Jump to content

Nybegynner i Kragerø-skjærgården trenger tips og svar(seilbåt)

NOR2138

Recommended Posts

Jeg har nå blitt eier av en liten seilbåt, 26 fot, og har "lært" meg å seile i fjordene innenfor Langesund. Neste helg planlegger jeg en skikkelig langtur, hvor jeg skal helt til Jomfruland, og forhåpentligvis tilbake, hel i skinnet. Tidligere erfaring med båt er ikke mye, så det meste læres i etterkant av nye situasjoner.

Mtp turen neste helg, har jeg noen få spørsmål som jeg håper noen vil være greie å besvare.

1: Er det noe "regler" om hvor nære man skal ligge andre båter på svai?

Jeg har omtrent kun lagt til ved egen brygge, type flyte. Jeg har lest meg opp om ankring på svai, men ikke fått testet dette enda, har nok kjetting og tau med meg, og en god teoretisk forståelse av hvordan det hele skal foregå. Jeg håper jo på plass langs brygge, der jeg føler meg tryggere.

2: Går det an å ligge flere på samme moring, utenfor brygge?

La til en brygge i Stavern en gang, ved hjelp av bøye i vannet. Der var det nok til alle, men går det å bruke samme som andre? Tenker på Stråholmen, der det kun er 3 moringer til gjester.

3: Om alle plasser ser stappfulle ut, hvor er det veldig trygt å ligge på svai, i nærheten av Jomfruland?

4: Hvor tidlig bør jeg være ved havna, for å være nesten sikret plass på Tårnbrygga i slutten av juli?

Har søkt meg frem på forumet, og funnet ut det meste selv, men dette var altså det som gjenstår.

Eventuellt andre tips til en nybegynner i seilbåt taes imot med stor takk :-)

Hei,

Spm 3; Det er grei svai-plass nord for Tårnbrygga. Et godt alternativ til Jomfruland er også Saltneven, som er Kragerø seilforening sin holme med fint bryggeanlegg. Ligger nesten inne ved Kragerø. Mange andre fine naturhavner også mellom Jomfruland og Kragerø.

Spm 4; Dette kan være en utfordring. Nå er ikke båten din så stor, så det burde være mulig å "klemme seg inn". Det kan være lurt å være på plass nokså tidlig, rundt 10 kanskje, om du vil "sikre" deg en plass. Det er også mange dagstur besøkende på Tårnbrygga, som reiser hjem på ettermiddagen/kvelden. Da blir dert sikkert en plass ledig som vil passe deg. Spør de som ligger ytterst om du kan legge deg utenpå mens du eventuelt venter på plass. Pleier å være helt ok.

Hvor trygt det er å ligge på svai kommer nok i noen grad an på hvor godt anker, kjetting, daumann osv du har, men er vel ikke så veldig mye benyttet som ankringsområde etter hva jeg har sett opp gjennom årene. Heller enn å ligge på svai der ville jeg ha gått til Skratta/Østre Rauane, et flott (fri)område ikke langt unna. Ligger på utsiden av Skåtøy og mot Jesper med utsikt mot Jomfruland.

Ofte ganske fullt på Jomfruland og en helg i slutten av juli blir jo rene rushtiden i så måte vil jeg tro. Du kan også ligge på svai på innsiden av Stråholmen.

Et annet alternativ er Schweigårdsholmen rett ved Røssholmen og Oterøy, men min favoritt er Skratta/Østre Rauane området. Med såpass liten båt som du har kommer du jo inn/til de aller fleste stedene hvor større båter snur så man kan være (vel så) lykkelig som liten!

God tur!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...