mateco Svart 23.Juli.2015 Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 Simpel kontroll/justering av innsprøytningsvinkel. Jeg kaller prosedyren ”simpel” fordi en helt korrekt justering vil fordre spesialverktøy som måleur med eget spesielle vinkelfeste for montering på selve pumpen. Dessuten må man ha info om korrekt løftehøyde på plungerløft når elementet starter levering. Denne prosedyren forutsetter at alle impliserte deler er uskadde og funksjonelle i.h.t. hensikten med de. Den forutsetter også at der er overettmerker på pumpen og dens drivaksel. Du trenger egnet verktøy til å turne motor, en god lommelykt, generelle verktøy til motor. (Til å turne mine 60c motorer har jeg brukt skralle og kopp-nøkkel til senterbolt i veivaksel. Bare påse at bolten ikke løsner!) 1 – Slå av startstrøm til motoren. 2 – Fjern deksel som nevnt i tidligere innlegg. 3 – Fjern forre ventildeksel slik at ventilspill for syl.#1 kommer til syne. 4 – Fjern gummipropp (3) i svinghjulskåpen slik at du får innsyn til gradering på svinghjulet. Spissen på pinne (2) er pilen som anviser graderingsmerkene. Bruk lommelykten. 5 – Turn motor, i rotasjonsretningen inntil syl.#1 er på topp (TDC) og i kompresjonstakt. Sjekk at ventilspill for syl.#1 er slakke. Hvis ikke så turn en omdreining til på motor. Under turning så sjekk samtidig etter overrettmerking på companion flange (pos.17) slik at du vet sånn ca. hvor det er. Legg også merke til normal rotasjonsretning på pumpeaksel. Du kan nå montere tilbake forre ventildeksel. 6 – .Turn motoren tilbake (mot rotasjonsretning) ca. 45 grader og deretter forsiktig med rotasjonsretningen inntil pilen peker direkte på merket for innsprøytningsvinkelen som skal være 16 grader før TDC. Les av med øynene rett over pilen (avlesning på skrå kan gi flere grader feil). 7 – Sjekk overrettmerkene på companion flange (17) mot merket på pumpen. Hvis merkene er helt på linje så er innsprøytningsvinkelen korrekt og du kan avslutte prosedyren og gå til punkt 11. Er den derimot ikke på linje så må den justeres. (Her er det viktig å være nøye da en grad feil her vil gi to grader feil på motorens innsprøytningsvinkel) 8 – Løsne bolt (25) på klemflens (15). Pumpeaksel skal nå være løs fra drivverket. 9 – Turn selve pumpeaksling, i normal rotasjon, inntil overrettmerke på companion flange (17) er nøyaktig overrett med merke på pumpen og sett fast aksling i klemflens ved å teite opp bolten (25) 10 - Det kan være noe slark i drivverket så det er viktig å kontrollere. Gå derfor tilbake til punkt 6 og gjenta punkt 6-9 inntil overrettmerkene er helt på linje etter motor-turning. 11 – Påse at bolt (25) er teitet i.h.t. riktig moment. Monter tilbake deksel (26). Sett inn gummiplugg (3) i svinghjulskåpen. 12 - Rydd vekk verktøyet. Slå på hovedbryter for startstrøm og start opp ! Lykke til !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
All In Svart 23.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 Litt på siden kanskje, men bruk av startgass på denne måten er selvfølgelig ikke bra. Null kontroll på tenning, men det som er værre er esplosjonsfaren. Man fyller jo hele motorens luftside med høyeksplosiv gass. Altså luftfilter, turbokompressor, ladeluftkjøler og innsugsmanifold. En ørliten lekkasje på en av innsugsventilene vil kunne gi "flashback" og antenne blandingen slik at hele greia går i lufta. Det var kveldens pekefinger ! Bjørn[/ Det var en mekaniker på Mercruiser som gjorde dette for meg, så da følte jeg meg trygg på at dette var ok Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
All In Svart 23.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 Jeg har tro på Are, Ronny! Dette årner seg! Ikke betvil båtlivet! Har du hatt besøk av Rolf Herman, forresten?Var på kaffe hos han i dag, hyggelig det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Om dere er lei Helgeroa er Nevlunghavn grei gåavstand langs veien, evt langs kyststien og mølen, noe som er en nydelig tur å gå. Stavern og de fantastiske strendene langs Hummerbakken er kun en kort busstur unna, og ikke minst kan dere øyhoppe med ferja til Øyvind, evt ta den til Langesund. Det er også en veldig trivelig tur. Men allerhelst ordner det seg med motoren.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Noe nytt som redder ferien din? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
All In Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 En halvtimes jobb for mekanikeren, og han fant problemet som flere her inne har beskrevet var feilen. Knekte plater på drivakselen på høyttrykkspumpa til dieselen. Løsning blir å bestille nye deler hos Lasa, hente til uka og reise ned med. Båten blir da liggende, og vi reiser hjem i morgen. Trollmannen Are ser ut til å hjelpe med problemet og skipperen ser lysere på det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-Luna- Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Så greit at det var en såpass "enkel" feil da! Lykke til videre Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Det hørtes overkommelig ut, All In ! Godt det ikke var værre ! Kjedelig med stopp, men greit utfall.. Lenge igjen av sommeren, vet du Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 (redigert) Flott at det ordner for deg !! Nå som du vet om denne svakheten så har det kanskje vært lurt å bestille en ekstra platesett med tilhørende fittings slik at du har i reserve ? Lykke til videre! Bjørn Redigert 24.Juli.2015 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Da har vi hvertfall lært at om vi kommer opp i tilsvarende problemer er det bare å bretta opp ermene og reparere etter anvisning fra Mateco og Liberty m.fl. Fantastiske innlegg fra disse gutta Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Jangul Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Utrolig bra hjelp å få på dette forumet!! MYE kompetanse i "veggene" !! Søker alltid her inne først!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
All In Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Jeg setter stor pris på all denne hjelp. Ikke så mye jeg får gjort på egen hånd, men det er alltid folk på brygga som kan skru og gi litt bistand. Tipper Are sparte masse tid ved at vi hadde feilsøkt mye på forhånd og gitt konkrete svar. Takk til alle. Nå gjenstår det bare å få start til uka, men det sover jeg godt på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Så bra dere fant feilen Hvor mange timer har motorene dine gått All in? Sikkert lurt å titte litt på broren ved siden av også siden dette er kjent feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Er det hvert et forsøk å ringe Stathelle Marina tel.35967879 mob 90169019 mulig han har delen eller skaffer raskt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
All In Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Stavern Båt og motor bestiller fra Lasa, og så reiser jeg ned og møter Are i båten når delene har kommet en dag til uka. Greit at de styrer den biten når jeg først må ligge her med båten over helgen kanskje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ternen32 Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Flott at du fant feilen :) skulle reagert på den skulle reagert på den skive nede på motorfestet når vi holdt på der. Regner med at den stammer derfra. :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post Share on other sites More sharing options...
Ternen32 Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Ligger båten min fortsatt fint der forresten ? :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Dete er ikke et ukjent probleme og blir veldig ofte oversett som et service punkt. Det er 6 fleksiplater 3 og 3 plater det hender at under service så blir det avdekket sprekker i platene rundt festeboltene og da må de skiftes, hvis det er god tilkomst tar det ca 1 time og skifte de. Hvis de ikke har fleksiplater på lager så kan jeg sende et sett fleksiplater ned til deg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
All In Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 @Ternen: det var skiva til en bolt som hadde ristet ut og så forårsaket brudd på de tre skivene. Båten dimlingene der for tre timer siden, vi har nå kommet oss hjem. @Liberty: det er bestilt hos Lasa, sammen med stoppventilen som også var gåen. Delene kommer tirsdag. Jeg takker så mye for muligheten for å kjøpe deler av deg, men jeg fant det veldig trygt at Are (mekanikeren) tok ansvaret og skaffer de delene jeg trengte. Det vi ikke visste helt, er om man får byttet skivene uten å skru løs dieselpumpa, men det forstår jeg kanskje at man ikke trenger. Bør jeg skifte platene på den andre også uten noe tegn? Eller er det pga den utskrudde bolten den har røket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 (redigert) Du må ikke flytte pumpen for å skifte fleksiplatene. Ta av dekselet på den andre motoren og kontroller at det ikke er sprekker i Fleksiplatene og at boltene ikke er løse. Ser det greit ut så ta en ny kontroll ved service om ca 500 timer, vanligvis holder Fleksiplatene mangen 1000 timer ta også en kontroll på de 4 boltene som holder dieselpumpen er de løs så ryker Fleksiplatene Redigert 25.Juli.2015 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
All In Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Takk for godt tips. Skal be mekanikeren gjøre denne sjekken når vi monterer den andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Liberty er en kar som vet hva han snakker om. Å hjelpsom.. er det ingen tvil om. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 (redigert) Bare litt nysgjerrig, men hvorfor ble dette ikke kontrollert da jeg foreslo det på tirsdag ? Ordla jeg meg litt feil ? Bjørn var jo også inne på tanken på mandags ettermiddag. Redigert 25.Juli.2015 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
All In Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Jeg fikk mange tips, og dette tipset lå over min evne til å finne ut av. Jeg kan jo stort sett kun fylle diesel og manøvrere. Så stolte jeg veldig på mekanikeren som var ombord og sa dette var 99% sikkert dieselpumpa. Så feil kan man ta. Jeg takker uansett for alle tipsene. Dette tipset fortalte jeg Are fra Stavern båt og motor, og det var nesten det første han sjekket på onsdag. Når det gjelder montering av disse platene igjen, må det times opp etc da? Eller er dette en jobb som en hobbymekaniker som meg hadde klart å skru dammen igjen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 La mekanikeren ta jobben. Du kan jo bruke tiden din til og ta av dekselet på den andre motoren din og kontrolere den. Hvis den mekanikeren som var hos deg og sa att dieselpumpen var defekt, var bestilt hos et firma så må du ikke betale for jobben. Jeg vet at det er mange som får store regninger på feil diagnose. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.