heluf Startet 13.Juli.2015 Del på Facebook Startet 13.Juli.2015 (redigert) Hei, jeg har et rom under dørken på min 21 fots daycruiser. Denne er det kun tilkomst til fra en liten dør fra kabinen. Jeg ønsker bedre tilkomst ovenfra og vurderer å sette inn en luke i dørken over rommet. Se bilder fra en lignende båt hvor dette er utført. Spørsmålet mitt er om noen her inne har kvalifiserte vurderinger om hvorvidt dette kan påvirke båtens stivhet, skroget styrke etc? Eller er det helt uproblematisk?Takk for alle svar.. Redigert 13.Juli.2015 av heluf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Hvordan i all verden kan du tro at noen kan gi råd, du oppgir jo ingen opplysninger om din båt. Forøvrig synes jeg den hvite luka ødelegger veldig en fin dørk. Sitér dette innlegget Link to post
heluf Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Båten er en Oceanmaster 620. 21 fots daycruiser. Se bildet av min båt. Rommet under dørken er stort, ment som både lagringsrom og i tillegg er vanntank, og pumpe installert innerst i rommet. Takk for innspillet med ditt syn på det estetiske, men min vurdering er at de praktiske fordelene her veier tyngre, Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Hadde aldri skrudd luken i toppen gjennom teak dørk. Er det mulig å få adkomst via stuverom på siden, og skru luker i bunn av disse?, hadde jeg sterkt vurdert dette... Sitér dette innlegget Link to post
heluf Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Desverre er bredden av rommet slik at det ikke vil bli tilkomst fra stuerom på siden. Det er heller ingen stuerom på siden. Da sidene opptar kokeapparat, kjøleskap og vask. Hva er grunnen til at du ikke ville skrudd luken i toppen? Teaken antaes ganske sikkert å være limt opp på plastdørk. Hadde aldri skrudd luken i toppen gjennom teak dørk. Er det mulig å få adkomst via stuverom på siden, og skru luker i bunn av disse?, hadde jeg sterkt vurdert dette... Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Å feste luka oppå teaken er jo ikke særlig fint, det innrømmer de fleste vil jeg tro. Men det må da gå an å skjære ut teaken, felle luka nedi, lime teak på luka slik at den blir minst synlig? Trenger ikke å være en slik plastluke heller. Kan du ikke skjære ut et stykke av dørken, lage luke av stykket, forsterke hullet som blir, og felle ned på nytt med pene nedfellbare håndtak til å løfte opp luka når behovet er der. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
heluf Svart 15.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2015 Takk for tips. Så bortsett fra det kosmetiske er det ifht påvirkning av båtens stivhet, skroget styrke og kjøreegenskaper, ingenting å bekymre seg over? Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 15.Juli.2015 Del på Facebook Svart 15.Juli.2015 Karar! Slapp av Her må kvar & ein få gjere som dei sjøl lystrar i eigen båt! Når det gjeld å kappe opp ein flott teak dørk er eg samd. Derfor ville eg freista å gjordt følgande; Ta ein FEIN Multimaster eller til naud ei SKIKKELIG stikksag & skjær ut luke-opninga i den storleiken & der ein ynskjer den. Så legg ein ein ramme i anten eloksert Aluminium eller helst syrefast rundt opninga & det samme med den PENT utskårene luka. Mogeleg at luka må skæres ned litt (minskes). Du kan fint nytte ein pianohengsle viss luka skal leddes. Det finnes nok flush monterte låsar som ikkje vil tikke nevnevedig opp frå dørken. Gjer ein dette PENT, vil dette sjå svært heilheitlig ut, natinga vil framleis flukte & ikkje vikre estetisk skjemmande. Når opninga er skåren, kan ein vurdere å skru &lime inn vinkeljarn i rommet under for å gje dørken naudsynt styrke såframt ein framleis meiner dekket er svekka grunna dette utkappet. Min "metode" er sikkert hverken enkel eller billig, men vil gli pent inn i nærmiljøet Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 15.Juli.2015 Del på Facebook Svart 15.Juli.2015 (redigert) Hvis di unngår å kappe/ skjære i stringere/ bjelker eller andre konstruksjonsdetajer skal det gå helt fint å skjære ut en begrenset luke. Når du har skjært ut vil du kunne se av tverrsnittet hvilken oppbygging det er i laminatet ditt, har du et svakt laminat må/ bør du støpe inn forsterkning rundt åpningen, på undersiden selvfølgelig Redigert 15.Juli.2015 av simon_a (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Gullfisk Svart 1.November.2018 Del på Facebook Svart 1.November.2018 Hvis ikke du ser noen bærebjelker under der fra kabin, bør det gå bra. Men som nevnt over, er det tynt laminat, og du merker det blir sviktende, bør det forsterkes. Heller ikke noe fan av den avbildede måten, og for meg personlig, er det sånne løsninger som gjør at jeg går videre til andre båter i en kjøpssituasjon. Alle får jo gjøre som de vil i egen båt, men mitt forslag ville vært å skjært ut dørk i et pent stykke, limt en ramme fra undersiden som denne kan ligge i. Så kan man frese ut teak i både lokk og dørk på kantene, så man kan lage teakinramming rundt åpningen, sånn som rammen rundt den avbildede dørken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.