Jump to content

Kobling av tenningslås fra Biltema

jostein_4

Recommended Posts

• 2 år senere...

Tusen takk for svar hegra.  Det er 3 poler på nøkkelen. Kabelen fra motor har de gamle ledningene ca 80 modell. Den hvite er den som slår inn på starteren. Så den skal da kobles på "S". Skal da ikke minuskabelen (sort) brukes til noe ? Eller må jeg koble den på minus på batteriet ? Det er altså B (batteri) S (start) og ig. Kjøpte den på biltema i dag.

Mvh Erik Andrè

Jeg kjenner ikke motoren og aner ikke hvor mange ledninger den har. Husker du ikke selv hvor de var tilkoblet? Hvis ikke så må du fortelle oss hvor mange det er, hvilke farger de har og litt om tykkelse. Ikke glem og regne med de to tykke som skal rett på batteriet. Har du boka til motoren står det som regel der hvor de ulike ledningene skal og et bilde eller to hjelper også. Hadde du ladelys og instrumenter før eller var det kun start ?

hegra skrev 5 minutter siden:

Jeg kjenner ikke motoren og aner ikke hvor mange ledninger den har. Husker du ikke selv hvor de var tilkoblet? Hvis ikke så må du fortelle oss hvor mange det er, hvilke farger de har og litt om tykkelse. Ikke glem og regne med de to tykke som skal rett på batteriet. Har du boka til motoren står det som regel der hvor de ulike ledningene skal og et bilde eller to hjelper også. Hadde du ladelys og instrumenter før eller var det kun start ?

janet skrev 15 minutter siden:

tror ikke du skal ha minus inn på tenningslåsen din, bare positiv der

batteri inn

tenning på ut

starter

her ser du ledningene. Men hvit står ikke her. Mener det er starten. Ikke gul.  

http://www.maxrules.com/fixmercwiringcodes.html

Det er ikke tenningslåsen som er problemet. Det er hva de ulike ledningene som kommer fra motoren er. Til det trengs et koblingsskjema som stemmer overens med din motor og det har ikke jeg. Mulig noen med tilsvarende motor kan hjelpe deg eller du på se inne i motor hvor de ulike ledningene ender. Først da kan vi vite hvor de skal kobles på nøkkel.

hegra skrev for 14 timer siden:

Det er ikke tenningslåsen som er problemet. Det er hva de ulike ledningene som kommer fra motoren er. Til det trengs et koblingsskjema som stemmer overens med din motor og det har ikke jeg. Mulig noen med tilsvarende motor kan hjelpe deg eller du på se inne i motor hvor de ulike ledningene ender. Først da kan vi vite hvor de skal kobles på nøkkel.

Endte opp med ett skjema her. Mener det skal være rett. Så nå gjenstår d bare å koble. Noen innvendinger på hva som skal hvor hen? 

https://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/mercury-mariner-outboards/450582-controller-wire-colors-8-pin-plug-pin-usage

• 1 år senere...

Låner denne tråden litt.
Gjorde bommerten å kjøpe et tenningslås fra Maritim.
Dette er noe skikkelig dritt med underdimensjonerte kabler og jag ska nå bytte ut det hele med ett fra Biltema.

På biltema sitt så er det som det står tre koblinger.

B+
ST

IG

hvis jeg her tar utgangspunkt i at alt er koblet riktig i tenningslåset fra maritim så tenker jeg følgende:

B+ til batteriet stemmer= Rød

St til startinnslaget=Gul Rød

Ig skal til tenning (Ignition) dvs. strøm til coil og instrumenter. = Lilla / Ladelys

På maritim sin utgave så er det jord i låsen men ikke i biltema sitt. Kan jeg her legge jord rett til felles skinna?

Videre så har jeg oljetrykk buzzer, regner med at denne går på IG den og?

Takker for hjelp og innspill

tenningslås maritim.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...