Jump to content

Får ikke max turtall på mercruiser 1.7

Signatur75

Recommended Posts

Hei. Jeg har en 2006 modell Bayliner 652 med mercruiser 1.7 diesel og Alpha one gen2 drev.

Propellen er en Vengeance stålpropell 14.25x17p

Har hatt båten i 2 sesonger, men har ikke fått turtelleren til å fungere før nå.

Har byttet turteller, giver og modul før jeg til slutt fant ut at tidligere eier har koblet om på det elektriske anlegget.

Nå er dette reparert, og turtelleren fungerer. Og da kommer jeg til spørsmålet mitt. Jeg får max 3600rpm. Farten da er ca 31 knop på gps.

Wastegate er smurt opp og fungerer fint, registerreim er byttet, olje/filter er nytt, dieselfilter og vannutskillerfilter er nytt, og varmeveksler er renset.

Har lest mye på forumet her at det kan være skadelig for motor om ikke man oppnår anbefalt max turtall på 4300-4400rpm

Jeg har vært i kontakt med lokalt mercruiser verksted som mener dette ikke er noe å bekymre seg for.

Synes allikevel dette var veldig mye under anbefalt turtall, og håper at det er noen her som har erfaringer og anbefalinger fra samme eller lignende båt.

På forhånd takk for tilbakemeldinger!

Utdrag fra vedlagte link:

"De mest interessante testresultatene kommer fra prøvekjøringer som Marine Power har gjort sammen med Askeladden. I en lett lastet Askeladden Beetle (totalvekt på 1.600 kg) ble toppfarten 31 knop med en akselerasjon til full plan på 9,5 sekunder. Drivstofforbruket på toppfart ble målt til 0,8 liter pr. nautisk mil. Ved 3.500 omdreininger idet Beetle gjør 23 knop med denne motoren, var drivstofforbruket meget lavt, bare 0,65 liter pr. nautisk mil, og støynivået bare på 80 decibel."

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/minitest-mercruiser-120-hk-med-drev

Sjøsyk

Hei, og takk for kjappe tilbakemeldinger.

Det var et godt tips med optisk turteller, det skal jeg anskaffe meg og teste.

men hvis den viser noe annet enn turtelleren skjønner jeg ikke hva som kan være galt.

det er montert ny (original) sensor og turtellermodul.

Turtelleren er en original faria standard turteller. Eneste innstilling på denne er antall sylindre på motoren, og den står innstilt på 4 sylindre.

On-line manual for motoren er her: http://boatinfo.no/lib/mercruiser/manuals/mercruiser29.html#/348

Sjekk om du oppnår max turtall med gear i fri. ( I følge manualen side 1B-8 skal max turtall i fri være inntil 4980rpm. Jeg ville ikke testet dette, men sett at turtall i hvert fall går til 4400 i fri. Er i så fall en indikasjon på at turteller fungerer)

Har en Ibiza 21, vekt ca 1550kg.

Får ca 30-32 knop på 4400rpm, 20 knop på ca 3400rpm. Har original merc aluminium-propell, men husker ikke størrelsen på denne.

Her er en tråd om propellvalg til samme motor. Innlegg 15 fra Stevens godt sammenheng mellom ulike propeller, turtall og fart.

https://baatplassen.no/i/topic/75101-noe-%C3%A5-hente-p%C3%A5-%C3%A5-bytte-propell-p%C3%A5-ibiza-21-mmercruiser-17/?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

............

.

det er montert ny (original) sensor og turtellermodul.

Turtelleren er en original faria standard turteller. Eneste innstilling på denne er antall sylindre på motoren, og den står innstilt på 4 sylindre.

Tror du tenker litt feil, dette er en dieselmotor, så turteller skal ikkje justeres etter antall sylindere. Turtelleren skal justeres på antall pulser som sensoren gir. Prøv å juster turtelleren til der du tror den viser rett. 

On-line manual for motoren er her: http://boatinfo.no/lib/mercruiser/manuals/mercruiser29.html#/348

Sjekk om du oppnår max turtall med gear i fri. ( I følge manualen side 1B-8 skal max turtall i fri være inntil 4980rpm. Jeg ville ikke testet dette, men sett at turtall i hvert fall går til 4400 i fri. Er i så fall en indikasjon på at turteller fungerer)

Har en Ibiza 21, vekt ca 1550kg.

Får ca 30-32 knop på 4400rpm, 20 knop på ca 3400rpm. Har original merc aluminium-propell, men husker ikke størrelsen på denne.

Her er en tråd om propellvalg til samme motor. Innlegg 15 fra Stevens godt sammenheng mellom ulike propeller, turtall og fart.

https://baatplassen.no/i/topic/75101-noe-%C3%A5-hente-p%C3%A5-%C3%A5-bytte-propell-p%C3%A5-ibiza-21-mmercruiser-17/?

Hei!

Jeg skal forsøke dette når jeg kommer hjem fra ferie til uken.

Forøvrig hadde det vært interessant å vite hvilken størrelse du har på propellen på din båt, denne er ganske sammenlignbar med min med tanke på størrelse og vekt.

Får du anledning til å se på den så send meg gjerne en melding :-)

Tror du tenker litt feil, dette er en dieselmotor, så turteller skal ikkje justeres etter antall sylindere. Turtelleren skal justeres på antall pulser som sensoren gir. Prøv å juster turtelleren til der du tror den viser rett.

Hei!

jeg skal sjekke dette når jeg kommer hjem fra ferie til uka.

Krysser fingrene for at det er så enkelt, det er i hvertfall den billigste løsningen hvis det viser seg at det er indikeringen av turtallet som er feil! :-)

• 2 uker senere...

Hei!

Nå har jeg fått undersøkt litt videre på dette.

Det første jeg gjorde var å forsøke alle innstillinger bak på turtelleren, og ingen andre innstillinger ga høyere indikering av turtall.

Etter å ha varmet opp motoren ga jeg kort full gass i fri, og da får jeg 5000 omdreininger på turtelleren.

Jeg har også gått til anskaffelse av optisk turteller, og har målt direkte på svinghjulet med det resultat at turtelleren viser helt riktig.

Det vil altså si at ved kjøring på full gass får jeg 3600 omdreininger og 31 knop. Cruiser normalt på 3000 omdreininger og ca 23-24 knop.

Så da er spørsmålet om dette er skadelig for motoren? Bør jeg ha en lettere propell på?

Denne motoren skal ha et drev med gearratio på 2. Noen må ha byttet drev på den engang og gjort feil. Du har nå tydeligvis det som er beregnet på V8 som ligger på 1.47 elr hva det nå var. Det må være slik fatt, da stemmer iallefall farta med turtallet på den propellen.

Hei. Nei, den har riktig drev med utveksling på 2

joda det er heilt korrekt bortsett fra den viser du har en slip på propellen på -24% dvs båten har en hastighet 24% større enn propellens teoretiske hastighet i vannet. Vanligvis kan du regne 10-15% slip, altså tilsvarende lavere hastighet enn den teoretiske,  på en sånn ekvipasje på full sugen.  

Om en tar data du presenterer så blir din teoretiske uten noe slip 29 miles. 

Så det er noe som ikkje stemmer. Du har nå etablert at turtallet og farten stemmer. Slipprosenten kan vi anta mellom 10&15.  Da er det to variabler igjen. enten så har ikkje propellen din 17" stigning eller så er ikkje utvekslinga di 2:1  :smiley:

joda det er heilt korrekt bortsett fra den viser du har en slip på propellen på -24% dvs båten har en hastighet 24% større enn propellens teoretiske hastighet i vannet. Vanligvis kan du regne 10-15% slip, altså tilsvarende lavere hastighet enn den teoretiske, på en sånn ekvipasje på full sugen.

Om en tar data du presenterer så blir din teoretiske uten noe slip 29 miles.

Så det er noe som ikkje stemmer. Du har nå etablert at turtallet og farten stemmer. Slipprosenten kan vi anta mellom 10&15. Da er det to variabler igjen. enten så har ikkje propellen din 17" stigning eller så er ikkje utvekslinga di 2:1 :smiley:

Vel, da skjønner jeg ingenting. På drevet mitt står det gear ratio 2.00 - 1

Og på propellen står det 17p

bilde

Hvordan smører du wastegate på mercen? Jeg har sammme motor. Får 3600RPM, 24 knop, Askeladden Beetle, full dieseltank, kjerring, 2 småtroll, litt pikkpakk, anker m 50m kjetting mm. Er generelt følsom for motsjø og motvind. Viktig og holde innsuga på drevaet åpne og rene, for grei RPM og motortemp. Så utfra hva du beskriver så høres det helt ok, og jeg hadde ikke vært for bekymra. (Men hvordan smører man wastegate ?)

Redigert av Bigmac (see edit history)

Hvordan smører du wastegate på mercen? Jeg har sammme motor. Får 3600RPM, 24 knop, Askeladden Beetle, full dieseltank, kjerring, 2 småtroll, litt pikkpakk, anker m 50m kjetting mm. Er generelt følsom for motsjø og motvind. Viktig og holde innsuga på drevaet åpne og rene, for grei RPM og motortemp. Så utfra hva du beskriver så høres det helt ok, og jeg hadde ikke vært for bekymra. (Men hvordan smører man wastegate ?)

Jeg sprayet denne motoren med CRC 6-66 to ganger i året. Minst en halv boks hver gang. Fikk aldri problem med wastegate eller overflate korrosjon.

Når det gjelder turtall så skal propell velges slik at max turtall er melom 4000-4400 rpm og gjerne over 4200 rpm. Om verkstedet sier noe annet så har de ikke lest manualen.

Turtelleren på min 2001 modell var også vrang og viste av og til for mye. Et knips på instrument glasset så viste den riktig.

Mye moro med Mercruiser, men den var driftsikker og rimelig i drift.

Sushi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...