Jump to content

FM S22- vanskelighetene vil ingen ende ta...


Doffen01

Recommended Posts

Jeg har hatt flere tråder gående om min FM-motor S22. Jeg har fått mange gode råd/tips og veiledning og er veldig takknemlig for dette.

 

Sist uke var jeg på plass og monterte forgasseren til motoren og fikk satt båten på sjøen. Motoren startet men fusket. Jeg fikk imidlertid kjørt båten til utliggeren og fortøyet båten.

Fuskingen antok jeg skyldes manglende justering av forgasseren - og prøvde alle mulige "utveier" uten at dette hjalp nevneverdig.

Etter en stund - mens motoren gikk - får jeg ett skrekkens syn :nonod:  Ut av vakumrøret - som ligger i bakkant av forgasseren - og gjennom den manuelle håndpumpen for oljebytte kommer det gråhvit væske :confused:

Jeg stanser øyeblikkelig motoren - lar den "hvile" og starter den så opp igjen - og etter noen minutter skjer det samme: Det kommer gråhvit væske ut av motoren.

Jeg innser at dette er olje som er spekket med vann. Eller - det er kanskje mer riktig å si at det var vann - spekket med olje.

 

Det var ingenting annet å gjøre enn å starte å demontere motoren. (Dette ble også gjort for 2 år siden).

Etter hvert som jeg demonterer motoren skjønner jeg at det er noe som er rav ruskende galt. Jeg avdekker stempel/sylinderblokka og her er det fullt av olje/vann. Jeg får demontert stempel/sylinderblokka og ser at hele bunnen av motoren er full av væske. Normalt skal det være ca.4,5 liter olje her - men når jeg får pumpet ut all dritten konstaterer jeg at det samlet er ca 20 liter olje/vann i motoren :worry:.

Jeg får rengjort "oljehuset" grundig med bensin- og her er det nå gullende rent :smiley:

 

Jeg løsner stempelarmen fra akslingen- og undersøker stemplene grundig. I alt er det 4 ringer på hvert av disse stemplene. 3 i overkant og 1 i nedkant.

Den ene ringen i overkant og det nederste sitter bom fast - og jeg får kun løsnet disse to ved å bruke "rå kraft" ved hjelp av hammer og "meisel.

 

Jeg tar med stempelet til Fredrikstad Motorverksted og de ser ikke annen feil enn "normal" slitasje - samt at sporene der stempelringene skal være er litt trange - men dette - mener de - løses med grundig rengjøring og "lett" skraping.

FM mener også kanskje at stempelforingene kan være slitte. Heldigvis har jeg tatt med meg stempel-ventilhusblokka - og jeg får lettere sjokk - når det oppdages at den ene av foringene har fått to små hull. Dette skyldes garantert rust/eir gjennom flere år - og den eneste løsningen er å bytte stempelforingene. Her kreves det kraftig hydraulisk verktøy - for å kunne presse ut de gamle foringene g sette inn nye.

 

Jeg avtaler med FM at de skifter ut begge foringene - og rengjør alle kanaler - så håper jeg at dette er det som skal til for å få motoren i gang igjen.

Naturligvis kjøper jeg og bytter ut alle stempelringer, nytt oljefilter, og nye pakninger.

 

Forhåpentligvis vil jeg få tilbake blokka med nye foringer i løpet av uka og skal da sette sammen motoren igjen.

 

Når jeg går i gang med dette - er mitt spørsmål til alle dere "orakler" som leser dette - om det er noe jeg spesielt må ta hensyn til når motoren skal settes sammen igjen?

jeg vet det er litt knølete å få inn stemplene med de nye ringene - men har fått gode råd om hvordan man lettest får dette på plass. Men er det andre ting jeg må ta hensyn til? Ventiler f.eks. - skal disse justeres på noen måte - og hvordan gjør man lettest dette.

 

Alle mulige råd/tips og ideer om hvordan best og lettest å få satt sammen motoren igjen - mottas med stor takk :smiley:

 

Link to post

Ettersom motoren nå blir som ny bør du vurdere utvendig kjølerør I same slengen.

 

Kanskje jeg heller bør vurdere ny motor........ :giggle:

 

 

Du bør lære deg følgende faguttrykk:

 

Oljehus = veivhus

Stempelarm = veivstake el. råde

Stempelforing = sylinderforing

 

Ja faguttrykk kan være kjekt å ha kunnskap om- men til min lille unnskyldning kan jeg jo si at jeg på ingen måte er noen fagmekanikker - men heller en "amatørmekanikker" - som synes sjø- og båtliv er fantastisk moro, samt til god rekreasjon - og samtidig synes jeg det er moro å kunne klare ting på egenhånd - og som følger min kjære -dessverre avdøde - fars "visdomsord" - Det finnes ingen dumme spørsmål - kun dumme svar.

Jeg har absolutt vært spart for masse dumme svar på alle de tråder jeg har hatt her på Forumet - selv om jeg sikkert for mange har spurt om ting som for andre er en selvfølge - og jeg vil nok fortsette å komme med spørsmål - og vil tro jeg av alle de svar jeg har mottatt og vil få - vil lære masse nyttig, om motor og faguttrykk :smiley:

Link to post

Ventilsliping er ikke dumt når motoren likevel er oppe. Tar en liten time ekstra, så er du sikker på at de er tette. Samme med lagrene, de koster noen hundrelapper og er enkle å skifte når motoren likevel er i deler. Hvorfor ikke sikre seg mot fremtidige problemer nå motoren likevel er demontert?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Å skifte lagre på veiva ble jeg anbefalt å gjøre dersom dette har stått i vannbad over lengere tid. (Se over). Når motoren gikk - gikk den jevnt og fint og det var ikke noe som tydet på ødelagte/slitte lagre- Jeg fikk høre i går kveld - fra en som kan FM-motorer "inn og ut" at det ikke er noen grunn å skifte lagre - selv om lagrene har vært utsatt for vann. Uansett vil det være såpass mye olje i vannet og det skal veldig mye til før lagrene blir ødelagt. Det er absolutt ikke noe galt med kompresjonen på motoren, men nå når motoren allikevel er "i deler" kan det være greit å slipe ventilene så jeg bestilte ventilsliping i går.

 

Det behøver nødvendigvis ikke være noe galt med ventilene - men som index skriver: så er det greit å sjekke og utbedre nå når først motoren er i deler.

Link to post

Jeg kan ikke FM motorer inn og ut, men skjønte ikke det med lagrene. Å slipe ventiler er en annen sak, synes bare at det har blitt mye jobbing på den motoren.

Doffen skriver i en annen tråd at Dellorto ikke har tomgangsskrue, det må vel være feil. Den jeg har er det både lufteskrue og tomgangsskrue på, men jeg

vet ikke alderen på den

Link to post

Jeg kan ikke FM motorer inn og ut, men skjønte ikke det med lagrene. Å slipe ventiler er en annen sak, synes bare at det har blitt mye jobbing på den motoren.

Doffen skriver i en annen tråd at Dellorto ikke har tomgangsskrue, det må vel være feil. Den jeg har er det både lufteskrue og tomgangsskrue på, men jeg

vet ikke alderen på den

Jeg er ikke uenig med deg Treskolars - Jeg synes også det har blitt mye jobbing på denne motoren nå - og jeg vurderer faktisk å la båtsesongen 2015 "seile sin egen sjø" - og heller ta opp båten - få den hjem og skru og mekke gjennom høsten/vinteren og få den i gang med tanke på sesongen 2016. Jeg får se.....

 

Når det gjelder Dellorto- forgasser har jeg hentet en del informasjon på bl.a. Marna's hjemmesider. Der står det bl.a DELLORTO forgasser har fast full-fartsdyse og kan ikke justeres. Full-fartsdyse (hoveddyse) sitter i tappekran nederst og kan tas ut for rengjøring.

Det står også at tomgang justeres med skrue for tomgang - normalt åpnes ca. 2 omdr. fra helt gjenskrudd- men samtidig at tomgangsdyse ikke kan justeres. Beskrivelse og tegning/skisse finner du her: http://marna.no/forgasser/

Link to post

Ville ikke skiftet lagrene i denne omgang. Det er litt å gå på her. Hvis de ikke har store grader eller tydelige etsemønstre (groper) ville jeg brukt de vidre.

Ventilene må ikke slipes heller men det er normalt nokså fort gjort.

 

Om du ikke sliper de ville jeg justert de med noe større åpning for denne sesongen feks 0,35 om den skal være 0,30. Det gir deg noe "leeway" for endringer i åpningen under sesongen (evt sot i setene som brennes bort = mindre klaringer). Sjekk på ny før neste sesong. Antagelig går dette som "ei kula".

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...