Buzzony Startet 17.Juli.2015 Del på Facebook Startet 17.Juli.2015 Hei - har en ibiza 24 med 225hk. I vannet siden april, gikk da 40knop, nå virker der som den er tregere for hver gang den kjøres. Toppfart i dag 34knop. Motor er ok, ingen vann i hverken bår eller bensin. Har følt i dag at det er en del småskjell på skroget, noen steder - kan det være årsaken til 6-7knop mindre toppfart? Hva gjør man og hvorfor skjer det? Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Har du bunnstoff på skroget? Mistet 4 knop på en liten skjærgådsjeep med 40 hk. Stoffet som var på var elendig.. Gjøco.. Er det gps- knop, eller trykk? Får du samme turtall som før? Sitér dette innlegget Link to post
Buzzony Svart 17.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Bunnstoff ja, men vet ikke hva. Kjøpte båten 'klar for sesongen'. Gps knop, 33.8 vs 40.7 Ut, høytrykk, nytt bunnstoff eller hva? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Dra den opp på en henger og se om det mye som har festa seg under og høytrykkspyl. Sitér dette innlegget Link to post
Buzzony Svart 17.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Skal det. Men nekter å tro på at det er så mye.... Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Kan holde å koste overflaten, hvis du rekker, og ikke får tatt båten opp for spyling.. Ellers er jevnlig bruk bra, både for motorer og bunnstoff.. ;) Det trenger ikke å se så mye ut, men du verden, hvor stor effekt det har.. Sitér dette innlegget Link to post
Buzzony Svart 17.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Med en liten dykkert kanskje. Noen anbefalinger på 'kost'? Rev litt i det med hånden i dag og det gjorde bare at jeg skar meg ca. 70 ganger :) Sitér dette innlegget Link to post
Buzzony Svart 17.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Bruker båten nesten daglig..... Så det er ikke det. Men har kanskje satt den ut noe tidlig i år. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Svart jotun nonstop supreme er vel det beste man man smøre på idag av ordinært bunnstoff. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjekk låring Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Groing og urenheter på skutebunn har absolutt mye å si. Bunnstoffet i seg selv, dersom det er rent, vil ikke gi deg 7 knops forskjell. En god rengjøring og du vil nok merke endringer. GPS viser SOG ( hastighet i forhold til land). Går du motstrøms vil hastigheten vise mindre og vice versa. Tilt på motoren og eventuelle trimflaps vil også innvirke på hastigheten. Det har en negativ effekt på hastigheten å tilte motoren ut når båten går deplasementsfart (sakte fart). Dette fordi man øker motstanden i vannet ved å tvinge båten til å gå i en oppoverbakke den aldri kommer over. Når båten har kommet i planende fart, og motoren fortsatt er tiltet inn, er friksjonen mellom skrog og vann stor. Nå gjelder det altså å tilte motoren utover slik at vinkelen mellom båtens akterspeil og motorstammen øker til et fornuftig nivå hvor skrogets friksjonsflate mot vannet reduseres og det dermed kreves mindre motorkraft for drive båten frem i ønsket hastighet. Har du mye urenheter får du dermed uønsket mye friksjon. Sitér dette innlegget Trebåtentusiast Link to post
Lingefan Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 (redigert) Jeg hadde gror på en Coaster 16 første sesongen jeg kjøpte den. Den gjorde 32-33 i starten og med groe ble det helt nede i 22-24 knop. Den lugget når den lå i plan omtrent. Så det kan ha mye å si! Redigert 17.Juli.2015 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Buzzony Svart 17.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 (redigert) Groing og urenheter på skutebunn har absolutt mye å si. Bunnstoffet i seg selv, dersom det er rent, vil ikke gi deg 7 knops forskjell. En god rengjøring og du vil nok merke endringer. GPS viser SOG ( hastighet i forhold til land). Går du motstrøms vil hastigheten vise mindre og vice versa. Tilt på motoren og eventuelle trimflaps vil også innvirke på hastigheten. Det har en negativ effekt på hastigheten å tilte motoren ut når båten går deplasementsfart (sakte fart). Dette fordi man øker motstanden i vannet ved å tvinge båten til å gå i en oppoverbakke den aldri kommer over. Når båten har kommet i planende fart, og motoren fortsatt er tiltet inn, er friksjonen mellom skrog og vann stor. Nå gjelder det altså å tilte motoren utover slik at vinkelen mellom båtens akterspeil og motorstammen øker til et fornuftig nivå hvor skrogets friksjonsflate mot vannet reduseres og det dermed kreves mindre motorkraft for drive båten frem i ønsket hastighet. Har du mye urenheter får du dermed uønsket mye friksjon. Her var det mye bra - jeg visste ikke at motoren ikke skulle stå i min tilt ved maks fart. Kult. Prøves. Ser vel at båten må opp en tur for å høytrykkspyle - skjellene jeg fant er vel opp til 3-6mm høye noen steder, så dette blir spennende. Takk for masse gode svar. Redigert 17.Juli.2015 av Buzzony (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 (redigert) Motoren må som regel trimmes ut for å oppnå optimal fart. Trim ut til propellen såvidt slipper taket og så litt inn igjen. NB! Trim ikke tilt. Tilt er når man tilter motor opp av vannet. Redigert 17.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 om det er skjell/rur under båten så kan det nok absolutt ta 7 knop av farta. Merker du mye på turtallet? er nok en god investering å ta opp båten for å spyle - tenk på all det ekstra bensinen som må til for å dytte dette gjennom vannet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
arkmarin Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Problemet et rur på propellen. Det er større problem enn groe på skroget. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
arkmarin Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Problemet et rur på propellen. Det er større problem enn groe på skroget. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Buzzony Svart 17.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Klar over trim, ikke tilt :-D hva er et rur i propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 (redigert) Det må nok være flere enn bare et rur på propellen Men som regel tilter man vel opp propellen over vann? Redigert 17.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Buzzony Svart 17.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Propellen er ny, ingen skader. Sitér dette innlegget Link to post
Buzzony Svart 17.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 om det er skjell/rur under båten så kan det nok absolutt ta 7 knop av farta. Merker du mye på turtallet? er nok en god investering å ta opp båten for å spyle - tenk på all det ekstra bensinen som må til for å dytte dette gjennom vannet Turtallet er nede på 5100 fra 5450 Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Lund Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Nesten garantert groing, vi har en båt som blir brukt sjelden, starten av sesongen så har den lett 32knop ved slutten sv sesongen så klarer man knapt dra opp i plan og motor går varm pga. Skjell og groing. nå prøver jeg å råkjøre litt med båten minst en gang ula slik at det skal holde seg unna, selv med jotun bunnstoff osv.... Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Hadde en Nordkapp 760 med dårlig bunstoff. Fikk litt groe, og 15 knop mindre fart.. Så har nok tro på det. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.