boble65 Startet 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2015 Hei. Som tittelen sier, kan jeg ha 150 A sikring på 25mm2 kabel el er det drøyt ? Må si koblingen på sikring er bare 6mm bolt så litt begrenset plass.. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Det kommer helt ann på hvor lang kabelen er og hvor stor normalbelastningen på den vil være. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
boble65 Svart 15.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 (redigert) Får grå hår av det elektriske noen ganger kjenner jeg men snart ferdig ☺ kabeln er vel 1meter. Er kun til forsterkeren. 3stk hvorav 2 på ca500w (30A sikring pr stk) og en på 300 w 20A sikring. ) har 25 mm2 som deles opp i 3stk 8 mm2 på 40cm hver.har også bryter på hver Remote slik at jeg kan slå av forsterkere som jeg ikke bruker. Redigert 15.Juli.2015 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Da tror jeg det skal gå greit. En forsterker trekk bare maks effekt av og til, så trur både kabler og sikringer ska fungere så lenge de er såpass korte. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
CapD Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 25kvmm kan, forlagt åpent på trevegg, belastes med 112A 8kvmm har jeg aldri hørt om, men 6kvmm og 10kvmm, samme forlegningsmåte, kan belastes med hhv 46A og 63A ihht NEK400:2010 Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
boble65 Svart 15.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 8 gauge sto det på kabelen, mener det blir 8mm2.. er noe bilstereo kabel jeg hadde liggende ☺ burde nok vært 100 A sikring men den klarte jeg og ødelegge så satt bare igjen med en på 150A.. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 8 gauge er vel den eneste størrelsen som er omtrent det samme i mm2 (8,37mm2) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Kaffelars Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 150 er greit nok som ren kortslutningssikring/brannsikring av kablene(håper 8kv. kabler er holdt kortest mulig..), utstyret under har separate sikringer. de aller fleste synder her med tilførsel rett fra batteripol el. bryter, og risikerer full kortslutningsstrøm fra batteriet ut på kablene, med risk for røyk og lyseffekter før evt. brann. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 17.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 150 er greit nok som ren kortslutningssikring/brannsikring av kablene(håper 8kv. kabler er holdt kortest mulig..), utstyret under har separate sikringer. de aller fleste synder her med tilførsel rett fra batteripol el. bryter, og risikerer full kortslutningsstrøm fra batteriet ut på kablene, med risk for røyk og lyseffekter før evt. brann. ja det var det jeg og tenkte, hovedsikring på kursene ut fra batteri.. kjøpte automatsikringer til det , men følte di var for puslete til 50mm2 så bruker di på stereo og en direkte kurs til en sikringsboks. Så vist noen har forslag til hvordan sikring jeg kan ha på kabel fra startbatteri og forbruksbatteri før hovedbryter til 50mm2 kabel så bli jeg glad☺ må passe til kabel sko med 8 el 10 mm hull. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 17.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 Dette kommer an på hvor mye last du har fra startmotor bl.a. Ville gått for smeltesikringer(2x skrutype u/zink) og hatt reserve ombord. Kanskje 500A + 250A start/forbruk? Det bør være greit for en større påhenger eks. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 17.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 Last..Tja si det.. motoren er en Volvo penta tamd30a. Burde jo holde med 500A. Hehe ja kom jo til og tenke at når huset har hovedsikring så burde vel båten og ha det ☺ skulle også prøve meg på 50mm2 kabel fra dynamo men der er det jo ikke plass til kabel sko i den størrelsen så det ble plass til maks 35mm2. 70A dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 17.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 Ser båttype nå ja, 500 bør være greit, kabel til startmotor og minus på motor er vel 50 el. 70mm2, 35 er greit på dynamoen der, originalt er vel bare 6 el. 10. Husk gul/sense fra dynamo til + på forbruksbank via en 10A sikring om du ikke har ekstern regulator så du får best mulig ladespenning til stereo'n :) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 17.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 Har lagt opp 50mm2 til start og minus. Har ikke så lange lengder og glad er jeg for det for det var ille nok og få klemt kabel sko på 50mm2.. har ikke tenkt på sense fra dynamo, hvor kobles den på dynamo? + og ÷ kabel fra dynamo går rett til forbruk hvorav + på 1. Batteri og minus på siste. Sitér dette innlegget Link to post
CapD Svart 17.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 Jeg har installert en del mindre båter og jobbet på større båter opp gjennom årene og har enda til gode å se sikring på starteren. Å presse 50kvmm sko skal ikke være noe problem med rett verktøy, har du ikke det risikerer du dårlig kontakt med påfølgende varmgang. Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
boble65 Svart 17.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 Jeg har installert en del mindre båter og jobbet på større båter opp gjennom årene og har enda til gode å se sikring på starteren. Å presse 50kvmm sko skal ikke være noe problem med rett verktøy, har du ikke det risikerer du dårlig kontakt med påfølgende varmgang. har ikke hatt sikring før og jo det går bra, kom bare til og tenke enn vist det blir feil med hovedbryter el noe, da hadde det vært greit med sikring rett etter batteri. Har forøvrig klemt kabelsko forskriftsmessig med orntli tang og krympestrømper med lim. ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Sjekk låring Svart 17.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 Hva slags sikringer benytter dere? 250A og 500A??! Så vidt meg bekjent er det ikke krav til sikringer så lenge kablene er kortslutningssikkert forlagt. Dvs separate kabler Har 35mm2 i koggen. 180A startrelé. Ikke sikring på på mine kabler. Sitér dette innlegget Trebåtentusiast Link to post
Kaffelars Svart 17.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 Lett tråd om hovedstrøm dette, trenger ikke ta av - men det er ikke dumt å ha hovedsikringer på/nærmest mulig batteribankene. Har selv en 450Ah forbruksbank som kan gi oppunder 4000CCA og kortslutningsstrømmer som er hinsides, så synes etpar hundrelapper i sikringer er en god forsikring. Har en 100A automat fra denne banken til alt av forbruk, sikringen vil da sprette ut før f.eks. en 2,5mm2 kabel brenner av. Alle kurser har jo egne sikringer etter hovedsikring, men ting kan gå galt med disse også. Automatsikringer med nok bryteevne for slike strømmer på DC er dyre, og en rimelig løsning er da f.eks. slike ANL sikringer til en femtilapp/stk hos Biltema (har dog kun opptil 300A, men større finnes om det ikke holder) : @boble65 : Sense er gjerne en gul ledning om du har original Volvo/Valeo dynamo, kan være koblet bare som en liten lask bakpå til Dynamo/Batt + utgangen. Forleng denne ledningen på en ordentlig måte til + på forbruksbank som nevnt, om du har den, og du får ladespenning kompensert for spenningsfall mellom batterier og dynamo. Normalt vil ladespenning da bli 14,2-14,3 volt. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Takk takk ☺ da blir det sikring selv om det ikke er automatisk ☺ ut og forske på dynamo idag og se om jeg finner senseledning , selve plusskabelen fra dynamo er vel maks 1 meter og minus er vel 0,5 meter. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Island Girl, skrev den 17 Jul 2015 - 17:10: og har enda til gode å se sikring på starteren. Om det er vanlig på nyere båter og biler kan hende, men det var ikke brukt før i tiden i hvert fall. Og det gir vel nesten bare en falsk trygghet med en smeltesikring på flere 100 amp. Tror det er mye som kan ta fyr før en slik smelter av, men ok, kanskje bedre med sikring enn ingenting. Den kan nok også bli gjenstand for dårlig kontakt og startproblemer, men greit nok når man har det i bakhodet og reservesikring liggende. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Mesteparten av nykablene til start og forbruk har jeg lagt i slanger og rør for og forhindre gnaging ☺ så skal godt gjøres og få kortslutning nå ☺ fant det jeg tror er senseledning, den er sort og går ifra en liten hvit duppedings bak på dynamo og rett på pluss på dynamo. Er det den jeg skal klippe av og skjøte med ny ledning til + på batteri ? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Båten er forøvrig en mørebas8400. Hvor stor forbruksbank kan jeg ha på 70a dynamo ? Batteriene er 7 år gamle og tenkte kjøpe nye til våren. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 boble65 Postet I dag 14:44 Båten er forøvrig en mørebas8400. Hvor stor forbruksbank kan jeg ha på 70a dynamo ? Ville snudd litt på spørsmålet . Hvor mange Ah må jeg ha på batteribanken for å unngå at banken kommer under 50 %, eller helst ikke under 30-40 %. Da blir det deg selv som må regne ut hvor mye Ah du trenger, og så må man i neste omgang finne ut hvor mange timer du må gå for motor for å få nok lading til neste stopp. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 svart ledning til hvit duppeditt er ikke senseledning, mulig en støykondensator eller motstand for å gi feltstrøm. Finn fabrikat og typenr. på dynamo, allerbest et bilde av baksiden på dynamoen så kan diskusjonen gå :) Hvor stor batteribank, forbruk og lading er her uendelig med tråder på allerede om du bruker søkefunksjonen. Bør ha batteribank etter behov for å si det enkelt, bruker du båten kun om sommeren og trenger å drive stereoen en kveld skal det ikke så mye til, er det vinterbruk med flere døgn overnatting, varme, kjøleskap, radio, padder, isbitmaskin osv. så trenger du en annen løsning. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Har funnet noen gule ledninger bak dekslet på dynamoen, skal ta det av idag. Ser ut som den ene går til +. Skal prøve og få lagt inn bilde. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Iskra 1563 14V står det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.