Jump to content

automatsikring 150 A på 25mm2 kabel

boble65

Recommended Posts

Får grå hår av det elektriske noen ganger kjenner jeg men snart ferdig ☺ kabeln er vel 1meter. Er kun til forsterkeren. 3stk hvorav 2 på ca500w (30A sikring pr stk) og en på 300 w 20A sikring. ) har 25 mm2 som deles opp i 3stk 8 mm2 på 40cm hver.har også bryter på hver Remote slik at jeg kan slå av forsterkere som jeg ikke bruker.

Redigert av boble65 (see edit history)

150 er greit nok som ren kortslutningssikring/brannsikring av kablene(håper 8kv. kabler er holdt kortest mulig..), utstyret under har separate sikringer. de aller fleste synder her med tilførsel rett fra batteripol el. bryter, og risikerer full kortslutningsstrøm fra batteriet ut på kablene, med risk for røyk og lyseffekter før evt. brann.

150 er greit nok som ren kortslutningssikring/brannsikring av kablene(håper 8kv. kabler er holdt kortest mulig..), utstyret under har separate sikringer. de aller fleste synder her med tilførsel rett fra batteripol el. bryter, og risikerer full kortslutningsstrøm fra batteriet ut på kablene, med risk for røyk og lyseffekter før evt. brann.

ja det var det jeg og tenkte, hovedsikring på kursene ut fra batteri.. kjøpte automatsikringer til det , men følte di var for puslete til 50mm2 så bruker di på stereo og en direkte kurs til en sikringsboks. Så vist noen har forslag til hvordan sikring jeg kan ha på kabel fra startbatteri og forbruksbatteri før hovedbryter til 50mm2 kabel så bli jeg glad☺ må passe til kabel sko med 8 el 10 mm hull.

Last..Tja si det.. motoren er en Volvo penta tamd30a. Burde jo holde med 500A. Hehe ja kom jo til og tenke at når huset har hovedsikring så burde vel båten og ha det ☺ skulle også prøve meg på 50mm2 kabel fra dynamo men der er det jo ikke plass til kabel sko i den størrelsen så det ble plass til maks 35mm2. 70A dynamo.

Jeg har installert en del mindre båter og jobbet på større båter opp gjennom årene og har enda til gode å se sikring på starteren. Å presse 50kvmm sko skal ikke være noe problem med rett verktøy, har du ikke det risikerer du dårlig kontakt med påfølgende varmgang.

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

Jeg har installert en del mindre båter og jobbet på større båter opp gjennom årene og har enda til gode å se sikring på starteren. Å presse 50kvmm sko skal ikke være noe problem med rett verktøy, har du ikke det risikerer du dårlig kontakt med påfølgende varmgang.

har ikke hatt sikring før og jo det går bra, kom bare til og tenke enn vist det blir feil med hovedbryter el noe, da hadde det vært greit med sikring rett etter batteri. Har forøvrig klemt kabelsko forskriftsmessig med orntli tang og krympestrømper med lim. ☺

Lett tråd om hovedstrøm dette, trenger ikke ta av - men det er ikke dumt å ha hovedsikringer på/nærmest mulig batteribankene. Har selv en 450Ah forbruksbank som kan gi oppunder 4000CCA og kortslutningsstrømmer som er hinsides, så synes etpar hundrelapper i sikringer er en god forsikring. Har en 100A automat fra denne banken til alt av forbruk, sikringen vil da sprette ut før f.eks. en 2,5mm2 kabel brenner av. Alle kurser har jo egne sikringer etter hovedsikring, men ting kan gå galt med disse også.

Automatsikringer med nok bryteevne for slike strømmer på DC er dyre, og en rimelig løsning er da f.eks. slike ANL sikringer til en femtilapp/stk hos Biltema (har dog kun opptil 300A, men større finnes om det ikke holder) :

@boble65 : Sense er gjerne en gul ledning om du har original Volvo/Valeo dynamo, kan være koblet bare som en liten lask bakpå til Dynamo/Batt + utgangen.  Forleng denne ledningen på en ordentlig måte til + på forbruksbank som nevnt, om du har den, og du får ladespenning kompensert for spenningsfall mellom batterier og dynamo. Normalt vil ladespenning da bli 14,2-14,3 volt.

Island Girl, skrev den 17 Jul 2015 - 17:10: 

og har enda til gode å se sikring på starteren.

Om det er vanlig på nyere båter og biler kan hende, men det var ikke brukt før i tiden i hvert fall. Og det gir vel nesten bare en falsk trygghet med en smeltesikring på flere 100 amp. Tror det er mye som kan ta fyr før en slik smelter av, men ok, kanskje bedre med sikring enn ingenting.

Den kan nok også bli gjenstand for dårlig kontakt og startproblemer, men greit nok når man har det i bakhodet og reservesikring liggende.

Mesteparten av nykablene til start og forbruk har jeg lagt i slanger og rør for og forhindre gnaging ☺ så skal godt gjøres og få kortslutning nå ☺ fant det jeg tror er senseledning, den er sort og går ifra en liten hvit duppedings bak på dynamo og rett på pluss på dynamo. Er det den jeg skal klippe av og skjøte med ny ledning til + på batteri ?

boble65

Postet I dag 14:44

Båten er forøvrig en mørebas8400. Hvor stor forbruksbank kan jeg ha på 70a dynamo ?

Ville snudd  litt på spørsmålet . Hvor mange Ah må jeg ha på batteribanken for å unngå at banken kommer under 50 %, eller helst ikke under 30-40 %.

Da blir det deg selv som må regne ut hvor mye Ah du trenger, og så må man i neste omgang finne ut hvor mange timer du må gå for motor for å få nok lading til neste stopp.

svart ledning til hvit duppeditt er ikke senseledning, mulig en støykondensator eller motstand for å gi feltstrøm. Finn fabrikat og typenr. på dynamo, allerbest et bilde av baksiden på dynamoen så kan diskusjonen gå :)

Hvor stor batteribank, forbruk og lading er her uendelig med tråder på allerede om du bruker søkefunksjonen. Bør ha batteribank etter behov for å si det enkelt, bruker du båten kun om sommeren og trenger å drive stereoen en kveld skal det ikke så mye til, er det vinterbruk med flere døgn overnatting, varme, kjøleskap, radio, padder, isbitmaskin osv. så trenger du en annen løsning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...