Jump to content

Mariner 4hk - feilsøking av tenningsanlegg


Beinet1

Recommended Posts

Hei,

 

Noen har som har kjennskap til hvordan feilsøke tenningsanlegget på en 4hk mariner påhenger fra rundt årtusenskiftet? Dette er samme motorene som levres som både 4 og 5 hk fra Mercury og Mariner (og muligens tohatsu??)

Motoren har lenge vært tungstartet, men gått greit. Ved siste "utflukt" fikk jeg ikke start på hjemturen. Kunne dra meg ihjel og motoren tente kun en gang iblant. Etter litt DIY feilsøking så har jeg konstatert at feilen ligger i tenningsanlegget da bruk av startgass ikke endrer problemet. Det ser ut for meg til å være svak gnist + bortfall av denne i perioder. Har byttet plugg og pluggkabel, renset kontaktflater på coil uten nytte.

 

Alle gode råd mottaes med takk :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei,

 

Jeg fikk tak i brukt coil. Kjempeservice fra Simen-!

Desverre så hjalp ikke dette særlig på problemet. Sliter fortsatt med svak gnist. Motor starter ikke, men er kun "innpå" en gang i blant. Jeg gjorde et nytt forsøk med ny plugg, og motoren startet og gikk fint i tønna. byttet over til gammel plugg, og problemet gjenoppstod. Gniståpningen i den nye pluggen såg ut til å være noe trang, slik at jeg justerte denne til den spesifiserte åpningen på 1mm (0,040"). Monterte denne i, og problemet var tilbake!!. OK, nytt forsøk. Tok den gamle pluggen og justerte åpningen til 0,6mm, monterte i og motor startet!!

 

Så langt så ser det ut til at nedjustering av gniståpning gjør susen. Det virker på meg som om at tenningsannlegget ikke produserer nok "power" til å kunne generere gnist over den spesifiserte gniståpningen på pluggen, men klarer dette hvis gniståpningen reduseres. Så den egentlige feilen er med andre ord ennå ikke funnet :(

 

Noen gode råd derute?

 

Jeg har forresten i mellomtiden anskaffet med en maken motor, bare 5hk. Dette kan være et verdifult verktøy i feilsøkinga. Denne produserer en god gnist over spesifisert gniståpning.

Link to post
Share on other sites

Hmm..

 

Leser meg opp om at svak gnist kan forårsakes av rust på magneter på svinghjul og spolekjerne. I noen tilfeller har magnetene i svinghjulet også mistet noe av magnetismen sin over tid som fører til svak gnist.

Alltids verdt å sjekke selvom jeg ikke akkurat føler at det er dette som er problemet....

Link to post
Share on other sites

Ja, hvis det er gammeldags tenningssystem med kondensator og stift bør du se over ev bytte ut det , men tipper det er elektronisk tenning på såpass ny motor.

 

Du har sikkert en sort boks som har ledninger inn fra svinghjul og ut til coilen. Prøv å bytte over den fra den andre motoren..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...