Bmwx1xdrive25d Startet 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2015 Båten er en Hydrolift F23. Motor og drev er nytt for sesongen. Har kjørt rolig og pent ( under 3000) første 4 timene. Prøvde å dra den opp med 3000-3500 i dag, og da merker jeg en vibrasjon eller resonans i båten. Motor hdde koplett strokersett, som var ferdig bllansert. Motor går eller fint. Drev er helt nytt. Men propellen er av ukjent merke og kvalitet. Drevet var tiltet helt inn, så det ikke hvilte på sylindrene. Kan dette gjøre at det blir resonens i båten. ? Evt noen som har en ide om hva det kan være? Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
bellen Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Du må trimme ut drevet i plan slik at båten går lettere. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Har du vibrasjon i fri på høyt turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Nei, i fri syntes jeg den går ganske fint. Men har vel ikke rust den så høyt og holdt den der. Skal sjekke. Men har en mistanke at det kan ha noe med at drevet er tiltet helt inn. Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 22.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Da har jeg prøvd litt. Vibrasjonen er der primært fra 2000-2500 og opp. Det er vel mer en resonans i båten som oppstår. Følger hastighet på motor, ikke belasting. Gir jeg gass, blir det ikke noe værre pga motor tar i mer. Propellen som sitter på, skal sies er alt for liten. På halv gass, når motor 4700, og gir jeg på mer, virker det som propellen slipper helt, og mister litt fart virker det som. Gir jeg godt på da drar den seg glatt over 6000. Har et par teorier: Alt er i strokersettet var balansert fra fabrikk. Men startkransen fikk jeg ikkebrukt, da det ikke passet med bolmønster til motorkoblingen. Så måtte bruke det originale. Kan det skape dette? Nårjeg justerte motorlabbene, så kunne den nok vært noe lavere. Kan dette skape noe? Propellen, om den har skjevheter eller lignende. Den jeg har på nå er ikke riktig til båten, og jeg fikkden med på kjøpet på noe annet. Det har ikke noe å si hvordan drev er tiltet. Noen som kan ha en ide? Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
adeneo Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Når jeg justerte motorlabbene, så kunne den nok vært noe lavere. Kan dette skape noe? Du har selvfølgelig brukt tolk når du justerte inn motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 22.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Ja, men gikk ikke helt lett inn. Gikk helt inn, og kune vri den rundt med en hånd. Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
Chris284 Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 (redigert) Da kan du ha et problem der. Skal kunne vri mellom tommel og pekefinger. Du kan se på tolk om den er rett i, det blir merker ujevnt etter sporene til drivaksel. VIlle sjekket det, er det ikke helt på linje sier det seg selv at det vil bli vibrasjoner. Aternativt har du et problem med propell som er i ubalanse. Redigert 22.Juli.2015 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 22.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 (redigert) Ja, er ikke umulig det kan skape vibrasjon. Jeg prøver propell først, om det ikke er årsaken, får jeg justere det på nytt. Kan ikke helt se hva annet som kan skape det. Var litt ujevne merker på tolken, så kan godt være det er det. Redigert 22.Juli.2015 av Bmwx1xdrive25d (see edit history) Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
Chris284 Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Hva er størrelsen på propellen nå ? Og utveksling på drev (1,5:1 ?) 14,25 x 19 gikk bra på 5.7L V8 jeg hadde tidligere med 1,5:1 utv på drev. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Bay_liner Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Prøv å trim drevet litt ut for å sjekke om vibrasjonene forsvinner. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 23.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 På propellen står det ingenting, og fulgte med ved en handel tidligere. Propell som jeg brukte tidligere gikk i stykker, huben løsnet. Men jeg har kjøpt en Mirage 14-1/2-25, som vil være mer egnet. Har prøvd å tilte både opp og ned, men gir ikke noe forsjell. Prøver propellen når jeg får en, men heller mer mot motor høyde justering. Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.