Jump to content

vp 290dp drev låser seg i revers

WGM36

Recommended Posts

Og hva er turtallet på motoren når drevet girer, det skal være helt nede på tomgang.

Har du sjekket oljen, for mye olje på drevet kan gjøre at det blir vanskelig å få ut av revers.

Det kan også være vaieren, og det sjekker man jo enkelt på land ved å koble den fra drevet og se om vaieren går fritt, og eventuelt om drevet er lett å sette ut av og inn i gir ved å flytte sjalteren for hånd.

Det er fort litt verre å teste slike ting med båten på vannet.

Det kan selvfølgelig være konet, men som regel er symptomet på slitt kon at det slurer, og dersom konet er brent fast i koppen, så får du normalt ikke drevet ut av gir, og hvis du får det ut av gir, så vil det ikke være like hardt å få ut av gir neste gang osv.

Det er diverse skiver og låser på koppene som konet går i, på vertikalakselen, som kan være slitt, men det er sjeldent, det er som regel noe enkelt, slik som for høyt turtall, vaieren e.l.

Da har jeg tatt morgen badet og hvert svømmende mekaniker.

Fått av girvaieren og spaken er like hard, drevet klikker lett ut og inn på girsjalteren med lett fingermakt.

Så ganske fornøyd med det, men mangler selvfølgelig en liten 11mm fastnøkkel.

Hadde håpet å få løsnet vaieren, håpet er at den står i spenn på en eller annen måte.

Hvis den må byttes må jeg vel på land, noen gode forslag på hvem som fikser det kjapt å greit.

Ligger på sankt helena utenfor Arendal, har tenkt oss videre nedover mot Kristiansand.

Mvh Terje

Har en kompis som fikk 6 andre kompiser til å ta med seg 2 øl hver og beskjed om å gå på baugen til en Windy37GM.

Da løftet roma på båten seg såpass at de skiftet vaier mens den var på vannet.  Gummibåt med 50% av lufta ute og den sklei da under badeplattingen.  Evt urinering må avtales med han som skrur, ellers blir han senket av båten :-)

Et C moment, men allikevel :-)  Dette var en WGM37 med EDC som i prinsippet er klin lik din :-)

Bra det ikke var konen! Den er litt mer kilen.

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hvis du får løsnet plata som holder vaieren, som egentlig sitter med to 3/8" bolter, så er det bare å dra ut vaieren i motorrommet, den ligger i en strømpe/gummislange fra transomfestet og et lite stykke over vannlinjen.

Hvordan vaieren ligger inne i båten varierer noe, men du kan jo begynne å få den opp i motorrommet, og se hvordan den er å gire med da, og så bare følge vaieren mot spaken.

Motsatt prosedyre for å legge inn ny vaier, fest i spaken og tre bakover, og ut i strømpen ved transomfestet til slutt.

Det er ikke noe problem å dra på båtferie når man har en så flink mann som jeg:) Han har fikset hele sullamitten mens båten lå på vannet. Det eneste jeg måtte gjøre var å stappe i meg godteri og andre godsaker så jeg ble god balast på baugspydet ;) Jeg skjønner jo ikke alt snakket om konen, men jeg kan forsikre om at det ikke er noe i veien med konen her i båten :) Hilsen Kristine kone;)

Til Konen (legg merke til stor bokstav): husk å sette pris på Kæptn ombord, det blir færre og færre av den denne praktiske utgaven av arten Mannebein.  Kanskje han fortjener 2 glass ikveld?

Konen og kon er 2 vidt forskjellige enheter, både i pris og funksjon. Usikker på hvem som er dyrest, men veldig klar på hvem som er til hva :-)

Grattis med fiksings!

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 5 år senere...

vil legge til et moment som ikke var nevnt her, selv om det er en gammel tråd. Noen av gearset på øvrevekselhus  hadde materiale på skålene som konus kobler mot, som hadde tendens til å få carbonavsetting i koblingsflatene slik at konus satte seg skikkelig fast. Jeg opplevde dette, og ved å legge manøvreringstrykk på gearhendel, samtidig som man stoppet motor , så glapp den ut. dette skjedde selv da med ny konus. En godt voksen drevmekaniker tipset meg om dette, og jeg skiftet skålene,(les gearset- satt inn brukt)  og alt i orden.  det er så mange detaljer som påvirker denne gearvekslingen, og ingen er som regel gal å nevne. men for meg så var det dette. Jeg trøblet godt for å finne det ut, til Han sa svaret til meg . God sommer snart :) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...