Jump to content

FM S22- Stempelforinger

Doffen01

Recommended Posts

Mangler du utstyr og kompetanse gjør du lurt I å sette bort jobben

Hørte at slike foringer blir presset ut/inn med ca. 15 tonns trykk? Kan trygt slå fast at jeg ikke har utstyr som yter 15 tonn :nonod:

15 tonn trykk for å pressa ut våte sylinderforinger? Min første innskytelse er at det berre må vera ei skrøne :nonod:

Ellers so har Sabb G ogso våte sylinderforinger, og i den boka er der tegna og fortalt korleis dei blir dradd ut med heimelaga verktøy.

Men 15 tonn? det kan vel passe bedre med tørre foringer,

15 tonn trykk for å pressa ut våte sylinderforinger? Min første innskytelse er at det berre må vera ei skrøne :nonod:

Ellers so har Sabb G ogso våte sylinderforinger, og i den boka er der tegna og fortalt korleis dei blir dradd ut med heimelaga verktøy.

Men 15 tonn? det kan vel passe bedre med tørre foringer,

For å være ærlig så vet jeg ikke forskjellen på våte og tørre sylindere - men jeg leverte inn blokka hos FM og der sa de at det måtte benyttes trykkluftverktøy med 15 tonns trykk. '

Hadde vært interessant å visst hva slags type "hjemmelaget" verktøy man benytter og fremgangsmåte.

- men jeg leverte inn blokka hos FM og der sa de at det måtte benyttes trykkluftverktøy med 15 tonns trykk. '

At pressa kan levera 15t trykk, er ikkje det same som at det trengs 15t for å pressa foringane ut... :wink:

Små nyansar I forklaring og oppfatning utgjer stor forskjell.

Har du ikke presse eller ters som er eigna til formålet, så gjer du uansett lurt i å setja bort jobben.

- Lykke til!

Tørre sylinderforinger må I mange tilfelles borres ut av et firma som driver med sylinderborring.

Fornuftig av deg å levere inn sylinderblokka for byte av foringer.

Trykkluftverktøy med 15 tonns trykk ?

Mest trolig er dette ei hydraulisk presse med 15 tonns kapasitet som trolig har trykkluftdrevet pumpe.

Foringene kan sitte hardt før de løsner, men trenger neppe 15 tonn.

Med forbehold om å få det til så har jeg tegnet en kjapp skisse som viser hvordan dette kan gjøres med hjemmelaget utstyr.

Fikk det til på et vis, men synest det var noe komplisert for en gammel mann som ikke er så kjapp I hodet som ungdommen.

Kan ikke si annet enn at jeg er imponert :smiley:  Ikke bare det at dere deler all kunnskapen med oss som ikke har de samme kunnskaper og som ber om råd og tips men at dere også lager tegninger/skisser som gjør det enklere for oss å forstå er kort sagt imponerende - Tusen takk :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...