Jump to content

Ligge på svai eller til land med seilbåt i mye vind

Seileren..

Recommended Posts

Hei

Jeg har ett typ 15kg Danforth anker med blytau på min 30 fots seilbåt, pluss ett paraplydregg med kjetting.

Vært ute en uke på sjøn nå med ganske mye vind på nettene, der vi bla måtte opp halv 4 for å unngå at båten skulle miste taket og dundre i fjellet.

Jeg har aldri ligget på svai før, da jeg hadde snekke tidlgiere. Hvor trygt er det å ligge på svai i mye vind, samt erfaringer fra Danforth aker ?

Hva er anbefalt maks dybde for å ligge på Svai.

Du finner mye om dette her om du søker på ankring.

Generelt gjelder: Anker tilpasset båten, minst 3 ganger dybden og blytau, kjetting eller daumann. Dybden spiller liten rolle men det blir jo mindre tau/kjetting om du ankrer grunt. Blåser det mye må du opp til 5-6 ganger dybden. Slipp ut i baugen og bakk til du kjenner ankeret sitter godt. Legg deg og sov godt!

Hva er anbefalt maks dybde for å ligge på Svai.

1/3 av tilgjengelig kjetting, i godt vær, i vind 1/5, og mye vind ned til 1/8. Noe særlig lengre kjetting tjener man visstnok lite på. Det er sikkert ikke veldig annerledes med blytau, men man kan jo legge på en daumann i tillegg.

Kreftene på ankeret når du ligger til land kan bli en del større enn om du ligger på svai under samme forhold, pga. kreftenes retning og at vindfanget kan bli stort når det blåser fra siden.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Jeg synes det føles både tryggere og mer behagelig å ligge på anker når det blåser opp. Man slipper at det rykker i fortøyningene, eller at båten gnager mot bryggen. Ødela et kryssholt tidligere i år pga. mye strømsjø med harde rykk inne i en marina.

Båten kjennes mer "fri" når den får svinge rundt med vær og vind uten å bli holdt fast i alle retninger.

Men husk avlastere med gummidempere på kjettingen.

Og ja, oppgrader til et moderne anker, gjerne av typen Spade, Rocna, Manson Supreme eller Mantus. Det er en billig investering. De setter seg lettere og holder mer enn de fleste andre.

Paraplydreggen kan du glemme, med mindre du ankrer på steinbunn.

Legg ut 5-7 ggr. dybden og bakk skikkelig fast, så sover du godt :smiley:

PS. Om det er veldig dypt, trenger du mindre "scope" enn på grunt vann.

Men det er klart, blåser det orkan gjelder det å fortøye i alt landfast man finner...

Lykke til!

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Foretrekker svai i vind, evt longside mot fjell. Minimum 3 ganger dybden med kjetting (5ganger med tau) i godvær - minimum 20-25 meter om det er grunt. I dårlig vær legger jeg ut mer - gjerne det jeg har, som er 50 meter. Har ikke erfaring med ankeret ditt, jeg bruker originalt Bruce selvom det er dødsdømt her pånforumet

Enig og heldigvis leser ikke Brucene Båtplassen og ikke skal jeg fortelle de om det heller, tvert om de får litt skryt, men bare sånn passe. 
På svai er min erfaring er det tryggeste og med et ankerseil (utsolgt) blir det nesten ingen pendling og rykkene uteblir.

3 til 8 X dybden er min  nøkkel.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...