Jump to content

Skibsplast 15HT prosjekt. Litt hjelp og få?

kristians2000

Recommended Posts

Hei! Jeg har nå kjøpt meg en Skibsplast 15HTmed Yamaha 30 hk. Motor er i tipp topp stand. 

Men båten kunne trengt litt oppussing innvendig. 

Nå som jeg har begynt på dette, har jeg veldig lyst og bli ferdig og få det mye finere av innredning.

Her er noen av de tingene jeg kunne ønsket på det høyeste og rette opp i:

1. Gulvet er stygt. Ved beina er det gult og oppskrapt. På gulvet er det riper, og er ikke noe fint og se på.

2. Kalesja er det blitt jordslag på, og vil derfor ønske og få det vekk.

3. Legge stoff i veggene, noe blått som minner meg om havet. Noe blått som ligner på fargen på havet.

4. Trekke om cabinens pute i blått. 

5. Spraye fra bunnstoffet og opp til fenderlista i hvitt. + noen tips til den stripa på båten? Hvilke farge passer den i? :)

6. Fikse mye opp i det elektriske. Der er det mye stygt. Kabler henger under styrekonsollboksen, og kan være veldig farlig. Samtidig skal gamle eier ha montert en lampe i cabin, som det begynte og gnistre på, så gikk hele batteriet slutt? Vet ikke om det kortsluttet eller hva det gjorde... Men nå som den gnistret fungerer ikke noe av strøm. Selv ikke lanternene. Så må nok finne ut feilen der.

7. Fikse litt på veggene. Mange skruer er løse, og hvis han kjørte fort og båten, løsnet skruene. Har lite penger for tiden, så vet ikke helt om jeg har råd til og legge nye vegger. Men det frister sykt...Da kan jeg jo også samtidig fikse strømmen da...

8. Montere nytt ratt og smøre det sånn at er lettere og vri ---- Gjort 

9. Båten min har som andre skibsplaster, en lang benk på begge sider. Jeg har veldig lyst og skjære og pusse vekk den benken, og lage 2 stoler i front, og lage en langbenk bak i båten.

Dette er da mitt prosjekt da... Jeg håper folk kan hjelpe meg litt om hvordan jeg skal gjøre dette. Har aldri pusset opp en båt før, men har sett på andres prosjekter og det så gøy ut. 

Bilder av båten kommer snart. :)

• 9 måneder senere...

Hei! Jeg har nå kjøpt meg en Skibsplast 15HTmed Yamaha 30 hk. Motor er i tipp topp stand. 

Men båten kunne trengt litt oppussing innvendig. 

Nå som jeg har begynt på dette, har jeg veldig lyst og bli ferdig og få det mye finere av innredning.

Her er noen av de tingene jeg kunne ønsket på det høyeste og rette opp i:

1. Gulvet er stygt. Ved beina er det gult og oppskrapt. På gulvet er det riper, og er ikke noe fint og se på.

5. Spraye fra bunnstoffet og opp til fenderlista i hvitt. + noen tips til den stripa på båten? Hvilke farge passer den i? :)

6. Fikse mye opp i det elektriske. Der er det mye stygt. Kabler henger under styrekonsollboksen, og kan være veldig farlig. Samtidig skal gamle eier ha montert en lampe i cabin, som det begynte og gnistre på, så gikk hele batteriet slutt? Vet ikke om det kortsluttet eller hva det gjorde... Men nå som den gnistret fungerer ikke noe av strøm. Selv ikke lanternene. Så må nok finne ut feilen der.

7. Fikse litt på veggene. Mange skruer er løse, og hvis han kjørte fort og båten, løsnet skruene. Har lite penger for tiden, så vet ikke helt om jeg har råd til og legge nye vegger. Men det frister sykt...Da kan jeg jo også samtidig fikse strømmen da...

9. Båten min har som andre skibsplaster, en lang benk på begge sider. Jeg har veldig lyst og skjære og pusse vekk den benken, og lage 2 stoler i front, og lage en langbenk bak i båten.

om det er gult så er kanskje topcoat laget slitt vekk. ripene kan spakles og så legge på ny topcoat. 

elektrisk: lurt å renske opp i , passe på et det er sikringer der det skal være osv. 

løse "vegger" , her kan du sparkle skruekullene slik at skruene får bedre feste igjen

bygge om benker: det blir samme løsning som det var på modellen som heter 15 VS.  google den så ser du bilder. Blir nok litt jobb... 

Farge: foreslår vinråd stripe slik som skibsplast brukte rundt 1990, den syns jeg ser bra ut

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...