Doffen01 Startet 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2015 Har noen her kunnskap om stempelforinger til en FM s-22 motor? Er det mulig å bytte disse på egen hånd? Behøves det noe spesialverktøy? Kom gjerne med tips/råd/ideer. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Ser I delelista at motoren har såkalte våte sylinderforinger. Disse er mulig å presse ut om du har egnet presseverktøy. Spørs hva du har tilgang til av utstyr og hvor hardt de sitter. Du må også ha den nødvendige kompetanse så det ikke ender med ruin. Mangler du utstyr og kompetanse gjør du lurt I å sette bort jobben Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 15.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Mangler du utstyr og kompetanse gjør du lurt I å sette bort jobben Hørte at slike foringer blir presset ut/inn med ca. 15 tonns trykk? Kan trygt slå fast at jeg ikke har utstyr som yter 15 tonn Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Mangler du utstyr og kompetanse gjør du lurt I å sette bort jobben Hørte at slike foringer blir presset ut/inn med ca. 15 tonns trykk? Kan trygt slå fast at jeg ikke har utstyr som yter 15 tonn 15 tonn trykk for å pressa ut våte sylinderforinger? Min første innskytelse er at det berre må vera ei skrøne Ellers so har Sabb G ogso våte sylinderforinger, og i den boka er der tegna og fortalt korleis dei blir dradd ut med heimelaga verktøy. Men 15 tonn? det kan vel passe bedre med tørre foringer, Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 16.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 15 tonn trykk for å pressa ut våte sylinderforinger? Min første innskytelse er at det berre må vera ei skrøne Ellers so har Sabb G ogso våte sylinderforinger, og i den boka er der tegna og fortalt korleis dei blir dradd ut med heimelaga verktøy. Men 15 tonn? det kan vel passe bedre med tørre foringer, For å være ærlig så vet jeg ikke forskjellen på våte og tørre sylindere - men jeg leverte inn blokka hos FM og der sa de at det måtte benyttes trykkluftverktøy med 15 tonns trykk. ' Hadde vært interessant å visst hva slags type "hjemmelaget" verktøy man benytter og fremgangsmåte. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 - men jeg leverte inn blokka hos FM og der sa de at det måtte benyttes trykkluftverktøy med 15 tonns trykk. ' At pressa kan levera 15t trykk, er ikkje det same som at det trengs 15t for å pressa foringane ut... Små nyansar I forklaring og oppfatning utgjer stor forskjell. Har du ikke presse eller ters som er eigna til formålet, så gjer du uansett lurt i å setja bort jobben. - Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Tørre sylinderforinger må I mange tilfelles borres ut av et firma som driver med sylinderborring. Fornuftig av deg å levere inn sylinderblokka for byte av foringer. Trykkluftverktøy med 15 tonns trykk ? Mest trolig er dette ei hydraulisk presse med 15 tonns kapasitet som trolig har trykkluftdrevet pumpe. Foringene kan sitte hardt før de løsner, men trenger neppe 15 tonn. Med forbehold om å få det til så har jeg tegnet en kjapp skisse som viser hvordan dette kan gjøres med hjemmelaget utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 (redigert) Dette fikk jeg ikke til. Har lagret bildet, finner det og trykker kopier, men her stopper det. Finner ingen knapp for OK og heller ikke det med adresse til bildet. Redigert 16.Juli.2015 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 (redigert) Redigert 16.Juli.2015 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Fikk det til på et vis, men synest det var noe komplisert for en gammel mann som ikke er så kjapp I hodet som ungdommen. Sitér dette innlegget Link to post
Wibbo Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Flott skisse! Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Den tegningen ligner mykje på den eg refererte til, i Sabb G si bok. Forskjellen er at Sabb tegnet inn at tersen heilt på toppen, der Sabb bruker eit lite U-jern, er lagt oppå toppboltane. Sabb har ogso målsatt stanga nedigjennom til 1/2", der meiner eg at ei gjengestang M12 er heilt greit Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Fikk det til på et vis, men synest det var noe komplisert for en gammel mann som ikke er så kjapp I hodet som ungdommen. Kan ikke si annet enn at jeg er imponert Ikke bare det at dere deler all kunnskapen med oss som ikke har de samme kunnskaper og som ber om råd og tips men at dere også lager tegninger/skisser som gjør det enklere for oss å forstå er kort sagt imponerende - Tusen takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.