bergetun Startet 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2015 Etter 3 fantastiske uker på Sørlandet (Fra Bergen), klarte jeg å renne på et skjær inne i Nidelv utenfor Arendal. Barbor IPS propellene tok støyten og har fått seg en god trøkk. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Kondolerer. Trist å høyre. Men du kan trøste deg at det skjer også med den beste :) Ser ut som du tar det med godt mot, og eg rekner med at forsikringen fikser dette fint. Men veldig kipt å vere uten båt på ubestemt tid. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Au, au, au. Uhyggelig. Kommer du hjem for egen maskin, eller må du på land? Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 (redigert) Bellen. Ja, vi får bare gjøre det beste ut av det. Propeller kan vel ikke være så vanskelig å få tak i/fikset, håper jeg. @Viknes: Håper jo at jeg skal få fikset det fort, sånn at jeg kan gå hjem med båten neste uke. Redigert 18.Juli.2015 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 (redigert) Triste greier men fort gjort ..Men Du er jo kort vei fra flere propellforhandlere i Arendal vil jeg tro Redigert 18.Juli.2015 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
bergetun Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Dagfinn på Marex Volvo Penta skal hjelpe meg på Mandag. En kar som skal være veldig dyktig i jobben sin i følge de lokale her nede + RS Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Laluna : Ja, Winrace propellers i Arendal skal faktisk være en av de beste i hele Europa sies det. Spørsmålet er jo om de faktisk har tid nå i fellesferien. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Ordner seg for snille gutter serru Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
sap_2000 Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Det var synd å høre Bergetun :-( Hvor i Nidelva var dette (fint om du kan legge ut et kartutsnitt)? Har vært et stykke opp søndre utløp med Karma og kjørt det andre utløpet med Div båter så vet godt hvor urent det er der inne. Tror du også bør få sjekket akslene på det drevet som var borti. Få verkstedet til å klokke de. Skal fint lite til før de får kast som vil føre til vibrasjoner og slitasje på simmeringer som igjen kan gi vann i olja. Om du ikke allerede er blitt slept til et verksted hadde jeg vært meget forsiktig med å kjøre med drevet som har de skadde propellene. Lykke til. Håper båten blir fort fikset så dere kan fortsette turen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
bellen Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Mitt tips er at du må ta full gjennomgang av drevet og får det trykktestet. Ville ikkje gamblet på å bare satt på nye propeller og kjørt. Seinskader kan bli ekstremt dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 bergetun skrev On 18.7.2015 at 16.04: Dagfinn på Marex Volvo Penta skal hjelpe meg på Mandag. En kar som skal være veldig dyktig i jobben sin i følge de lokale her nede + RSDagfinn er både trivelig og flink. Winrace kontakter du for å finne ut hvilken propell du skal ha. Men kjipt å gå på skjær da. ? Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Regner med at Marex Volvo Penta vet hva de skal gjøre i sånne tilfeller og at de gjør det som er nødvendig. :) Gikk ikke mer enn i 2-3 knop, men båten hvilte jo litt på propellen så det kan jo være at det er kast i akslingen Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 En av de to skvalpeskjærene til V i utsnittet ditt? Det er vel sånn ca her. Husker jeg så noen stygge stener under den brune vannoverflaten som ga meg grøss. De er nok dyktige, men tror ikke Marex har så mye erfaring med IPS? Hadde uansett bedt om klokking av aksler og trykktesting. Dette blir vel en forsikringsak, så hadde stått på krava. Kjedelige greier det her men godt å se dere tar det med godt mot :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
bergetun Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Nei, det jeg gikk på er ikke merket. Det står en stake på det skvalpesjæret på kartet. I går kveld telte vi 6 stk som "slo flyndra nedi" på det merka skjæret i mørket. Vi prøvde i frebrilsk å vinke for å få de til å endre kurs, men fikk bare et vink og et smil tilbake før det smalt. Heldigvis, gikk det bra med alle sammen. Bare stoltheten som fikk seg en knekk ;) Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Trist, men.... det finnes jo kun to typer Kapteiner; de som har gått på, og de som kommer til å gjøre det.... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Å nei.. Dette var kjedelig. Var der ved den lille øya de svømte ut til? Den er skummel når du kommer nordfra gjennom strikjetta eller det andre lille løpet på vestsiden av ramsøya. Fryktelig mange som får kjenne bunnen der.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chris284 Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 fjordgrynt skrev On 20.7.2015 at 0.18: bergetun skrev On 18.7.2015 at 17.18: Nei, det jeg gikk på er ikke merket. Det står en stake på det skvalpesjæret på kartet. I går kveld telte vi 6 stk som "slo flyndra nedi" på det merka skjæret i mørket. Hva i huleste er vitsen med å "fiske" i et så urent farvann ? Står tydelig 0.1 m flere steder. Da er det jo bare å gi på og håpe på at man hopper over. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
AndersH Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Hvordan gikk det med dere? Vi hørte dere gikk tidlig for å bli heist på land. Håper alt ordnet seg og dere fikk fortsatt ferien som planlagt! ? Hilsen Bergenseren med seilbåt ved siden av dere.. ? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
aileenll Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 bergetun skrev On 18.7.2015 at 16.06: Laluna : Ja, Winrace propellers i Arendal skal faktisk være en av de beste i hele Europa sies det. Spørsmålet er jo om de faktisk har tid nå i fellesferien. Det er ikke spørsmål om de har tid! Det er ferie! Og for oss som bor her er det nå det er best å ta ferie. Om en østlending eller vestlending trenger propell nå, så er i ikke trangen noe mindre om tre uker! God sommer, hiv dreggen og nyt sommeren i mens! :-) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
aileenll Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 (redigert) Dobbelt post er unødvendig! Redigert 23.Juli.2015 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
-morten- Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Chris284 skrev On 20.7.2015 at 9.58: Hva i huleste er vitsen med å "fiske" i et så urent farvann ? Står tydelig 0.1 m flere steder. Da er det jo bare å gi på og håpe på at man hopper over. Dette er ikke et veldig ureint området! ta en tur til Sula på Trøndelagskysten eller på vestsiden av Smøla! der ser det ut som noen har spytta snus på sjøkarttet! Der har de gått med båt i flere hundre år før GPS`ens tid, og de hadde vel knapt sjøkart..Har selv kjørt båt ute ved Sula, men skal ærlig innrømme jeg ikke hadde gått utenfor leia der uten kjendtmann. Skal man gå på veldig urene steder er det nesten påkrevet med lokalkunnskap, det hjelper lite med alskens elektronikk når det stort sett er plass til en båtbredde i renna man skal gå. Selv har jeg ikke støtt på moder jord ennå, men i min tid i marinen hadde vi en uheldig søsterbåt på indre Hustadvika! i 30 knop måtte man holde tunga i rett munn og helst ikke høre feil på rorordrene! hehe Håper det ordnet seg med drevet ditt bergetun og at det ikke ble alt for dyrt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.