Jump to content

Mercury thunderboldt 50, båtens hastighet øker ikke med turtallet


hjalmar83

Recommended Posts

Hei jeg har et spørsmål . 

båten min 15fots har en 2takts Mercury thunderboldt 50 fra tidlig 80tal (kortstamme).

Bunnen av canviation plate er ikke på linje med Bottum av transome .

canviation plate  er over transome med ca9 CM.

shaft_length.jpg

 

Når jeg er ute på vannet og prøve å gi litt gas for å få båten opp i plan,  så øker turtal heftig på motorn men øker ikke hastighet på vannet, som om propellen ikke har tak.

Er det feil propell eller trenger jeg å senke motoren ?

 

 

Bilder på hvordan det ser ut idag...

1.jpg

2.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Hei takk for svar :)

Han som jeg kjøpte motorn av hadde ikke brukt den på flere år.

Så var usikker på hvordan den ville kjøre. 

 

Gummivulkin høres intressant ut, det må jeg sjekke.

 

Ja kavikasjonsplata er noe over bunnlinja, de 9cm kan jo kanksje være årsak til at motoren bare kjører opp i turtall når jeg forsøker få den i plan. 

Men gummivulkin, kan den ryke hvis foreksempel noe setter seg i propellen, stopper propellen når den går på tomgang?

Kan den da være årsak til at man kan kjøre ca 8-10 knop og da ikke klarer snurre rundt propellern vid accelerasjon?

 

skal googel den med gummyvulkin, de som hadde båten før meg sier de brukte kort stamme på den :/

Men ser ikke ut som det går med min.

Link to post
Share on other sites

Normalt må man bytte hele propellen hvis vulkingen ryker,hvis ikke du har propell med løs hub (hylse med gummi)

 

9 cm høres litt mye ut,selv om du har V bunn på båten, ville nok som andre her sier prøvd å senke motoren så plata står 1,5-2 cm over bunnen på båten.

Link to post
Share on other sites

Enkleste måten å sjekke vulkingen på er å lage et merke på innerste delen av propellen og et tilsvarende merke på ytre delen av propellen. Når du kjørt motoren sjekker du så om merkene står likt i forhold til hverandre. Gjør de ikke det har gummivulkingen sluppet.

Link to post
Share on other sites

Glem det med gumivulkingen. Her er det ikke det som er problemet.
Problemet ditt er at de er en kortstammet motor på en båt som skal ha langstammet motor.
Det som skjer er at når du gir gass og farten begynner å øke så er det ikke vann rundt propellen lengre. Da slurer det naturligvis.

Link to post
Share on other sites

båten ligner litt på with vital 15 ..? mener de ble lagd både for lang og kort stamme? 

 

Ser for meg ut som at motoren ligger helt nedpå akterspeilet, og ikke mulig å senke mer uten å skjære ned akterspeilet?   

 

For å slippe å sage, så kan du evt montere en heve/senkebrakett , noe som kan lages selv - google feks "diy jackplate" 

 

Enig at her er det nok stammelengden som er problemet, men i tilfelle at vulking ryker, så kan det fikses på oppegående propellverksteder.  (men neppe spesielt lønnsomt på alu propeller i denne størrelsen - mer aktuelt om det er snakk om dyre stålpropeller) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for all hjelp! Dere hadde rett, det løste problemet!  :clap: 

Som dere sier så var det motoren som måtte senkes.

Den var alt for høyt oppe.

 

Jeg fikk beskjed av tidligere båt eier at min With 15 var til kortstammet motor.

Men i dette tilfelle så passet ikke min kortstammede Mercury50 Thunderboldt tidlig 80 tall.

Den stakk ikke langt nokk ned i vannet som dere alle stort sett er enige i. :thumbsup: 

 

Løsningen for meg var å sage i båten for å få ned motoren.

Var ikke noe glad i å gjøre dette, men sjekket at det var ok at det ikke svekket strukturen på båten.

Etter det så går båten helt fint opp i plan uten problem.

Propeller har tak og båten går fint fremover.

 

Da var min sommer reddet, ha en fantastisk sommer alle sammen!   :smiley: 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...