Honningsvaag Startet 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2015 Hei. Har en trebåt, 33 fot plattgatter med alu overbygg. Båten er motorisert med en Ford motor på 250 hk og ZF 63 gir. Motoren støyer mye og båten er dårlig støyisolert. Dette medfører at komforten ombord ikke er tilfredstillende..... Har lest sider opp og sider ned med artikkler om støyisolering, og finner ut at dette er en hel vitenskap som er vanskelig og konkludere med. Men jeg sitter igjen med noen spørsmål vedr. dette: Kan man legge flere lag med forskjellige typer støyplater, eks porolon og isoboat, for å få god tykkelse på isolasjonen, samtidig som man bruker matrialer med forskjellige egenskaper og dermed oppnå et bedre resultat? Tenker å rive eksisterende himling i motorom og isolere dørken unnenifra. Der får jeg plass til 98mm med isolasjon. i tillegg vil jeg isolere skott framme og bak. Hvis dette er formålstjenelig hvilken av disse to matrialene bør man ha nærmest støykilden? Er det noen som har erfaring fra bruk av Whisper foam? Ifl. datablar har dette produktet lovende egenskaper..... Håper noen kan bidra med sin erfaring vedr. denne utfordringen Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 17.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 (redigert) Min erfaring er at like viktig som typen støydempingsmateriale, er det at maskinrommet må være fullstendig tett. Sef må du ha kontrollert tilluft til motor, men det ordnes ut gjennom skuteside osv. Det minste lille hull eller åpning, fks langs kjølen eller opp langs skuteside, vil ødelegge effekten av støyd.materiale. Gir/gassvaier og andre "harde ting" fra motor vil også lede lyd til styrepos. Har selv vert vitne til en båteier i nabolaget som for endel år siden fikk bygget en en flott trebåt med 4syl BMC diesel maskin. Han isolerte motorkassen med kjukke bly/gummi plater pluss porolon. Under dørken, som besto av furubord med ca en millimeter mellomrom, var det åpent inn til motor. Etter isolering var fortsatt varig hørselskade resultatet, inntil fyren forsto at tetting rundt motor måtte til. Forresten, skikkelig tøff båt har du ! Redigert 17.Juli.2015 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honningsvaag Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Hei og takk for svar Har handlet inn en del forskjellige støyisolerende matrialer i ferien, så nå er det bare å gå igang med jobben og prøve seg fram. Blir spennende å se hvilken effekt man for med å kombinere flere lag med ulike matrialer og egenskaper. Tjukke gummi pakninger er også på plass for å tette forskjellige luker og glipper. Blir spennende å se resultatet etterhvert! Båten er nyanskaffet og vi er så langt veldig fornøyd med investeringen. Så hvis man får ned støynivået, samt en del andre små ting, vil dette kunne bli en svært, svært god turbåt Flere tips og erfaringer ønskes Fortsatt god Sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Honningsvaag Svart 9.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Hei. Prøver denne tråden en gang til...... Har en trebåt, 33 fot plattgatter med alu overbygg. Båten er motorisert med en Ford motor på 250 hk og ZF 63 gir. Motoren støyer mye og båten er dårlig støyisolert. Dette medfører at komforten ombord ikke er tilfredstillende..... Har lest sider opp og sider ned med artikkler om støyisolering, og finner ut at dette er en hel vitenskap som er vanskelig og konkludere med. Men jeg sitter igjen med noen spørsmål vedr. dette: Kan man legge flere lag med forskjellige typer støyplater, eks porolon og isoboat, for å få god tykkelse på isolasjonen, samtidig som man bruker matrialer med forskjellige egenskaper og dermed oppnå et bedre resultat? Tenker å rive eksisterende himling i motorom og isolere dørken unnenifra. Der får jeg plass til 98mm med isolasjon. i tillegg vil jeg isolere skott framme og bak. Hvis dette er formålstjenelig hvilken av disse to matrialene bør man ha nærmest støykilden? Er det noen som har erfaring fra bruk av Whisper foam? Ifl. datablar har dette produktet lovende egenskaper..... Håper noen kan bidra med sin erfaring vedr. denne utfordringen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.