beauty of aqua Startet 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2015 Er nettopp ferdig med en omfattende renovering av motorrommet i min princess 388. Har gjort veldig lite med det elektriske,stortsett bare bytte kabelsko,så jeg mener bestemt at alt er koblet opp slik det var før jeg begynte. Det som får meg til og lure er; når jeg slår på startbatteri banken så er det kun mulig og starte motorene,alt av forbrukere er døde. Når motorene er startet,så blir det plutselig liv i forbrukerne som feks salonglys mm. Kan ikke huske at det var slik før jeg begynte og rote nede i motorrommet,men det kan hende jeg tar feil. Er dette vanlig,eller er det noe som er koblet feil? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Faxen Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Høres ut som du har et rele, som koppler inn når dynamoen lader. Da får du strøm fra startbatteriet og ikke fra forbruk. Sjekk tilkoppling til forbruksbatt. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
mateco Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Som nevnt over, så kan det virke som at du har et kraftrele, styrt av dynamoenes D+ (ladelampeuttak) som kobler sammen batteribankene når du starter motor(ene), og at releet er koblet inn i systemet etter hovedbryter for forbruk. Dermed vil forbrukssiden få strøm fra startbanken. Hvordan lader de repektive dynamoene? Lader den ene motor forbruk og den andre start? Hvordan er strøm til selve motorstyringene og hovedstart koblet? I den situasjonen du beskriver (kun hovedbryter for startbatteri inne), kan du da starte begge motorene uansett rekkefølge eller må den ene starte før den andre? ?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
beauty of aqua Svart 19.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 ok. det er en röd ledning som jeg koblet vekk fra dynamo da motoren skulle ut,var litt usikker på hvor den skulle på dynamoen så jeg tok en liten sjanse....den (eller de,det er en til hver motor) kommer fra båten sin ledningskrets. Dette kan som sagt ha vært slik tidligere,bare at jeg ikke husker det... jeg synes på en måte at det er fornuftig at det er slik:at når motorene ikke lager strøm så får man heller ikke tappe startbatteriene med forbruk,mens når de lager strøm så kan man også belaste de med forbruk?? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Lady B Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Flate forbruksbatterier...? Må ha motoren igang for å få strøm... Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 19.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 forbruksbatteriene er avslått.kan knipse et bilde av hvor jeg koblet til denne ukjente røde ledningen på dynamoen:) Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Dinamo Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Er forbruksbatteriet fråkobla, slik at det får hverken lading eller forbruk I so fall må motor i gang og kobla inn ladekretsen til forbruk for å få strøm til desse forbrukarane. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Om du har egen hovedbryter på forbruksbank (som er av), og ladereleet står tilkoblet etter denne, så høres dette normalt ut. Ladereleet vil koble sammen hele el anlegget ombord når motor går, og det er vel akkurat det som skjer. Bortsett fra at forbruksbank hverken får belastning eller lading så lenge eventuell hovedbryter er av. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Som jeg skriver i mitt tidligere innlegg, så kan det virke som at evt. kraftrele (laderele) er montert på distribusjons-siden av hovedbryter Jeg mener den burde ha vært innkoblet på batterisiden av hovedbrytere. Da vil ikke dette fenomenet oppstå når hovedbryter for forbruksbanken er avslått. Det kan jo også være smart å koble slik rent sikkerhetsmessig. Når man slår av forbruks-hovedbryter så ønsker man jo å bryte all strøm til diverse forbrukere. For ikke å snakke om tunge forbrukere, på forbrukssiden, som kan overskride strømstyrker ladereleet, og dens kablinger, er beregnet for. Forutsatt at hovedbryter for forbruk er avslått, så vil jo all forbruk bli tatt fra startbanken via ladereleet. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Kaffelars Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Laderelé/Voltsensitivt relé eller skillediode er koblet etter hovedbryter(e), har ingen sammenheng med røde ledninger til dynamoer - dette var nok B+/lading ut og det var nok slik før. Bare at du fikk en overraskelse nå med forbruk avslått, og fikk se konsekvensen :) Greit at hovedbryter forbuk/start etc. bryter alt som er tilkoblet batteriet(tom. solcelle, landstrømsladere etc.), sånn bør det være og er somregel slik fra fabrikk - bare svært få som starter opp uten forbruksbank lagt inn og opplever dette. Nyt båtsommeren uten flere el-mysterier! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.