haknuts Startet 17.Juli.2015 Del på Facebook Startet 17.Juli.2015 Hei. BF2.3 er en luftkjølt motor og har dermed ikke impeller i vanlig forstand. Imidlertid hevdes det flere steder på nettet at den har en kjølepumpe for eksosen, og aldri må startes på land da denne "eksosimpelleren" umiddelbart ryker. Noen som kan bidra med faktaoppysninger? Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Ingar Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Yahama hadde noe av det samme på den gamle 3.5hk luftavkjølte. Det satt et rør under kavitasjonplaten med en traktformet åpning i retning propellen.Dette var nok til å løfte vannet opp til toppen av stammen slik at den kunne kjøles. Ingen impeller altså. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 This engine is air cooled, but does have an Impeller for exhaust cooling water - therefore don't ever run it out of water as you will damage the pump and run the risk of wrecking the lower unit. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
haknuts Svart 19.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 Bayliner: Det du referer til er noe av det jeg fant. Et sted stod det at impelleren havarerer umiddelbart. Andre plasser står det kun at eksoses kjøles med vann, som stemmer med instruksjonsboken. Det står imidlertid ikke noe om impeller eller pumpe. Problemet er ikke verre en at det er ønskelig å kunne starte den opp på land ifm service og vinterkonservering (kjøre forgasseren tom for bensin). Kjenner jeg blir utålmodig (?) når dette ikke lar seg finne enkelt og greit ut av Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Bay_liner Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 (redigert) Kan du ikke helt enkelt kjøre den i et kar med vann, bøtte ell. Ta av propellen om nødvendig. Det er vel dreneringsskrue på forgasseren og regner jeg med slik at du kan tappe av bensinen. Rimelig less å komme til mener jeg å huske.Det jeg refererte til er hentet fra et firma i England som driver med service på disse motorene. Det er nok ingen fare med å starte motoren kort men den må ikke kjøres uten kjølevann, pga impelleren.På innenbordsmotorer har jeg sprayet impeller og hus med CRC el eller satt inn impeller og hus med fett for å trygt kunne starte motorene i korte perioder uten kjøling.Ville ikke sprayet CRC inn i kjøleinntaket på denne motoren da kan det raskt bli en flammekaster eller det kan bli fare for eksplosjon. CRC ja, det er riktig. Redigert 20.Juli.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.