Jump to content

Caterpillar 3208, noen som kjenner motorene?


Camarque44

Recommended Posts

Jeg jobbet med reklamasjoner hos CAT en gang i forrige årtusen. Det jeg husker fra disse motorene var at de var meget driftssikre. Men det fantes en del varianter som ikke engang mekanikerene  var oppdaterte på. Slikt ledet nok til en del ekstra unødvendige jobber. Motorene er beregnet på å kjøres nokså hardt over lang tid. Når dine motorer har gått 700 timer på over 15 år, tror jeg neppe det kravet er oppfylt.

 

3208, som alle de andre, var belemret med en del turbohavarier både på anlegg og marine. Hovedårsaken var at bruker lot motorene gå for lenge på tomgang (nedsoting med ubalanse) mellom hver skikkelige belastningsperiode. I en periode ble det byttet ut en del semidiesler på finnmarkskysten. De gamle semidieslene kunne ligge å dunke ved kai i timesvis. På CAT førte denne (u)vanen til veldig mange turbohavarier. Dessuten tåler heller ikke disse motorene å kjøres tomme for kjølevæske. Hvilket også førte til en del havarier med bytte av topplokk og sylinderforinger (helst på anlegg). Bortsett fra dette så kan jeg ikke huske at det var noen spesielle forhold. Når det gjelder gearkasser for marine, kan jeg ikke huske en eneste feilsak. Så vidt jeg husker var mange av gearene laget av Twin Disc. Båter som ble tauet måtte låse propellen for ikke at gearet skulle brenne lagre og lameller. Men slike feil var ikke å regne som reklamasjon, kan ikke huske at jeg hadde en eneste slik sak.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Fin info. Takk.

Dette er en sunseeker vi har vært å sett på. Den har ligget i middelhavet, og tenker da på korrosjon, da den trolig ikke har vært så ofte på land med skylling/rengjøring av systemer osv.

Eier (samme eier siste 10 år ) har fått utført servicer på det som trengs. Motorene er de versjonene med 435 hk. Hva er hovedforskjellen med de som kom med 375?

Link to post

Vet ikke hva som er forskjellen. Men motorvolumet, etter husken, er ca. 14 liter. De er derfor langt fra 'overbelastet'. Det eneste som kan affisere motoren er korrosjon og gjengroing av varmevekslerene. Forholdet skulle vel ikke være noe problem i og for seg. Prøvekjør en times tid på minst 3/4 av maks turtall. Sjekk at kjølevannstemperaturen er grei. Dette er motorer som i hovedsak er beregnet til å kjøre en 15- til 20 000 timer mellom hovedoverhaling (også etter husken).

Link to post

Du finner mye info på Boatdiesel.com.

Stikkord; Slagvolum 10,5 liter med moderat effektuttak, 375hp uten aftercooler, 425 med, støyer en del og ryker på kald tomgang (ikke ulikt enkelte andre kanskje?) forbruk 80l/h @2750RPM.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

At jeg kan huske så feil når det gjelder volum... Huff. Men der er som REM skriver, man kan ikke montere en CAT av denne typen i håp om å få en tyst og 'myk' motor. Det kan også hentes en del info. her og på liknende sider: http://www.ehow.com/list_7291145_cat-3208-engine-specifications.html

 

Disse motorene, gjaldt forresten de fleste CAT, var totalt fravær av oljelekkasjer. Jeg har aldri vært borte i så tette motorer. Så om det er oljesøl i båten, så er det noe som ikke er pr. kasse.

Link to post

Disse motorene går og som hjelpemotorer på større skip.

Og de går koninuerlig som drivverk for generatorer.

På et skip (30 tusen tonner) jeg var på som gikk med frukt fra syd Amerika til Europa hadde vi

tre stk som drev hver sin 75kW generatorer. Trenger strøm til kjølerom etc.

Motorene ble kjørt helt til de var såkalt "nedkjørt" etter flere år og sikkert mer enn 20000 timer.

Var det noe feil på en motor hadde vi to i reserve som bare ble kjørt inn på skinner når den defekte var tatt vekk.

 

Har sett disse motorene på Sea Ray 46 fot, der var det et lite problem med sjøvannspumpen, det begynte

å lekke i lokket. Mulig det var tæring i godset, lokket var rustfritt.

 

Uansett er det solide motorer som tåler å kjøres med langvarig belastning.

 

Sea Ray 46 gjorde fint 30 knop på marsjfart.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Bør vel også nevnes at deler og service kanskje ikke er like "billig" og lett tilgjengelig som for motorer med annen farge? Vet ikke hvem som server Cat idag? Sist husker jeg det var Pay & Brink, men det er noen år siden nå.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Pay & Brinck ble solgt til hollandsk foretak og heter nå Pon Power.

 

Det skal legges til at den gangen jeg jobbet i bransjen, så var det en konstant kamp mot 'billigdeler'. Og i mange tilfeller var det ikke CAT som var produsenten, de bare fikk ekstern fabrikk til å male delene gule og sette på CAT originalt delenummer. Slik sett må det være masser av rimelige nye- og brukte deler på det internasjonale markedet. Kan eksempelvis nevne startere, dynamoer, turboer, hydraulikkaggregater, filtre etc. etc.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Marsja en sea ray 46 på rundt 4,5 mtr bredde i 30 med to 3208?

 

Var kanskje toppfart på 30 jeg mente, er lenge siden jeg var på den. Bredde er 4,30m på Sea Ray 460 Express Cruiser.

Motorer var to stk 425 hk såvidt jeg husker.

Med 375hk var marsj 21-22 og toppfart 27knop.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Vinterkonservering samme som alle andre motorer med ferskvannskjøling. På disse motorene er det imidlertid viktig å bruke den anbefalte frostvæsken på ferskvannsiden. Hva det er kan du sikkert sjekke ut på en av sidene til CAT eller på en av nettsidene som omhandler CAT. Vi hadde en noen få saker generelt på CAT der eier hadde prøvd å spare noen kroner.

Link to post

Normalt stenger du vanninntaket, skrur av lokket på sjøvannsfilteret og setter vannslangen ned der. Så starter du motoren og kjører motoren god og varm mens du spyler vann inn i sjøvannsfilteret. Juster mengden vann etter som motoren makter å svelge unna.

Til slutt fyller du ei hagesprøyte eller annet på en 12-15 liter med 50/50 frostvæskeblanding. Hell i sjøvannsfilteret mens motoren går og få en kompis til å følge med på eksosvannet. Når eksosvannet skifter farge til blått slår du av motoren. Ferdig

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Det gjelder så lenge sjøvannssirkulasjonspumpe sitter nedstrøms filteret. Merk at en del filterprodusenter spesifiserer at filteret skal sitte oppstrøms pumpen. Og da fungerer ikke prosedyren til REM. I stedet kan man bruke en bøtte og sette sugeslangen fra pumpen og en vannslange oppi. Ellers som REM beskriver. Hvordan installasjonen er i aktuelle båt må man bare sjekke ut.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...