Worry II Startet 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2015 Hvike erfaringer har du ? Jeg støtte på en blå, syntes det var helt likt som den vanelige. Noen med andre erfaringer ? Sitér dette innlegget Link to post
Mr Daniel Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Har selv hørt den blåe svir mer enn den vanlige. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Jeg pleier å vaske av meg i vannet, noe vi fleste vet, men opplever noen at de blå er værre enn de vanelige gulrøde? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Har ikke brent meg, men skal være samme "styrke" i manetene ifølge havbiologer Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Brent meg ofte på begge deler da jeg jobber som dykker ognveldignofte uten hansker om sommeren. Og de er omtrent helt like Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Bergen dørk Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Den blå er mindre. Giften og effekten av denne er lik den vanlige. Denne er imidlertid vanligvis større. Derfor antar man at den blå, med færre tentakler; ikke svir fullt så mye....sa en forsker på Havforskingsinstituttet på radioen i kveld. Kveldsåpent P1 mellom kl 2105 og 2130. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Hakkannen Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Den har visstnok inntatt kysten i år i følge VG. Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Den blå er mindre. Giften og effekten av denne er lik den vanlige. Denne er imidlertid vanligvis større. Derfor antar man at den blå, med færre tentakler; ikke svir fullt så mye....sa en forsker på Havforskingsinstituttet på radioen i kveld. Kveldsåpent P1 mellom kl 2105 og 2130.Godt å lese at det er andre som lytter til vår fantastiske reklamefrie statskanal. Hilsen en som betaler Nrk lisensen med glede Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
haugi Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Den blå er mindre. Giften og effekten av denne er lik den vanlige. Denne er imidlertid vanligvis større. Derfor antar man at den blå, med færre tentakler; ikke svir fullt så mye....sa en forsker på Havforskingsinstituttet på radioen i kveld. Kveldsåpent P1 mellom kl 2105 og 2130. Og på TV2 igår sa en havbiolog at den blå var et hakk hvassere enn den rød, de lærde strides ;) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 ikke sett noe i Trondheimsleia.. kun 10 grader i sjøen her!!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bergen dørk Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Og på TV2 igår sa en havbiolog at den blå var et hakk hvassere enn den rød, de lærde strides ;) http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Rekordmange-bla-brennmaneter-inntar-norskekysten-8090126.html Tror det viktigste tross alt er å huske at en ikke vasker/lindrer med ferskvann (da frigjøres giftstoffene og effekten blir verre), men saltvann og deretter (hvis det er ille) benytter lindrende midler fra apoteket (som bedøver "brennområdet" - kortisonkrem). Noen hevder forresten at solkrem har en lindrende effekt, men dette er ikke verifisert gjennom forskningsfunn. Andre henviser til at eddik kan hjelpe. Så er også det sagt, om uhellet er ute. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
-morten- Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Fiskerne her i Trøndelag smører seg inn med kobbklys..( glassmanet) da virker ikke neslecellene til brennmaneten når de gjør rein garna! den har antistoff mot brenninga fra dem Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Popeye70 Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Og på TV2 igår sa en havbiolog at den blå var et hakk hvassere enn den rød, de lærde strides ;) På svensk radio i går sa en marinbiolog at de blå ikke svei like mye som de røde. "Dom är inte lika potenta..." Eller noe sånt... Da får man bare velge hvem man vil tro på. Jeg velger å holde meg unna både røde og blå for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bergen dørk Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 På svensk radio i går sa en marinbiolog at de blå ikke svei like mye som de røde. "Dom är inte lika potenta..." Eller noe sånt... Da får man bare velge hvem man vil tro på. Jeg velger å holde meg unna både røde og blå for sikkerhets skyld. God plan som tiltredes! :-) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.