HaraldVi Startet 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2015 Jeg har nylig kjøpt båt og lurer på endel ting i forbindelse med lading av batteriene. Båten har ett 110 Ah startbatteri og to 110 Ah forbruksbatteri. Det er montert en manuell batterivelger og en Ctek lader som brukes når jeg er tilkoblet landstrøm. 1. Batteriladeten er koblet på polene på det ene forbruksbatteriet. Kan jeg lade alle tre batteriene ved å sette batterivelgeren til Both/All, eller bør jeg sette batterivelgeren på 2 (forbruk) når jeg er tilkoblet landstrøm? 2. Laderen gir bare 3,6 ampere og er oppgitt at den kan brukes på batterier opptil 120 Ah. Er den ikke for liten for min batteribank? Hvor stor bør den være? 3. Når laderen er tilkoblet ser jeg ikke at spenningen over polene stiger. Spenningen ligger på 12,3-12,4. Burde ikke ladespenningen være minst 13,7? Hva kan det bety? Målte strømmen fra laderen med en strømtang og den er bare 0,3 ampere. Er dette forventet dersom laderen er for liten, eller betyr det at det er problemer med batteriene? 4. Anbefalinger til ny lader? På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 (redigert) Batterilader er for liten. Skal du lade alle 3 bør du ha en lader som klarer 25-30 ah ellers vil det ta lang tid. Prøv å lade bare forbruksbatteriene. Hva har du som bruker strøm? Redigert 20.Juli.2015 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
hegra Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 (redigert) Den bør nok være så stor som Trophy sier. Ca. 10 % av batterikapasitet er en grei regel, men ikke helt nødvendig. 10 % av forbrukbatteriene (220 Ah) blir 22 amp. Men det er nok noe annet galt også siden du bare måler hvilespenning på batteri. Laderen starter ikke ser det ut til. Du nevner landstrøm. Er det en landstrømenhet i båten så kan det jo være en sikring eller jordfeilbryter som har slått strømmen av. Sjekk med noe annet at du virkelig har strøm i stikkkontakten som laderen er tilkoblet, for det er tydelig at laderen ikke starter. Kan kanskje legge til at hvis du har mye strøm som står på i båten, så kan jo spenningen falle selv om laderen er på. Men jeg går ut fra at du målte når alt av forbruk var avslått. Redigert 20.Juli.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaraldVi Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Takk for svar. Ja, det er strøm og ladelyset lyser på laderen. Men batteriene er tilkoblet kjøleskap som forbruker samtidig som jeg lader. Må jeg koble det fra? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Ja, der kom det frem det jeg etterlyste mens jeg redigerte innlegget mitt . Slå av alt ja, og så måler du. 3,6 amp. som laderen kan gi er ikke mer enn kjøleskapet kan trekke alene og da blir det ikke mye lading av batteriene. Dermed faller spenningen på batteripolene. En så liten lader må nok stå på veldig lenge før du har ladet batteriene opp, men det er jo bedre enn ingen lader. Sitér dette innlegget Link to post
HaraldVi Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Supert, da skal jeg prøve det til jeg får tak i en større lader. Noe spesielt jeg må se etter utenom kapasitet? Angående spørsmål 1, kan jeg bruke batterivelgeren til å velge hvilke batterier som skal lades? Hvis laderen er stor nok kan jeg lade uten å koble fra kjøleskap osv? Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Prøv å lade bare forbruksbatteriene. Hva har du som bruker strøm? Dersom forbruksbatteriene er koblet i parallell ville jeg ikke lade dem forskjellig. Se etter en lader som kan lade forbruk og start batteri samtidig, dvs. den har 2 utganger. Den ene lader forbruk med høy effekt (25A) den andre start batteri med lavere effekt (f.eks. 5A). Som sagt heller jeg til den teori om at parallell koblete batterier bør lades samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
HaraldVi Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Takk, det høres fornuftig ut. Noen forslag/anbefaling til en slik lader med to uttak? Og tilbake til batterivelgeren, hva bør den stå på når jeg bruker en slik lader? Er litt usikker på sammenhengen der. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Det er jo ofte lommeboka (les kona ) som avgjør hvor mye du skal spandere. Det rimeligste er nok bare en med ett uttak som du lader forbruksbatteriene med. Startbatteri trenger nesten ingen lading ved normal bruk og velgeren kan stå på 0 eller bare forbruk om du vil bruke strøm samtidig. Startbatteri trenger bare noen få oppladninger i løpet av vinterhalvåret og da flytter du bare kablene over på det. Velger du en med 2 adskilte utganger setter du velgeren på 0 eller bare forbruk som nevnt. Hensikten med to utganger på en lader er jo nettopp og holde batteriene adskilt. Det finnes ladere med ulike programmer og noen har en egen innstilling som brukes når du for eksempel bruker kjøleskap samtidig. Siden skapet slår seg av og på kan det forstyrre ladeprorammet og derfor en slik egen innstilling, men likevel, tror nok de aller fleste ladere takler det selv om laderen ikke har en slik funksjon. Finnes jo et utall av ulike ladere så jeg vil ikke anbefale noe spesielt da kunnskapen min er noe begrenset på akkurat det. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Lett match har et poeng. Jeg har løst utfordringen slik: Forbruk 2x115amp er koblet til en Mastervolt 25amp. Lades separat. I tillegg kjører jeg en egen C-Tek 5 amp på startbatteri 1x115 amp. Start og forbruk kan kobles sammen i parallell med en hovedbryter. Når batteri lades via dynamo så kobler jeg sammen begge banker. Når landstrøm kobles til så skiller jeg bankene med bryteren og begge banker for separat lading via laderne.. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Igen dum ide å bruke 2 ladere, da er man flesibel med tanke på hvilket batteri man lader. Bryteren settes slik at begge batteriene (both) lades når man går for motor, ellers slik at de ikke er sammenkoblet. Skulle det oppstå en situasjon der det ene batteriet er tomt, f.eks. startbatteri, kan de sammenkobles og man får startet motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Nettopp det er tanken ja! Kan alltid ha startbatteri adskilt dersom jeg ønsker det! Må bare huske å stenge bryter når landstrøm tilkobles.. Sitér dette innlegget Link to post
HaraldVi Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Bra tips. Da kan jeg vel bruke 3,6A laderen min på startbatteriet og kjøpe meg en 25A lader til forbruksbanken. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Synes også tipset er veldig bra. Bruk den du har til startbatteri ja. Ikke et vondt ord om ladere med 2 utganger, men med to enkle ladere har du en i reserve om feil skulle oppstå , og bil har du kanskje også. Og alltid hyggelig å bistå båtvenner med en ekstra lader om behovet skulle melde seg. Bare pass på at den du kjøper nå er stor nok, og tenk litt på batteritype også. Har du AGM eller vanlig bly/syre batteri. Betyr kanskje ikke så mye da de fleste nyere ladere har bryter for valg av batterityper. Og bruker du kjøleskap, lys, radio, TV samtidig mens du lader er det verdt å tenke på med tanke laderens ytelse. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 (redigert) Men som nevnt velg en lader som har brytere for å velge type batteri og om en har forbruk etc. De "smart" laderne som skal foreta alle valg automatisk er ikke så smarte. Jeg har selv Ladac (Defa) laderen. Og har skjønt at disse er ikke mye smarte når det kommer til stykket. De virker, men sliter batteriene fortere ut en en manuelt innstilt lader. Spesielt om en har på forbruk som kjøleskap hele tiden. Men den C-tek på startbatteriet alene går nok helt fint. Redigert 21.Juli.2015 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Hulda Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 (redigert) På Hulda er det slik, og det fungerer utmerket: Forbruk er på 440 Ah og lades fra Stirling 50 A lader (alle tre uttakene fra Stirling ligger på denne batteribanken alene). Baug/startbatteri 170 Ah lades fra en Cetek (?) lader på 7 A (fungerer greit). Vanligvis ligger ladespenningen fra disse laderne på 13 V (noe over) og opp til ca. 14,5 V (og noe mer) når det lades for fullt. Dynamoen (70 A) har en uintelligent ramperegulator. Senseledningen er koblet til en vanlig batterivender (BEP), utgående pol. Slik at det alltid er den/de batteriene som kjører som også står for tilbakemeldingen til regulatoren. Ikke helt optimalt, men det beste jeg kan få til. Kablene ut fra batterivenderen og til batteriene er 95 kvadrat. Videre monterte jeg i våres inn en BEP batterimonitor der jeg kan følge ladesyklusen. Dynamoen knaller opp i 14,7- til 14,8 V ved oppstart, men detter ned til 14,4 V ganske kjapt. Ladestrømmen faller tilsvarende til 40 A og under dette, laderegulatoren er ikke mer intelligent enn det... Når jeg kjører kjøleboks og andre elektromotorer på forbruksbanken når Stirling er aktivert, så kan jeg se at Stirling dytter inn noen få A for å kompensere. Men ladingen balanserer fort til 0 A og så går den over til vedlikeholdslading igjen. Det er klart at laderen til baug/startbatteri er noe under hva den burde være. Dog fikser den oppgaven helt utmerket. Batteriene ble skiftet i fjor og i år, da hadde de stått om bord 10 år. Vanlige start blybatterier med skrukorker. Så jeg vil i første omgang anbefale trådstarter å skaffe seg kvalitetslader som har omtrent 10 % kapasitet av batteriet som skal lades. Jeg har også en ekstra lader fra Biltema, den lader batteriet til aggregatet. Denne laderen er ikke tilkoblet kontinuerlig slik som de andre to laderene, stoler ikke helt på denne billigladeren. Kobler den opp med vanlige krokodilleklemmer ved behov. Redigert 21.Juli.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.