Jump to content

GM Hammerhead 300, veiven brakk i 2

bayliners

Recommended Posts

https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30440/img_1290.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30440/img_1215.jpg

Her endte båtferien min i år veiven knakk i 2 etter 500 timer på motoren. Jeg mener det må være fabrikasjonsfeil men fabrikken fraskriver seg ansvar da garantien er gått ut. Helt utrolig spør du meg.

Motoren er en GM Hammerhead 300 md sc det er en gm 6.5 l diesel med kompressor på 300 hk. Jeg er nå på jakt etter smidd veiv til en vettug pris. Fabrikken har nå begynt å lage motorene med smidd veiv sikkert ikke uten grunn.Er det noen som vet om slike deler til normale priser som kan hjelpe meg.( som vet hvor jeg kan få tak i). Lurer også på å kjøpe en longblock til motoren hvis jeg ikke får tak i smidd veiv. Siste uken har jeg googlet over alt etter deler.

Har vært i kontakt med minge. Jeg må si at jeg er motorkyndig og jeg har aldri sett dette heller en båt er som en bil i motbakke når den kjøres og hvis en tar 500 timer og en snittfart på en bil 50 km/t tilsvarer det 25000 km kjørt men som sagt er det hardkjør i en båt forhold til bil men det er det jeg kjører i året på bilen min.

Har vært i kontakt med minge. Jeg må si at jeg er motorkyndig og jeg har aldri sett dette heller en båt er som en bil i motbakke når den kjøres og hvis en tar 500 timer og en snittfart på en bil 50 km/t tilsvarer det 25000 km kjørt men som sagt er det hardkjør i en båt forhold til bil men det er det jeg kjører i året på bilen min.

Kanskje ikke alltid en riktig sammenligning med personbil. Dette dreier seg om en 300hk motor. Da blir det kanskje mest riktig å sammenligne med buss eller stor lastebil. Slike går ofte på full motorkraft over lange strekk.

Er ellers enig i at 500 timer er lite uansett. Slike brudd er som regel alltid utmatningsbrudd. Det kan gjerne starte fra en bitteliten materialfeil.

Når veiven knakk var du kanskje heldig uansett dersom du ikke fikk alvorlige følgeskader? Håper det ordner seg med ny veiv.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Smidd veivaksel kan du blant annet få tak i her: http://www.peninsulardiesel.com/WP-PENTEST/?wpsc-product=6500303-crankshaft-forged-steel. Det er som du sier ikke helt uten grunn at GM er gått over til smidd veivaksel som standard.

Ooops - ser at veiva ikke er på lager lenger. Matt Koening som driver butikken har jeg vært i kontakt med flere ganger. Han er hjelpsomheten selv. Regner med at han kan være behjelpelig med å skaffe ny.

Redigert av Octant (see edit history)

Her er både rammelager og veivlagrer som nye. heller ingen andre skader.

Svingningsdemper?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det er et par grunner til at dette skjer. For det første leverte ikke GM nitrittherdede veiver som standard. Dette har ført til en del veivbrudd på motorer der det er tatt ut en del hester. Det neste er motorer som har sjøvann sirkulasjonspumpe montert direkte på veivakslingen. Om pumpen er montert ute av senter, har skjedd nokså mange ganger, vil veivaslingen ryke. Vibrasjon og tretthetsbrudd.

Søker du på Peninsular forhandlere, vil du finne en som driver på Vaxholm, rett N for Stockholm. Han vet mye om disse motorene. Han har hele og halve motorer på lager. Dessuten selger (solgte) han longblock for SEK 75 000 for tre år siden. Det var motorer komplett med dieselpumpe etc. Skal se om jeg har mer info.

Mobil Marin Motor Service
Osterskarsragen 20
Akersberga 18459, Sweden
Anders Bolstrum – Owner
Phone: 46-854-08-52-22
E-mail: info@mobilmarin.com

Her er'n. Anders Bolmström i Åkersberga. Korrekt nummer er +46 703723222. Jeg kjøpte noen deler av ham. Kjørte dit, betalte kontant for det jeg fikk i bagasjerommet og reiste. Det er alt jeg vet om ham. Dette var om vinteren, og verkstedet var proppfullt av drev og GM-motorer.

Hvis du skal montere ny veiv i eksisterende motor, så er et meget godt råd å fornye råde- og rammelagere. Som passer til veiven du monterer. Det er heller ingen god ide å polere/slipe veivene om man ikke er fornøyd med lagerbanene. Da er det bedre å skaffe en veiv som er i førsteklasses stand.

I min båt sitter det en veiv som kommer fra en nedkjørt bil. Motor renovert og har nå gått 750 timer som båtmotor. Veiven har altså gått mange tusen timer i sitt liv. Ble nitrittherdet gjennom Sarpsborg Motorverksted for 14 år siden.

Redigert av Jernbåten (see edit history)

For det første er demperen helt fin og sjøvannspumpe er ikke koblet direkte til veiven. jeg tror heller at materialet i veivakslingen ikke holder mål etter at jeg har googlet en del på nettet om dette. der har jeg funnet at det er en del gm 6.2 og 6.5 diesel motorer som står i pickuper har fått knekt veiv. TAKKER for alle tips

Dessverre har det vært noen tilfeller av knekte veiver på GM 6.5 motorene. For Peninsular motorene har det vært kjent at motorene med størst effektuttak har vært utsatt. Imidlertid tok Peninsular grep og leverte smidde veiver som standard fra 2012. Før den tid var smidd veiv en opsjon for de som ønsket motorer levert med dette.

Litt synd at det som kan betegnes som "barnesykdommer" skal ta så lang tid for produsentene å få rettet opp. Når det er sagt, er de produsert noen stykker GM 6.2/6.5 som har vært brukt i alle mulige og umulige oppsett. Det skal noe til for at det ikke skulle avdekkes svakheter. Noe som gjør at motorene blir bedre og bedre etterhvert når/hvis svakhetene rettes opp.

Det er en standard veiv som står i. Det som er utrolige, er at det er eksterne selskaper som avdekker svakheter og lager eks smidd veiv. Det er ikke GM som produserer de. Nå fant jeg en sprikke i blokken ved rammelageret der som veiven brakk så blokken er også kaputt. Så enten må jeg kjøpe longblock med smidd veiv eller ny motor. Ikke billig med båt. Spesielt hurtiggående. I fjor måtte jeg kjøpe nytt drev til 100 000 kr så jeg trodde at eg skulle slippe store utlegg i år. Egentlig så må en kjøpe ny båt og selge den når garantien går ut. Kjenner mange som har båt nye og brukte og det er utrolig mye feil med de uansett produsent av motor og båt. Det er ett veldig dårlig miljø med saltvann å ha båter i.

Takker for alle innlegg greit å få andre synspunkter :smiley:

Jeg ville tatt kontakt to steder. Når det gjelder mulig reparasjon av blokk, snakk med Sarpsborg Motorverksted. Mulig slikt kan sveises og etterpå sjekkes, ev. linjebores. Dette vet Sarpsborg Motorverksted alt om. Nå vet jeg ikke hvor du holder til i landet. Er det i Gamvik, så finnes det sikkert noen nærmere. Om det gjelder deler, veiv eller blokk etc., ta kontakt med Anders Bolmström (nevnt over). Han har blant annet trimmet et slik motor til 400 hk og har den i en pick up. Han vet mer enn de fleste om disse motorene. I følge Anders er det helt greit å ta ut opp til 320 hk. Over dette begynner det å bli problematisk. Så du ligger under den grensen han fortalte meg. 

Så hadde det vært greit å vite hvem som har produsert den motoren du har.

Dette er vel strengt tatt ikke en "GM", men en slik svenskemotor bygget av Marine Diesel AB, som igjen er en totalt ombygd GM motor med kompressor osv ?

Det vil si, det er vel egentlig ikke en GM motor i det hele tatt, det er en Optimizer 6500 i følge nettsiden deres, som stemmer med betegnelsen "Hammerhead", og som burde bety at den motoren egentlig er produsert av AM General.

Dette er hverken fugl eller fisk, og ikke motorer jeg kjenner til, men med litt Google-fu så virker det som om Optimizer motoren er en forbedret utgave av GM's gamle 6.5 med forsterket blokk, Caterpillar injectorer og diverse annet dilldall.

Den senere modellen heter noe sånt som P400, og kom med smidd veiv og diverse forbedringer, og utover at den også er på 6.5 liter, så er det få likheter med en Optimizer.

Så vidt jeg kan lese meg til, så passer sannsynligvis veiva over fra den gamle GM 6.5 motoren, mens smidd veiv fra den nyere P400 ikke vil passe, det beste vil sikkert være å få tak i en veiv fra en Optimizer, men dersom det er sprekker i blokka så er kanskje ikke det så aktuelt?

Sprekker kan selvfølgelig repareres, i verste fall kan det syes med metalock, men det vil sannsynligvis koste mer enn en ny motor.

Hadde det vært min båt, ville jeg vurdert en mer kurant motor, men nå kjenner ikke jeg den motoren så det kan jo være den er helt topp, selv om det meste jeg finner om motoren tyder på det motsatte, dog er det meste relatert til militærkjøretøy (samme motor som i Humvee)

Redigert av adeneo (see edit history)

Som adeneo skriver, alt går i stykker. Jo mer effekt det er tatt ut, dess høyere krav stilles det til komponenter og materialer. Men det at denne motoren egentlig ikke er en GM, visste jeg ikke. Men når jeg skumleser litt på linkene som adeneo referer til, så kan jeg en eneste plass se referanse til GM. Jeg har sett dette foretaket i Sverige avertere motorer, men jeg antok at motorene var basert på standard GM som var modifisert og marinisert slik at komponentene stemte med hverandre. Hvilket muligens ikke er tilfelle.  Imponert over innsikten, adeneo!

Det var Sarpsborg Motorverksted som anbefalte meg å nitrittherde veivakslingen på min 6,2L NA. Etter husken kostet prosessen mellom to- og tre tusen kroner. I følge Sarpsborg var det i grunnen bare en italiener og GM som ikke hadde herding (eller bedre) i veivakslingene (den gangen) som standard. Smidde veiver etc. var (den gangen jeg drev med den slags i forrige årtusen) forbeholdt disse som bedrev 'blodtrimming' av motorer. Nå kan man vel si at effektuttaket har kommet så langt at den meste ville gå under den aldrende betegnelsen 'blodtrimmet'.

Det som er noe skitt når vesentlige komponenter ryker, er at det blir dyrt.

• 1 år senere...

Mercruiser 4,2 diesel er kjent for veivakselbrudd. Men jeg har ikke sett det på 6,5.

Ja det stemmer men Mercruiser 4,2 er en motor av langt høyere kvalitet, for motoren fortsetter nemlig ofte å gå helt fint selv om veiva knekker  :smiley:

Riktignok ganske avhengig av flaks, i forhold til om registerdrevet følger med av veiva eller fortsatt blir sittende i omtrentlig posisjon.

Mitt registerdrev forskjøv seg et par mm på veiva siden sporkilen falt av, noe som var nok til at motoren ble litt tungstartet etterpå...

Pussig nok var presspasningen såpass tight at registerdrevet klarte å drive kamaksling, høytrykksdieselpumpe, oljepumpe, sjøvannspumpe og alt sammen allikevel.

bilde

bilde

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Motoren var bare 5 år og 700 timer da veiva knakk så det er kanskje tvilsomt at demperen var defekt allerede da (altså i 2003).

Tror det startet med at mutteren løsnet og det ble skade på veiva mens forrige eier hadde motoren.

Muligens etter en motorreparasjon der de hadde byttet 3 topper, 3 stempel, 3 foringer, 1 råde samt turbo.

Verkstedet freste et nytt kilespor på motsatt side av veiva.

Maskinering på den koniske delen av veiva skal ikke gjøres, ifølge boka (derfor fikk jeg da også ny veiv, reimhjul, svingningsdemper osv. tilsendt).

Begge kilesporene er skadet på samme sted pussig nok. Men da veiva knakk satt reimhjul/demper og mutter bom fast på den knekte tappen.

Fortsatt en gåte hvordan registerdrevet kunne holder seg på plass og samtidig drive alt rundt som før.

Tror ikke det satt så veldig godt fast da jeg tok det av (men der svikter hukommelsen litt).

bilde

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...