Jump to content

Sjøvann i motorola - Hvordan? BMW / vm mottori D190


Rune870

Recommended Posts

Hei.

 

Hva er mulighetene for å få sjøvann i motorolja?

 

Er eneste mulighet gjennom varmeveksleren eller finnes det en mulighet at det kan komme inn via eksos og turbo for så å legge seg i bunnpanna.

 

Er sikker på at det er sjøvann. Tømte vann og olje ut fra oljefilteret og i en kopp med lite hull i bunn. Smakte på det. Smakte ikke godt, men det var saltvann.

 

 

Byttet så over hele ekspansjonstanken fra en delemotor. Demonterte den brukte. Tettet den ene enden på oljekjøleren (innmaten i eksp tanken)  og fylte de opp med væske. Ser ikke at nivået blir mindre, eller er det sånn at eventuelt en sprekk i oljekjølerelementet utvider seg ved tmp? 

 

 

Etter å ha renset, og flushet motor med x antall liter diesel og olje tør jeg ikke starte opp igjen for å så finne mer sjøvann i olja. Noen som har noe tips?

 

hadde ca 20 liter med slam jeg pumpet ut av motor første gang. Dvs ca 10 liter med vann i tillegg til 7-10 liter med olje.

 

-Rune

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke mulig at det kommer sjøvann i olja gjennom sjøvannspumpa. Vannet vil isteden renne ut i båten dersom tetninger lekker.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jo forsåvidt, men gikk ut fra at denne motoren har samme type sjøvannspumpe som de fleste andre litt eldre VM Motori-baserte motorene.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke mulig at det kommer sjøvann i olja gjennom sjøvannspumpa. Vannet vil isteden renne ut i båten dersom tetninger lekker.

Ja, det skal godt gjøres at sjøvannet renner over akselen og inn i motoren. Ihvertfall hvis han har maken til denne pumpen her, som sitter på min D190. For da kommer vannet ut mellom flens og impellerhuset.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Byttet hele ferskvannstank. Her sitter også oljekjøleren som jeg vet er i orden. Byttet filter, ren ny olje. Kjørte motor forsiktig på brygga 3-4 ganger. Kom tilbake et par dager senere, pumpet ut 3 liter vann fra bunnpanna. Samme problem. (Grå olje igjen)

 

Det er garantert saltvann også. Pumpa er sjekka ut, den er tett.

 

Hva er mulighetene for noe galt med turbo, sjøvann fra eksos renner tilbake inn i motor når den står i ro uten oljetrykk?

 

Det er jo (vel?) eneste og siste alternativ?

Litt klønete å bytte... Må skru og se i et speil da :/

Link to post
Share on other sites

Om saltvann renner tilbake fra eksos havner det vel i sylinder først ? 

Jeg hadde samme problem med en cummins som lakk i en tettning i en sylinderforing men det er jo ferskvann som da kommer ned i oljebadet.

 

Uansett. Lykke til med feilsøking !

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...