Jump to content

Mister (masse) toppfart mens motor er ok. Skjell?


Buzzony

Recommended Posts

Hei - har en ibiza 24 med 225hk. I vannet siden april, gikk da 40knop, nå virker der som den er tregere for hver gang den kjøres. Toppfart i dag 34knop. Motor er ok, ingen vann i hverken bår eller bensin. Har følt i dag at det er en del småskjell på skroget, noen steder - kan det være årsaken til 6-7knop mindre toppfart? Hva gjør man og hvorfor skjer det?

Link to post

Svart jotun nonstop supreme er vel det beste man man smøre på idag av ordinært bunnstoff.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Groing og urenheter på skutebunn har absolutt mye å si. Bunnstoffet i seg selv, dersom det er rent, vil ikke gi deg 7 knops forskjell. En god rengjøring og du vil nok merke endringer. 

GPS viser SOG ( hastighet i forhold til land). Går du motstrøms vil hastigheten vise mindre og vice versa.

Tilt på motoren og eventuelle trimflaps vil også innvirke på hastigheten. Det har en negativ effekt på hastigheten å tilte motoren ut når båten går deplasementsfart (sakte fart). Dette fordi man øker motstanden i vannet ved å tvinge båten til å gå i en oppoverbakke den aldri kommer over. Når båten har kommet i planende fart, og motoren fortsatt er tiltet inn, er friksjonen mellom skrog og vann stor. Nå gjelder det altså å tilte motoren utover slik at vinkelen mellom båtens akterspeil og motorstammen øker til et fornuftig nivå hvor skrogets friksjonsflate mot vannet reduseres og det dermed kreves mindre motorkraft for drive båten frem i ønsket hastighet. Har du mye urenheter får du dermed uønsket mye friksjon.

Trebåtentusiast

Link to post

Groing og urenheter på skutebunn har absolutt mye å si. Bunnstoffet i seg selv, dersom det er rent, vil ikke gi deg 7 knops forskjell. En god rengjøring og du vil nok merke endringer.

GPS viser SOG ( hastighet i forhold til land). Går du motstrøms vil hastigheten vise mindre og vice versa.

Tilt på motoren og eventuelle trimflaps vil også innvirke på hastigheten. Det har en negativ effekt på hastigheten å tilte motoren ut når båten går deplasementsfart (sakte fart). Dette fordi man øker motstanden i vannet ved å tvinge båten til å gå i en oppoverbakke den aldri kommer over. Når båten har kommet i planende fart, og motoren fortsatt er tiltet inn, er friksjonen mellom skrog og vann stor. Nå gjelder det altså å tilte motoren utover slik at vinkelen mellom båtens akterspeil og motorstammen øker til et fornuftig nivå hvor skrogets friksjonsflate mot vannet reduseres og det dermed kreves mindre motorkraft for drive båten frem i ønsket hastighet. Har du mye urenheter får du dermed uønsket mye friksjon.

Her var det mye bra - jeg visste ikke at motoren ikke skulle stå i min tilt ved maks fart. Kult. Prøves. Ser vel at båten må opp en tur for å høytrykkspyle - skjellene jeg fant er vel opp til 3-6mm høye noen steder, så dette blir spennende. Takk for masse gode svar. Redigert av Buzzony (see edit history)
Link to post

Motoren må som regel trimmes ut for å oppnå optimal fart. Trim ut til propellen såvidt slipper taket og så litt inn igjen.

NB! Trim ikke tilt. Tilt er når man tilter motor opp av vannet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

om det er skjell/rur under båten så kan det nok absolutt ta 7 knop av farta.    Merker du mye på turtallet? 

 

er nok en god investering å ta opp båten for å spyle - tenk på all det ekstra bensinen som må til for å dytte dette gjennom vannet 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det må nok være flere enn bare et rur på propellen  :smiley:

Men som regel tilter man vel opp propellen over vann?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nesten garantert groing, vi har en båt som blir brukt sjelden, starten av sesongen så har den lett 32knop ved slutten sv sesongen så klarer man knapt dra opp i plan og motor går varm pga. Skjell og groing. nå prøver jeg å råkjøre litt med båten minst en gang ula slik at det skal holde seg unna, selv med jotun bunnstoff osv....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...