Rune870 Startet 14.Juli.2015 Del på Facebook Startet 14.Juli.2015 Hei. Hva er mulighetene for å få sjøvann i motorolja? Er eneste mulighet gjennom varmeveksleren eller finnes det en mulighet at det kan komme inn via eksos og turbo for så å legge seg i bunnpanna. Er sikker på at det er sjøvann. Tømte vann og olje ut fra oljefilteret og i en kopp med lite hull i bunn. Smakte på det. Smakte ikke godt, men det var saltvann. Byttet så over hele ekspansjonstanken fra en delemotor. Demonterte den brukte. Tettet den ene enden på oljekjøleren (innmaten i eksp tanken) og fylte de opp med væske. Ser ikke at nivået blir mindre, eller er det sånn at eventuelt en sprekk i oljekjølerelementet utvider seg ved tmp? Etter å ha renset, og flushet motor med x antall liter diesel og olje tør jeg ikke starte opp igjen for å så finne mer sjøvann i olja. Noen som har noe tips? hadde ca 20 liter med slam jeg pumpet ut av motor første gang. Dvs ca 10 liter med vann i tillegg til 7-10 liter med olje. -Rune Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansT Svart 15.Juli.2015 Del på Facebook Svart 15.Juli.2015 Hei. uten å kjenne no særlig til din motor så kan det være tetningene på sjøvannspumpa de.Vet at på noen motorer så kan det lekke sjøvann fra denne og inn i motoren når tettingene ryker,en annen mulighet er vis oljekjøleren er sprekt eller tæret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 15.Juli.2015 Del på Facebook Svart 15.Juli.2015 Det er nok ikke mulig at det kommer sjøvann i olja gjennom sjøvannspumpa. Vannet vil isteden renne ut i båten dersom tetninger lekker. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
T&P Svart 15.Juli.2015 Del på Facebook Svart 15.Juli.2015 Nix Teerex, sorry! Er pumpa drevet direkte av motor & står rett på blokka, KAN det finfint lekke olje INN i motor langs aksling. Velkjent problem i andre samanhengar! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 15.Juli.2015 Del på Facebook Svart 15.Juli.2015 Jo forsåvidt, men gikk ut fra at denne motoren har samme type sjøvannspumpe som de fleste andre litt eldre VM Motori-baserte motorene. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Det er nok ikke mulig at det kommer sjøvann i olja gjennom sjøvannspumpa. Vannet vil isteden renne ut i båten dersom tetninger lekker. Ja, det skal godt gjøres at sjøvannet renner over akselen og inn i motoren. Ihvertfall hvis han har maken til denne pumpen her, som sitter på min D190. For da kommer vannet ut mellom flens og impellerhuset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rune870 Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Byttet hele ferskvannstank. Her sitter også oljekjøleren som jeg vet er i orden. Byttet filter, ren ny olje. Kjørte motor forsiktig på brygga 3-4 ganger. Kom tilbake et par dager senere, pumpet ut 3 liter vann fra bunnpanna. Samme problem. (Grå olje igjen) Det er garantert saltvann også. Pumpa er sjekka ut, den er tett. Hva er mulighetene for noe galt med turbo, sjøvann fra eksos renner tilbake inn i motor når den står i ro uten oljetrykk? Det er jo (vel?) eneste og siste alternativ? Litt klønete å bytte... Må skru og se i et speil da :/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knude Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 (redigert) Om saltvann renner tilbake fra eksos havner det vel i sylinder først ? Jeg hadde samme problem med en cummins som lakk i en tettning i en sylinderforing men det er jo ferskvann som da kommer ned i oljebadet. Uansett. Lykke til med feilsøking ! Redigert 26.Juli.2015 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Rune870 Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Tenker litt noe galt med turbo da. Utluftinga fra motor har også bra trykk. Mye mer enn jeg har erfart tidligere. Finnes det noe mulighet for at det er eksos og vann tar feil vei inn i maskinen igjen via olja i turbo mån tro? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.