Cruise1 Startet 14.Juli.2015 Del på Facebook Startet 14.Juli.2015 Et lite spørsmål vedr Penta AQ 211 med 290 DP drev. Disse har jeg 2 av men den ene vil ikke helt det jeg vil. Når jeg runder 2500 o/min så vil den liksom ikke mere når den er i gir. På tom gang er det ikke noe problem. Byttet til B8 propeller før jeg la den ut men kan liksom ikke helt se at det skal ha noen betydning siden den ene motoren går som den skal. Kan jeg ha satt dem på feil? Tenkte å bytte bensin filter også. Har noen av dere vært borti dette før? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Hei, det kan være flere ting som gjør at motoren ikke går som den skal. Det er ofte sånn med båt at man oppdager feil etter at den har vært på land eller ikke vært i bruk på en stund. Hvilke propellere hadde du før? Har du gjort andre ting med motorene? Hvordan ser tennpluggene ut? Sitér dette innlegget Link to post
Cruise1 Svart 14.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Takk for svar.... Før satt det på B6 propeller. Tennpluggene ble byttet ifjor samtidig som det ble satt inn elektronisk tenning. Motoren starter som den skal og har ikke noe problemer med å ta imot gass når den ikke står i går. Nå i år er det bare satt på disse nye propellene. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Juli.2015 Del på Facebook Svart 15.Juli.2015 Med B8 propellere får du lavere turtall ved en gitt hastighet men hvis motorene yter forskjellig er det noe feil. Hvordan arter det seg? Går motoren ujevnt, ulyder, vibrasjon? Hvilket toppturtall fikk du før propellerbytte? Sitér dette innlegget Link to post
Cruise1 Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Venstre motor kan høres ut som en påhengsmotor på en båt på vei opp i plan men som mangler det lille ekstra. Motoren går som ei klokke og ingen ulyder. topp turtallet før proppbytte var 4300 o/min Sitér dette innlegget Link to post
Aquamatic Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Høres ut som at du har for høy stigning på de nye propellene slik at du ikke kommer over planingsterskelen. Jeg hadde b5 propeller på samme båt/motorisering. Sitér dette innlegget Link to post
Cruise1 Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Ville jeg også trodd hvis det ikke var for at høyre motor ikke jobber tungt i det hele tatt på vei opp til 4200 o/min Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 (redigert) Du kan no ikkje seriøst meine at før når du hadde B6 propellere og begge motorene i full vigør så toppet du på 4300 på begge (som er heilt perfekt) og nå med B8 topper du fortsatt heile 4200 med bare en & enhalv motor på den eine og 2500 på den andre. Eg kunne forstått det med crappy sp propellere som spinner ut men ikkje med dp. At du skal greie 45 knop med denne ekvipasjen høres heilt usannsynlig ut Redigert 18.Juli.2015 av Bearded Beast (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cruise1 Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Vet ikke hvem du er skjegge mann men ikke bland deg borti noe du tydeligvis ikke klarer å svare på. Ingen har snakket om fart og jeg skriver bare det som står på turteleren. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 eg skal love deg at min kompetanse på dette langt overgår de flestes men det er greit det. Du får seile din egen sjø. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 du skriver at det ble satt inn elektronisk tenning. Er tenningsinnstillingen kontrollert med stroboskop? Kan det enkes at tenningstidspunkt er litt forskjellig? Om ene motoren har for lite fortenning, kan det gi store utslag i effektutvikling. Er det vakuumklokke på fordelerene på disse? Sjekk vakuumslanger, i så fall. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.