Doffen01 Startet 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2015 Jeg har hatt flere tråder gående om min FM-motor S22. Jeg har fått mange gode råd/tips og veiledning og er veldig takknemlig for dette. Sist uke var jeg på plass og monterte forgasseren til motoren og fikk satt båten på sjøen. Motoren startet men fusket. Jeg fikk imidlertid kjørt båten til utliggeren og fortøyet båten. Fuskingen antok jeg skyldes manglende justering av forgasseren - og prøvde alle mulige "utveier" uten at dette hjalp nevneverdig. Etter en stund - mens motoren gikk - får jeg ett skrekkens syn Ut av vakumrøret - som ligger i bakkant av forgasseren - og gjennom den manuelle håndpumpen for oljebytte kommer det gråhvit væske Jeg stanser øyeblikkelig motoren - lar den "hvile" og starter den så opp igjen - og etter noen minutter skjer det samme: Det kommer gråhvit væske ut av motoren. Jeg innser at dette er olje som er spekket med vann. Eller - det er kanskje mer riktig å si at det var vann - spekket med olje. Det var ingenting annet å gjøre enn å starte å demontere motoren. (Dette ble også gjort for 2 år siden). Etter hvert som jeg demonterer motoren skjønner jeg at det er noe som er rav ruskende galt. Jeg avdekker stempel/sylinderblokka og her er det fullt av olje/vann. Jeg får demontert stempel/sylinderblokka og ser at hele bunnen av motoren er full av væske. Normalt skal det være ca.4,5 liter olje her - men når jeg får pumpet ut all dritten konstaterer jeg at det samlet er ca 20 liter olje/vann i motoren . Jeg får rengjort "oljehuset" grundig med bensin- og her er det nå gullende rent Jeg løsner stempelarmen fra akslingen- og undersøker stemplene grundig. I alt er det 4 ringer på hvert av disse stemplene. 3 i overkant og 1 i nedkant. Den ene ringen i overkant og det nederste sitter bom fast - og jeg får kun løsnet disse to ved å bruke "rå kraft" ved hjelp av hammer og "meisel. Jeg tar med stempelet til Fredrikstad Motorverksted og de ser ikke annen feil enn "normal" slitasje - samt at sporene der stempelringene skal være er litt trange - men dette - mener de - løses med grundig rengjøring og "lett" skraping. FM mener også kanskje at stempelforingene kan være slitte. Heldigvis har jeg tatt med meg stempel-ventilhusblokka - og jeg får lettere sjokk - når det oppdages at den ene av foringene har fått to små hull. Dette skyldes garantert rust/eir gjennom flere år - og den eneste løsningen er å bytte stempelforingene. Her kreves det kraftig hydraulisk verktøy - for å kunne presse ut de gamle foringene g sette inn nye. Jeg avtaler med FM at de skifter ut begge foringene - og rengjør alle kanaler - så håper jeg at dette er det som skal til for å få motoren i gang igjen. Naturligvis kjøper jeg og bytter ut alle stempelringer, nytt oljefilter, og nye pakninger. Forhåpentligvis vil jeg få tilbake blokka med nye foringer i løpet av uka og skal da sette sammen motoren igjen. Når jeg går i gang med dette - er mitt spørsmål til alle dere "orakler" som leser dette - om det er noe jeg spesielt må ta hensyn til når motoren skal settes sammen igjen? jeg vet det er litt knølete å få inn stemplene med de nye ringene - men har fått gode råd om hvordan man lettest får dette på plass. Men er det andre ting jeg må ta hensyn til? Ventiler f.eks. - skal disse justeres på noen måte - og hvordan gjør man lettest dette. Alle mulige råd/tips og ideer om hvordan best og lettest å få satt sammen motoren igjen - mottas med stor takk Sitér dette innlegget Link to post
Wibbo Svart 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Lagrene på veiva må sikkert også skiftes hvis de har stått i vannbad over lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Ventilene bør slipes mens den er i deler, så du er sikker på at de holder tett. Justeres må de også, hvordan dette gjøres på FM er jeg litt usikker på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Doffen01 Svart 14.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Lagrene på veiva må sikkert også skiftes hvis de har stått i vannbad over lengre tid. Oi - det hørtes innviklet ut Noen råd om hvordan disse lagrene skiftes? Fremgangsmåte? Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 14.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Ventilene bør slipes mens den er i deler, så du er sikker på at de holder tett. Jeg har fått informasjon om hvordan ventilene justeres - åpningen skal være 0,3mm - men hvordan "slipe" ventiler? Sitér dette innlegget Link to post
Wibbo Svart 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Slipe ventiler er nok en jobb for et mekanisk verksted, samme gjelder vel utskifting av lagre.. Googlet litt og fant denne http://www.fm-motor.no/pdf/FM%20S22%20Delfortegnelse.pdf Sikkert nyttig å ha Sitér dette innlegget Link to post
Wibbo Svart 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Mer lesestoff http://www.fm-motor.no/publikasjoner.htm Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Ettersom motoren nå blir som ny bør du vurdere utvendig kjølerør I same slengen. Se under diagrammer og diverse I linken som Wibbo refererer til. Du bør lære deg følgende faguttrykk: Oljehus = veivhus Stempelarm = veivstake el. råde Stempelforing = sylinderforing Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 14.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Ettersom motoren nå blir som ny bør du vurdere utvendig kjølerør I same slengen. Kanskje jeg heller bør vurdere ny motor........ Du bør lære deg følgende faguttrykk: Oljehus = veivhus Stempelarm = veivstake el. råde Stempelforing = sylinderforing Ja faguttrykk kan være kjekt å ha kunnskap om- men til min lille unnskyldning kan jeg jo si at jeg på ingen måte er noen fagmekanikker - men heller en "amatørmekanikker" - som synes sjø- og båtliv er fantastisk moro, samt til god rekreasjon - og samtidig synes jeg det er moro å kunne klare ting på egenhånd - og som følger min kjære -dessverre avdøde - fars "visdomsord" - Det finnes ingen dumme spørsmål - kun dumme svar. Jeg har absolutt vært spart for masse dumme svar på alle de tråder jeg har hatt her på Forumet - selv om jeg sikkert for mange har spurt om ting som for andre er en selvfølge - og jeg vil nok fortsette å komme med spørsmål - og vil tro jeg av alle de svar jeg har mottatt og vil få - vil lære masse nyttig, om motor og faguttrykk Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Dette blir spennende å følge med på, men jeg forstår ikke hvorfor du blir anbefalt nye lagrer samt ventilsliping. Er lager defekt så hører du det, og var kompen dårlig? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Ventilsliping er ikke dumt når motoren likevel er oppe. Tar en liten time ekstra, så er du sikker på at de er tette. Samme med lagrene, de koster noen hundrelapper og er enkle å skifte når motoren likevel er i deler. Hvorfor ikke sikre seg mot fremtidige problemer nå motoren likevel er demontert? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Doffen01 Svart 15.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Å skifte lagre på veiva ble jeg anbefalt å gjøre dersom dette har stått i vannbad over lengere tid. (Se over). Når motoren gikk - gikk den jevnt og fint og det var ikke noe som tydet på ødelagte/slitte lagre- Jeg fikk høre i går kveld - fra en som kan FM-motorer "inn og ut" at det ikke er noen grunn å skifte lagre - selv om lagrene har vært utsatt for vann. Uansett vil det være såpass mye olje i vannet og det skal veldig mye til før lagrene blir ødelagt. Det er absolutt ikke noe galt med kompresjonen på motoren, men nå når motoren allikevel er "i deler" kan det være greit å slipe ventilene så jeg bestilte ventilsliping i går. Det behøver nødvendigvis ikke være noe galt med ventilene - men som index skriver: så er det greit å sjekke og utbedre nå når først motoren er i deler. Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Jeg kan ikke FM motorer inn og ut, men skjønte ikke det med lagrene. Å slipe ventiler er en annen sak, synes bare at det har blitt mye jobbing på den motoren. Doffen skriver i en annen tråd at Dellorto ikke har tomgangsskrue, det må vel være feil. Den jeg har er det både lufteskrue og tomgangsskrue på, men jeg vet ikke alderen på den Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 16.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Jeg kan ikke FM motorer inn og ut, men skjønte ikke det med lagrene. Å slipe ventiler er en annen sak, synes bare at det har blitt mye jobbing på den motoren. Doffen skriver i en annen tråd at Dellorto ikke har tomgangsskrue, det må vel være feil. Den jeg har er det både lufteskrue og tomgangsskrue på, men jeg vet ikke alderen på den Jeg er ikke uenig med deg Treskolars - Jeg synes også det har blitt mye jobbing på denne motoren nå - og jeg vurderer faktisk å la båtsesongen 2015 "seile sin egen sjø" - og heller ta opp båten - få den hjem og skru og mekke gjennom høsten/vinteren og få den i gang med tanke på sesongen 2016. Jeg får se..... Når det gjelder Dellorto- forgasser har jeg hentet en del informasjon på bl.a. Marna's hjemmesider. Der står det bl.a DELLORTO forgasser har fast full-fartsdyse og kan ikke justeres. Full-fartsdyse (hoveddyse) sitter i tappekran nederst og kan tas ut for rengjøring. Det står også at tomgang justeres med skrue for tomgang - normalt åpnes ca. 2 omdr. fra helt gjenskrudd- men samtidig at tomgangsdyse ikke kan justeres. Beskrivelse og tegning/skisse finner du her: http://marna.no/forgasser/ Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Ikke gi opp Doffen, juli er ikke brukt opp ennå ! Bruker båtene hele året jeg. Skrev du tomgangsdyse ? I så fall har jeg lest feil, beklager. Tenkte hele tiden tomgangsskrue jeg ser du Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 (redigert) Ville ikke skiftet lagrene i denne omgang. Det er litt å gå på her. Hvis de ikke har store grader eller tydelige etsemønstre (groper) ville jeg brukt de vidre. Ventilene må ikke slipes heller men det er normalt nokså fort gjort. Om du ikke sliper de ville jeg justert de med noe større åpning for denne sesongen feks 0,35 om den skal være 0,30. Det gir deg noe "leeway" for endringer i åpningen under sesongen (evt sot i setene som brennes bort = mindre klaringer). Sjekk på ny før neste sesong. Antagelig går dette som "ei kula". Redigert 16.Juli.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.