended Posts

Vi er 3 voksne kompiser som prater om å spleise på en speedbåt opp til kr 70.000,-

Vi treff hverandre på sjøen som ungdom og ønsker å hoppe og ha det moro i Oslofjorden. Vi bor alle ved sjøen i Bunnefjorden så det er begrenset med hvor høy sjøen blir.

Vi ønsker en tøff båt med plass til 5 stk og garantert over 50 knop med 2 ombord. Vi skal kjøre Cleaver og kanskje lift? Fotgass er en selvfølge. Så for oss Yamaha 90-150hk. Har hørt at disse båtene er lagd for motorer i den størrelsen.

Har noen erfaringer med T20/Tintorera(av et slag, forskjeller der også har jeg lest)?

T/F/R 17-18-20 er innenfor budsjettet da. 

Tintorerraen er vesentlig mindre/smalere. T'ene er oversakende brede for å ha vært brukt som løpsbåter. 

Oslofjorden er lang, fler av båtene har vanntank, og alle slår uansett det meste av moderne båter på sjøegenskaper. 

Finn en uten så mye feil i glassfiber, med en motor dere tester nøye. 

50 bør det meste klare uansett, gamle 20'en min var ekstremt ustabil over 75 og farlig, men gøy. 

3b race spec (90hk yamaha) 20 klarte vel rundt 60 med 2 mann om jeg ikke husker feil? 

vanntank, trimtank, whatever tank! ja det har drøyt mye å si i sjø. 

20 er en vesentlig større båt enn 17, spørs hvor mange kompiser du får med, 4 karer i 17 er litt.. tjaaaaa 5 er enda mer tja. 

18 har jeg aldri testa.

R/T er ofte mangelen på fenderlist, støpt støtte under dekk, og R har vanntank standard, i praksis er det ikke så forskjell til kosekjøring. 

mangelen på støtte av fordekket på R modellene gjør at du krabber, ikke går der. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...