lorentzt Startet 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2015 Jeg har laget meg en vinsj løsning bassert på biltemas manuelle vinsj, kombinert med rullene de selger. Men har stått på et problem grunnet den bratte rampen opp til naustet. Problemet er at wiren i starten av draget tar ned i gulvet ved portene og senere får det veldig tunkt på grunn av vinkelen til båten. Tenkte derfor at jeg skulle legge en trinse/talje i taket som jeg kan legge viren gjennom for å unngå mesteparten av dette. Når først båten er inne i nausten er det lett å trille den helt inn så vinsjen må ikke kunne dra den helt på plass. Har noen av dere erfaringer med dette og kan si om dette vil fungere? I tillegg er jeg på utkikk etter hvor jeg skaffer en trinse/enkelblokk som lar meg sette wiren i uten å måtte demontere feste til kroken. (grønn strek er tenkt løsning, rød er dagens..) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Trinse som kan åpnes kalles kasteblokk. Om du googler dette får du mange treff, men mange av disse er relativt kostbare. (Vær obs på at noen kaller det kasteblokk selv om du må ha verktøy for å åpne, eller ikke kan åpne). Dette vil sikkert fungere, men du må på et punkt løfte av wiren, og da har du slakk wire. Mao må du låse av båten så den ikke forsvinner ut igjen fram til wiren er stram igjen. Løsningen jeg har sett mest av er en rull eller et trebord akkurat på knekken av rampa. Etter hvert som båten kommer opp blir denne overflødig og kan fjernes (eller bare stå der), og båten kommer opp uten å måtte ha slakk wire. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 (redigert) Hvis det er mulig kan du montere en skinne (blå) med en "løygang" slik at kasteblokka kan flyttes langs denne samtidig som båtens vinkel endres. Løygang til en seilbåt er jo dyre saker, men antar prinsippet kan benyttes på en rimelig måte. Redigert 15.Juli.2015 av Bidevind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 (redigert) Du kan kanskje bruke ideen din med takfeste, men "senke takfestet" ved hjelp av en loddrett vaier ned fra taket, med solid trinse/blokk i enden. Hvis trekkvaieren kommer for lavt med det festepunktet du har tegnet i første skisse, kan du flytte vaierfestet i taket nærmere åpningen og tilpasse lengden på vaieren så trinsen kommer i riktig høyde over gulvet Da er løftet av vaieren som trekker båten, uavhengig av strammingen til vinsjen. Og den blir slakk når båten kommer opp, og kan hektes av den stramme vaieren (eller du finner kanskje en lengde som gjør at den kan sitte på til båten skal ut igjen. Redigert 15.Juli.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Wibbo Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Monter ei kjølrulle på golvet akkurat der det knekker Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Monter ei kjølrulle på golvet akkurat der det knekker Beste forslaget hittil - du bør ihvertfall ikke henge en eventuell helt oppunder taket, da får du mye større vinkel på vaieren og dermed tyngre å dra. Velger du en løsning med blokk kan du jo bare bruke en vanlig blokk, når den ikke er hektet opp kan den bare henge på vaieren. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
TMe Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Veldig bra forslag av Wibbo. Føler dog at wiren fort vil ødelegge rullen. Foreslår at denne forsterkes som vist på vedlagte skisse. Vil wiren dra seg utav rullen kan man lage en form for styring før eller etter rullen. Ev. sveise på en ring på hver side som vist på skissa. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.