Kaptein Knudsen Startet 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2015 Bestemte meg for å sjekke impeller i vår Volvo Penta D1-30 etter 7 sesonger.... Hadde på forhånd lest mange skrekkhistorier om både oppspiste impellere og diverse groende saker inni impellerhuset, så det var med hjertet i halsen jeg løsna lokket på impellerhuset. Men du verden, den gamle impelleren var så god som ny, og impellerhuset rent og pent. Skulle ikke tro båten går i saltvann! Skifta selvsagt impeller uansett, men det skal bli spennende å se hvor lenge Biltema-impelleren jeg nå har satt i varer i forhold til den originale Volvo-impelleren som jeg fjerna. Her er gammel impeller på vei ut etter endt tjeneste: Og ny Blitema-impeller trer inn som erstatter, lykke til på ferden: Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Dæven...det var imponerende:) minnte meg på min egen impeller...må få den sjekket.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Dette er nok mere vanlig enn man tror. Så lenge impelleren får nok vann og ikke for høyt temperatur varer den leeenge. Bildekk kan tross alt vare i flere tiår, til tross for UV-stråler og det som verre er. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fru Jacobsen Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 På mine TAMD 74 ble ikke impellerne byttet på 11 år, hva som er gjort de fire åra etter jeg solgte vet jeg ikke Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Førstefender Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 I min fars Iveco 220Hk er impeller minst 20år.. byttet for 10år siden, men den nye havererte direkte etter sjøsetting pga. manglende kjøling, så jeg monterte inn den gamle igjen ;) Ikke byttet siden. Hvis den org. er 7 år og like fin, ville jeg vel kjøpt org. igjen istede for å gamble med en fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Min første impeller ble skiftet etter 16 år! Jeg ble anbefalt å skifte den, da den ikke hadde samme spenst som en ny. Den har nå sittet i 12 år. Jeg sjekker hvor mye vann det kommer ut av eksosen på tomgang. Kommer det mindre enn normalt kan det tyde på tilstopping av kjølevannsinntak eller ødelagt impeller. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Jonette Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 (redigert) Fikk en påminnelse i dag at det kan være lurt å skifte impeller etter produsentens anbefalinger... Drivremma til sjøvannspumpa var også nesten røket tvers av på 2 steder Dette er en Yanmar 3YM30 som er i sin 12. sesong og gått ca. 1000 timer. Impeller har vært skiftet en gang, husker ikke når.. Antagelig er den 6-7 år gammel, original del. Redigert 15.Juni.2018 av Jonette (see edit history) Sitér dette innlegget /MS Link to post
blueline Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Min originale Volvo Penta impeller på en D-1 20 hadde 4 knekte blader etter ca. 40 timer på ny båt i 2006. Man vet ikke om man har en god impeller før man har prøvd den. På motorbåt byttet jeg hver sesong og hadde alltid reserve. I dag har jeg seilbåt og sjekker kun impeller hver sesong og har en i reserve i båten. Har god erfaring med alle impeller jeg har brukt fra Biltema, VP og Yanmar untatt den som satt originalt i over nevnte motor. Det viste seg å være en dårlig serie. Jeg regner med at VP ikke lager impellerne selv. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 (redigert) Jeg forlenger livet til impelleren i Johnson pumpen til Volvo Penta betydelig ved å ta den ut om vinteren eller rotere motoren jevnlig slik at en vinge/blad ikke blir stående i klem i den trangeste delen av pumpen. I tillegg vender jeg impelleren hver sesong fordi vingene blir litt slakke med tiden ved å være bøyd en vei. Man skulle tro at de lettere ville brekke når impelleren snus, men jeg har altså motsatt erfaring., de får mer spenst. Redigert 20.Juni.2019 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Slik var min etter 2 år men mistenker og la den stå i samme stilling hele vinteren ikke er heldig. Det samme skjedde med den jeg byttet etter 2 år også, så nå bytter jeg årlig. VP D2. 40 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.