WGM36 Startet 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2015 Hei. Byttet drev på vei nedover sørlandet, alt gikk greit helt til jeg satte det i revers. Må bruke rå makt for å få det i fri, drevet jeg har byttet til vet jeg er i orden. Hva er mulig å gjøre feil, kan jeg ha fått noe i klem, eller hva tror dere. Liggeri Risør nå, skal videre nedover mot Kristiansand Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Opplevde det samme for noen år tilbake. Fikk en til å slipe konen og problemet var løst. Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Er neppe konen, drevet har hvert brukt tidligere i år på denne båten av meg, alt fungerte fint. Den er også hard å få i revers, gir gass fort, virker som noe er for stramt. Men hvor? Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 19.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Er neppe konen, drevet har hvert brukt tidligere i år på denne båten av meg, alt fungerte fint. Den er også hard å få i revers, gir gass fort, virker som noe er for stramt. Men hvor? Ingen som har noen gode råd.? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Min båt fungerte fint de første 5 turene, for så å ikke gidde å gå i forover. Slitt kon Skrutid:ca 2-3 timer for det hadde vi aldri gjort før Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Du får dykke litt, ta av skjoldet foran selve gir mekanismen. Så løsne den lille messingtappen som fester girvaier til sjalteren. Da ser du ihvertfall om det er drev eller vaier som roter til for deg :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
WGM36 Svart 19.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Kaldt i vannet, men det får heller gå. Tar dukkert i kveld eller i morgen.? Men var din hard på spaken, eller slo den bare ikke inn.? Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Jeg har EDC , men det slo bare ikke inn. Ikke forover, ikke bakover. Lot alt bli kaldt (ca 2 bokser cider) og den giret normalt igjen :-) Skiftet da konen for å slippe tøys i sommer :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 En kompis sitt drev låste seg i revers. Kul umulig å få ut av revers igjen. Plukket ned øvre del, ga det et kakk med hammer og da løsnet det. Hans kon var myyyye mer slitt enn min Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
adeneo Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Og hva er turtallet på motoren når drevet girer, det skal være helt nede på tomgang. Har du sjekket oljen, for mye olje på drevet kan gjøre at det blir vanskelig å få ut av revers. Det kan også være vaieren, og det sjekker man jo enkelt på land ved å koble den fra drevet og se om vaieren går fritt, og eventuelt om drevet er lett å sette ut av og inn i gir ved å flytte sjalteren for hånd. Det er fort litt verre å teste slike ting med båten på vannet. Det kan selvfølgelig være konet, men som regel er symptomet på slitt kon at det slurer, og dersom konet er brent fast i koppen, så får du normalt ikke drevet ut av gir, og hvis du får det ut av gir, så vil det ikke være like hardt å få ut av gir neste gang osv. Det er diverse skiver og låser på koppene som konet går i, på vertikalakselen, som kan være slitt, men det er sjeldent, det er som regel noe enkelt, slik som for høyt turtall, vaieren e.l. Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 19.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 (redigert) Takker for forslag, blir bading i morgen . Brrr. Turtall er normalt ca 700 omdr. Merker ingen forskjell med motoren i gang eller av, da er det vel ikke oljemengde vil jeg tro. Sender oppdatering etter dykket i morgen. Fortsatt god sommer til dere alle. Mvh Terje Redigert 19.Juli.2015 av WGM36 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Da har jeg tatt morgen badet og hvert svømmende mekaniker. Fått av girvaieren og spaken er like hard, drevet klikker lett ut og inn på girsjalteren med lett fingermakt. Så ganske fornøyd med det, men mangler selvfølgelig en liten 11mm fastnøkkel. Hadde håpet å få løsnet vaieren, håpet er at den står i spenn på en eller annen måte. Hvis den må byttes må jeg vel på land, noen gode forslag på hvem som fikser det kjapt å greit. Ligger på sankt helena utenfor Arendal, har tenkt oss videre nedover mot Kristiansand. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Er Marex i Arendal flinke? De mener jeg bare kan tre gjennom ny vaier, er det så enkelt er det jo bare fryd og gammen. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 (redigert) Har en kompis som fikk 6 andre kompiser til å ta med seg 2 øl hver og beskjed om å gå på baugen til en Windy37GM. Da løftet roma på båten seg såpass at de skiftet vaier mens den var på vannet. Gummibåt med 50% av lufta ute og den sklei da under badeplattingen. Evt urinering må avtales med han som skrur, ellers blir han senket av båten :-) Et C moment, men allikevel :-) Dette var en WGM37 med EDC som i prinsippet er klin lik din :-) Bra det ikke var konen! Den er litt mer kilen. mvh Windy37GM Redigert 20.Juli.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
WGM36 Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Ha ha, høres bra ut, men dårlig med 6 kompiser i arendal, kona trenger nok noen år til for å gjøre samme jobben.:-) Skal den tres fra drevet og frem, eller fra spak og bakover....? Mvh Terje som håper kona ikke leser her.....:-)) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Hvis du får løsnet plata som holder vaieren, som egentlig sitter med to 3/8" bolter, så er det bare å dra ut vaieren i motorrommet, den ligger i en strømpe/gummislange fra transomfestet og et lite stykke over vannlinjen. Hvordan vaieren ligger inne i båten varierer noe, men du kan jo begynne å få den opp i motorrommet, og se hvordan den er å gire med da, og så bare følge vaieren mot spaken. Motsatt prosedyre for å legge inn ny vaier, fest i spaken og tre bakover, og ut i strømpen ved transomfestet til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Er vel bare en bolt, løsnet en bolt og vippet opp en form for holder til kabelen. Eller er det slik at den er festet et sted til? Vil ikke prøve å trekke den opp før jeg har ny kabel, hadde håpet å teipe de sammen så jeg kunne dratt gjennom den nye, Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Det stemmer sikkert, det er bare en liten metallplate med et hakk i som holder vaieren, så lenge du får løsnet den, skal det ikke være noe annet, og du kan dra vaieren rett ut innenfra motorommet dersom du finner gummislangen vaieren går i. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 (redigert) Denne: eneste stedet den er festet Løsnes fra styrbord side: Redigert 20.Juli.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
WGM36 Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Prøver å trekke den litt tilbake å rette den i morgen, hadde hvert godt hvis jeg slapp å bytte nå i ferien. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Hurra. :-):-):-) Løsnet kabelen fra spaken og dro den tilbake og opp på plattformen, hammer og tang med forsiktig banking på knekken. Alt fungerer som det skal, ikke særlig fornøyd med meg selv nå, fortsatt god sommer til alle og takk for hjelp.:-):-) Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Det er ikke noe problem å dra på båtferie når man har en så flink mann som jeg:) Han har fikset hele sullamitten mens båten lå på vannet. Det eneste jeg måtte gjøre var å stappe i meg godteri og andre godsaker så jeg ble god balast på baugspydet ;) Jeg skjønner jo ikke alt snakket om konen, men jeg kan forsikre om at det ikke er noe i veien med konen her i båten :) Hilsen Kristine kone;) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 (redigert) Til Konen (legg merke til stor bokstav): husk å sette pris på Kæptn ombord, det blir færre og færre av den denne praktiske utgaven av arten Mannebein. Kanskje han fortjener 2 glass ikveld? Konen og kon er 2 vidt forskjellige enheter, både i pris og funksjon. Usikker på hvem som er dyrest, men veldig klar på hvem som er til hva :-) Grattis med fiksings! mvh Windy37GM Redigert 21.Juli.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
rubin Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 vil legge til et moment som ikke var nevnt her, selv om det er en gammel tråd. Noen av gearset på øvrevekselhus hadde materiale på skålene som konus kobler mot, som hadde tendens til å få carbonavsetting i koblingsflatene slik at konus satte seg skikkelig fast. Jeg opplevde dette, og ved å legge manøvreringstrykk på gearhendel, samtidig som man stoppet motor , så glapp den ut. dette skjedde selv da med ny konus. En godt voksen drevmekaniker tipset meg om dette, og jeg skiftet skålene,(les gearset- satt inn brukt) og alt i orden. det er så mange detaljer som påvirker denne gearvekslingen, og ingen er som regel gal å nevne. men for meg så var det dette. Jeg trøblet godt for å finne det ut, til Han sa svaret til meg . God sommer snart :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.