Jump to content

Vibrasjon i båt over 3000 omin Merc 383/Alpha.

Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Båten er en Hydrolift F23.

Motor og drev er nytt for sesongen.

Har kjørt rolig og pent ( under 3000) første 4 timene. Prøvde å dra den opp med 3000-3500 i dag, og da merker jeg en vibrasjon eller resonans i båten. Motor hdde koplett strokersett, som var ferdig bllansert. Motor går eller fint.

Drev er helt nytt. Men propellen er av ukjent merke og kvalitet. Drevet var tiltet helt inn, så det ikke hvilte på sylindrene. Kan dette gjøre at det blir resonens i båten. ? Evt noen som har en ide om hva det kan være?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Da har jeg prøvd litt. Vibrasjonen er der primært fra 2000-2500 og opp. Det er vel mer en resonans i båten som oppstår. Følger hastighet på motor, ikke belasting. Gir jeg gass, blir det ikke noe værre pga motor tar i mer. Propellen som sitter på, skal sies er alt for liten. På halv gass, når motor 4700, og gir jeg på mer, virker det som propellen slipper helt, og mister litt fart virker det som. Gir jeg godt på da drar den seg glatt over 6000.

Har et par teorier:

Alt er i strokersettet var balansert fra fabrikk. Men startkransen fikk jeg ikkebrukt, da det ikke passet med bolmønster til motorkoblingen. Så måtte bruke det originale. Kan det skape dette?

Nårjeg justerte motorlabbene, så kunne den nok vært noe lavere. Kan dette skape noe?

Propellen, om den har skjevheter eller lignende. Den jeg har på nå er ikke riktig til båten, og jeg fikkden med på kjøpet på noe annet.

Det har ikke noe å si hvordan drev er tiltet.

Noen som kan ha en ide?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Da kan du ha et problem der. Skal kunne vri mellom tommel og pekefinger.

Du kan se på tolk om den er rett i, det blir merker ujevnt etter sporene til drivaksel.

VIlle sjekket det, er det ikke helt på linje sier det seg selv at det vil bli vibrasjoner.

Aternativt har du et problem med propell som er i ubalanse.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Ja, er ikke umulig det kan skape vibrasjon. Jeg prøver propell først, om det ikke er årsaken, får jeg justere det på nytt. Kan ikke helt se hva annet som kan skape det. Var litt ujevne merker på tolken, så kan godt være det er det.

Redigert av Bmwx1xdrive25d (see edit history)

På propellen står det ingenting, og fulgte med ved en handel tidligere. Propell som jeg brukte tidligere gikk i stykker, huben løsnet. Men jeg har kjøpt en Mirage 14-1/2-25, som vil være mer egnet.

Har prøvd å tilte både opp og ned, men gir ikke noe forsjell. Prøver propellen når jeg får en, men heller mer mot motor høyde justering.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...