Fortego Startet 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2015 Hei, Nettopp installert en Jabsco membran septikpumpe. Motoren går, men ingenting pumpes ut. Skiftet fra impellerpumpe til denne på grunn av at jeg sleit med løftehøyden på impellerpumpen, og ny pumpe skulle fikse dette, og nå lurer jeg på om noen har noen tips på hva jeg eventuelt kan ha gjort feil. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
ebonita Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Ett vanligt problem är om pumpen sitter över tankytan och Du inte har fått sugledningen helt tät. Minsta luftläckage så pumpar inte pumpen. Se till att de lösa igängade stosarna (=slangsocklarna) är ordentligt inskruvade och dra slangklämmorna på sugsidan. :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Dumt spørsmål , men går motor riktig vei ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Er dette tømme pumpen for tanken? -dersom du har dekkstømming for tanken, sjekk at lokket er skikkelig tilskudd og at o-ringen er hel og tett. Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Ingen blendeplugg som sitter inni slangestussen fra fabrikk? Dette fikk jeg erfare da tanken aldri ville tømme seg, og pumpa gikk. Pluggen var gjennomsiktig til mitt forsvar! Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 En membranpumpe har gode sugeevner i forhold til andre pumpetyper. Men den tåler ikke en "lump" i ventilene eller i selve membranen. Er der noen kvern i selve toalett-tømmingen som karver opp innholdet ? Uansett så vil kvernet innhold settle seg i tanken, og med et stigrør så kan du får problemer hvis det "pakker seg" i bunnen. Forsøk å tømme tanken ved litt urolig sjø! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
TMe Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Byttet om in og utløp ved montering? Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Åpnet bunnventilen? Det er lett å glemme. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
trekko Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Åpnet en slik pumpe i helga. Bittelitt for mye papir i inløpet til pumpa hade stoppet den. Det sitter en gummiventil på både in og utside av pumpa, enveisventiler som gjør at membranpumpa virker. Hullen i de der ikke store... Jeg Vurderer sterkt en kvarn ett sted mellom do og pumpe etter at ha sett på hvor følsom denne membranpumpa er konstruert. Hvor er det naturlig og plassere den? For eller etter tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Leste veiledning litt nøyere, og viser seg at motor skal peke oppover når den ikke er montert horisontalt, så skal sjekke det senere i dag, og forsøke å stramme slangeklemmer og sette på ekstra klemmer for å sikre at det er tett. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Fortego Svart 22.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Snudde på motor uten at det hjalp, og bestemte meg til slutt for å demontere alt sammen. Fant da at pumpa hadde tettet seg med noe som var helt svart og krystallisert. Lignet ikke mye på normalt septikinnhold. Fikk fjernet dette og satt alt sammen igjen, og det funket Blir spennende å se hvor lenge det går til jeg må gjenta prosedyren. Men nå sliter jeg med nippelen på toppen av svanehalsen. Den lekker når jeg bruker pumpa, selv om jeg har tatt den ut og spylt den ren. Meningen er at den skal slippe inn luft for å forhindre hevertvirkning samtidig som den skal være tett når den blir utsatt for trykk inne i slangen. Andre som har hatt samme problemet? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.