Jump to content

"auto-lufter" til dieselmotorer?

Majali

Recommended Posts

Hei alle sammen,

Jeg er nå i en utviklingsfase av en ide jeg fikk for noen år siden (ting tar tid),

Jeg har såvidt begynt å bygge en prototype av en automatik luft og eventuelt vann utskiller

(mekanisk og forsåvidt rimelig)

Tanken er at den skal stoppe motoren før luft kommet til høytrykkspumpen, og automatisk lufte ut små mengder ( opp til ca 2 dl.) luft når motoren blir stoppet etter en tur.

Kan jo være greit hvis det er litt ruskete vær og litt lavt nivå på tanken/e

Mitt spørsmål er da?

Er dette en inrettning mange kunne tenke seg og montere?

og ikke minst: vet noen om dette finnes?

Takker  igjen for dette glimrende forum  :confused:

Mange hilsner fra Majali

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Har selv vært inne på tanken med autolufting i min forrige båt med Ford 2712. Det ble aldri til at jeg gjorde noe med det men jeg tenkte å lage en lufting i øverste lufteskrue på innspr.pumpen. Tenkte å borre et hull på ca. 0.5 mm i pluggen og la denne returen følge vanlig retur til tank. Tanken da er at i et så lite hull kommer ikke så mye diesel ut, men om der kommer luft tar det unna ganske mye.

Nå har jeg en Detroit Diesel og der er lufting et "ikke tema" :seeya:. 90-95% av tilført diesel går i retur så ved filterskift er det bare å kjøre 10 sek. på startmotoren og luften er vekk :seeya:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei

Perkins har utskilling av luft som måtte komme inn automatisk (små mengder)

På toppen av siste filteret er det en liten åpning som går fra filteret til retur. Diameter ca 0,3 mm. Dette er for å sikre en viss gjennomstrømmning i dieselen samtidig som høyttrykkspumpa er avhengig av et visst matetrykk for å regulere.

Forøvrig er det påkrevd med full lufting hvis det først er kommet luft i høyttrykkspumpa.

Tror jeg ville valgt samme løsning som div japsebiler har hvis jeg var redd for vann i diesel - filter med en liten flottør i bunnen (evt vannutskiller i gjennomsiktig glass). Denne flyter i vann men ikke i diesel. I flottøren ligger en bryter som kan kobles til alarm. I drittvær mellom brenningene er det ikke trivelig hvis et system finner ut at det skal slå av motoren hvis det er litt vann i et filter el..

Mons

Mons

Har en VW Golf TDI med selvluftende system. Drivstoffledninger i motorom er gjennomsiktige. I ren forskertrang slapp jeg luft inn i filteret og så hva som hendte. Luften fulgte ledningene til insprøytningspumpa, kom deretter ut i returen uten et feilslag på motoren. Mistenker at det er basert på relativt stor mengde til returen og at luften velger minste motstands vei. Noen som kjenner prinsippet bak dette?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Returen blir tatt på toppen av et kammer som er stort nok til at luft og drivstoff skiller seg (skjer ikke i tynn slange), lufta flyter opp og går først i retur. Faren med å lage dette selv er at luftingen må komme før høyttrykkspumpen hvis den skal ha effekt, og da risikerer en for lavt matetrykk på høyttrykkspumpa, spesielt hvis ventilene i fødepumpa begynner å bli litt slitt.

Mange som sjekker sila som normalt sitter i fødepumpen under det runde lokket ??

God natt

Mons

Mons

Hadde for en tid siden problemer med luft i dieselsystemet, ved rolig kjøring gikk det fint men ved full belastning så jeg at dieselen i slangene skummet. Lette med lys og lykter etter årsaken uten å komme til en løsning. Etter et råd fra et dieselverksted monterte jeg en trykkjustert ventil på en utgangen av finfilteret. Denne skulle føre til at trykkpumpen fikk et stabilt trykk på ca. 0,8 kg. og at ev. luft går ut samme ventilen. Slangen fra denne ventilen er blank og går tilbake til tanken. Etter montering så jeg at luften gikk ut denne slangen mens slangen til pumpen var fri for luft.

Jeg fant etter en tid årsaken til at det i det heletatt kom så mye luft inn. Aliminiumshuset på grovfilter/vannutskiller hadde hårfine sprekker der slangenipplene ble skrudd inn. Disse sprekkene var på en slik plass at de ikke kunne sees. Demonterte filteret, tok det hjem og satte trykkluft på. I en bøtte med vann kom feilen frem. Filtere var bare 6 mnd. gammelt så jeg fikk nytt på garanti. Etter dette har det vært fritt for luft.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hei igjen  :lol:

Det ser ut til at dette ikke var et så stort problem som jeg trodde det var...

Ideen kom da jeg var eier av en BMC 1,8 36hk motor, lufting på den var ikke så veldig lett :lol:

Så jeg prøvde meg litt fram med dette systemet, og det så ut til å virke greit.

Men nå når jeg leser posten fra BMO, ser jeg de symtomene som han beskriver er de samme som jeg hadde.  Jeg tror at det med sprekker i/rundt gjengene på filteret var det eneste jeg ikke sjekket :smiley:...

Takk for konstruktive innspill  :smiley:

PS: lufting er nå ikke noe problem....Volvo MB18-F :lol:

Hilsen Majali

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...