KongKing Startet 13.Juli.2015 Del på Facebook Startet 13.Juli.2015 båt = radiolytting for meg. Hører radio i bilen, men da stort sett bare på morgenen eller i ettermiddagsrushet. I båten på kveldstid er det flott med radio. Jeg blir litt "gæmlis" i båten og jeg hører mest på P1. Der er det mye musikk, men også en del prat, og faktisk ganske trivelig. I kveld f.eks er det kveldsåpent og nå står "reiseradioens reviderte" på. For å sitere P1: godt selskap :-) Hva er deres foretrukne lyd-akkompagnement til en kveld i båten? Kk Sitér dette innlegget Link to post
Poopadoop Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 (redigert) Går mest på egen musikk/Spotify. Gjerne Dire Straits og Johnny Cash, da blir det aldri noe klager uansett hvor høy musikken er ;) Har forøvrig billig radio i båten så dårlig mottak... har derimot 4x100w konstant forsterker koblet mot 4x260w 7" så lyd er der når AUXen brukes Redigert 13.Juli.2015 av Poopadoop (see edit history) Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC m/ Yamaha F225 & 400W konstant stereoanlegg/forsterker worklog Link to post
Popeye70 Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 (redigert) P1 er fint kveldsselskap når man sitter i en uthavn med en god bok og en kald pils ved sin side. Føler vi oss unge og gærne hender det vi slår over på P13. ;-) Forøvrig får vi inn NRK via DAB ned til Kalvö (ved Havstensund), mens vi slet med det samme i Strømstad og på Koster. Radiobølgenes vei er merkelige... Redigert 13.Juli.2015 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Astor Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 (redigert) Den beste radioen ombord er den lille POP-radioen som vi tar med overalt ombord. DAB og FM. P1+ er min favorittkanal og NRK Soft. Har selvsagt en Astor-kanal på Spotify. Redigert 13.Juli.2015 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Leon KAD502 Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Radio Rock på DAB. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Eureka Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 P1 for meg, men skifter ofte over på P2 da det er en del kjekke programmer med "verdt å vite". Har en portabel dab-radio som reddet meg i går da det ikke var tilgjengelig strøm i uthavnen. (Var redd for å gå tom for strøm i banken siden jeg ikke har delt start og forbruk...) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 (redigert) P1 for meg, men skifter ofte over på P2 da det er en del kjekke programmer med "verdt å vite".Er det noe hørverdig på kvelden på P2?Ellers kan jeg jo alltids sette på Radioresepsjonen på Podkast :-) intet er bedre enn det! Kk Redigert 13.Juli.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Tja.. NRK MP3 er vel vår favoritt. Liker såkalt "ny" musikk, men hører litt på P4 og RadioNorge også, men de har for få plater i spilleren og det meste de spiller er ihjelspilt, så vi bytter fort. P1 fra NRK er også mye hygge og foretrekkes til frokost. Hører først og fremst på radio pga musikken. Praten står kjærringa for... Ellers så går det mye "medbragt" musikk også...Er altetende innen musikk.. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Popeye70 Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Akkurat som Astor har vi også en liten Pop-radio som primær-radio ombord. Ypperlig liten sak! Den tar inn vesentlig bedre enn den innebygde bilradioen med antenne 16-17 meter over vannet. Det må værende galt med den innebygde radioen, kabelen eller antenna... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
KongKing Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 (redigert) Er vel kanskje ikke siste skrik den innebygde radioen , Popeye? Redigert 13.Juli.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Er vel kanskje ikke siste skrik den innebygde radioen , Popeye? Åh, vi snakker om en 2005-modell Boss RDS-3080MP3 som kan spille MP3 rett fra CD/CDRW, så dette er skikkelige saker. ;-) Planen er å bytte den i en mer moderne sak med DAB/DAB+ samt USB (for å ha med et musikkbibliotek på USB-pinne/-disk), men det ble ikke tid før ferien startet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
KongKing Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 (redigert) Mp3 fra cd.... Si det til ungdommen og du får et stort spørsmålstegn tilbake.... Like fremmed som LP ? Kk Redigert 13.Juli.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 (redigert) Er så heldig/uheldig å ha en original US Marine radio i båten med originalmonterte høyttalere både inne og ute men siden de benytter en helt annen frekvensinndeling in the US enn i EUR så er det U-mulig å treffe radiostasjonene her perfekt men generelt går det bedre med nærradioene enn de "store" stasjonene. Variere litt med vindretning mm slik at den må skifte kanal stadig vekk fordi den du hørte på ble borte. Jefr info nederst. Well, nå er det sånn at jeg har radio med kassettspiller og benytter et adapter som kobler iPhonen til stereoen i båten og iPhoner tar som kjent inn en billiard radiostasjoner fra hele verden inkl alle norske over nett - samt at den har lagret musikk på boks. På sommertid velger jeg alltid den beste Agurkkanalen, Greit å ha 100GB bredbåndsmoden fra CHESS da... Derfor: Why do all FM radio stations end in an odd number? Page 1 2 Stockbyte RADIO TECHNOLOGY Satellite Radio Radio Spectrum How Radio Works The article How the Radio Spectrum Works talks about how the FCC has allocated different frequencies to different activities in the United States. For example, cell phones have their own assigned frequencies, baby monitors have their own frequencies, CB radioshave their own, and so on. FM radio stations all transmit in a band between 88 megahertz (millions of cycles per second) and 108 megahertz. This band of frequencies is completely arbitrary and is based mostly on history and whim. Inside that band, each station occupies a 200-kilohertz slice, and all of the slices start on odd number boundaries. So there can be a station at 88.1 megahertz, 88.3 megahertz, 88.5 megahertz, and so on. The 200-kilohertz spacing, and the fact that they all end on odd boundaries, is again completely arbitrary and was decided by the FCC. In Europe, the FM stations are spaced 100 kilohertz apart instead of 200 kilohertz apart, and they can end on even or odd numbers. For more information on radio technology, see the next page. Redigert 13.Juli.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
176-671 Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Kanal 16 står på hele tiden. ;) P1/Reiseradio kommer vanligvis i akkurat passe tid til kaffekoking og morgenbad. Er jeg tidligere på'n, er værmeldingen et must. "Man vet man bor i Norge når Meteorologisk institutt får 10-12 minutter av sendetiden hver morgen". Ellers er Radioteateret/krimhørespill, gjerne streamet, god underholdning på late dager. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Siglo Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Siris sommerkassetter på P13. Sommerstemning og mimring i ett. 2-timers programmer for hvert år fra 1966 til 2015. Går ikke på kveldstid, så streames helst :-) https://radio.nrk.no/serie/siris-sommerkassetter Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Frissy Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Kjøpte oss en liten pinell dab radio som er oppladbar med muligheter for å koble til aux linje. Super i båten og det spilles for det meste radio....jazz hvis kapteinen er alene, ellers blir det en del hits radio når unga er med...... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Under seil trenger en ikke noe mer, da er sjøen og vinden symfoni nok. Men noen ganger får jeg lyst å kappe slepelina til gummijolla, der den ligger bak og "smatter". Lange motoretapper er døden, da lar jeg ungene spille hva de måtte ønske, heldigvis er det ikke helt håpløst. ------- Har fått mer og mer sansen for episodebasert radio og podcast. Begynte med at jeg leste fantastiske anmeldelser av This American Life og googlet frem et par podcasts med Ira Glass og andre i staben deres. Dette er et ukesprogram som sendes på mange kanaler i USA hver uke men som også har tatt av på nett og fått et globalt publikum. http://www.thisamericanlife.org/ Dette var rett og slett noe annet. Historiefortelling på høyt nivå kombinert med kunnskap, god journalistikk og spenning. Kjøpte og lastet ned appen (androide og iOS) og fikk tilgang til en haug med tidligere episoder og alt kan lyttes til uten reklame. Men alle episoder er gratis tilgjengelig, men med reklame. Hver episode er avsluttende og med ulike tema. https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prx.talbot --------------- Det siste året eller så har de utviklet en ny serie, nemlig "Serials". Her følger de en sak med ukesprogrammer. De første episodene danner bakgrunnen for saken men så skjer det en utvikling som en må se som noe nytt. Serien når etterhvert sanntid/nåtid og innspill fra lyttere og media tas inn i serien, enten direkte eller via hvilke spor journalisten velger å følge. Altså oppstår det et samspill i nåtid, du som lytter kan påvirke hva som skjer og historien er ikke gitt, den har en pågående utvikling uten gitt slutt. Serial starter med forsvinningen til ungjenta Hae Min Lee i Baltimore i 1999, og vi følger historien videre med intervjuer osv av antatt morder, bekjente, familie osv. Dette er virkelig radio på en ny måte! http://serialpodcast.org/ ------------------ Og for lettbent underholdning for seilere. Practical Boat Owners Dave Shelby sine podcast: http://www.pbo.co.uk/podcasts ----------------- Om noen av dere har hørt på episoder fra "This American Life", spiser dere fortsatt friterete blekksprutringer? Eller for å spørre på en annen måte. Hvorfor og hva brukes tonnevis griseanus som eksporteres fra USA til asia egentlig til? Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 En stille å rolig kveld utpå med radio Norge å torsken som bit.. ingenting e bedre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.