Jump to content

Feilsøking på TAMD 63L som ikke vil starte


All In

Recommended Posts

Holder en knapp på att du finner feilen under dekselet med rød trekant på. Demonter dekselet under der finner du koplingen og justeringen for tenningstidspunktet den består av noen stålskiver og et mellomstykke noen ganger ryker stålskivene eller skruene som holder de løsner, hvis skruene løsner så vil  tenningstidspunktet bli senere og da får du høyere temp på motoren 

Link to post
Share on other sites

Er enig med liberty, og andre, at problemet kan skyldes forskyvning av innsprøytningsvinkelen.

 

Det er vel den nedre delen på denne tegningen hvor du kan finne slitte flexiplater eller skruer som er løse;

 

bilde

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7740790-23-2153.aspx

 

Er du heldig så kan der være overettmerker som kan vise om noe har forskøvet seg !

 

:smiley:

 

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ja hvis skrue 25 har løsnet så er det jo det beste da trenger du ikke deler for og fikse problemet  

 

Mulig at han ikke vil trenge noen deler, men allikevel så kan det bli en utfordring å treffe korrekt innstilling !

 

Det er jo ikke bare å feste klemflensen!

Om årsak er løs klemflens, utslitte flexiplater eller løsebolter så må det hele festes i nøyaktig posisjon som gir korrekt timing.

 

En graderingsfeil på  pumpens drivaksel vil doble seg på svinghjulet og innsprøytningsvinkelen!

 

Om dette scenarioet skulle være årsak til problemet, så håper jeg at der er en aksial korrekt overrettmerking som er mulig å følge.

 

Hvis ikke så må det hele justeres med spesialverktøy etter gitte mål !

 

:smiley:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det triste er at dieselpumpa med 99% sikkerhet er ødelagt. Vi startet på startgass, og da gikk den fint på tomgang, altså med startgass. Når vi prøvde å gi turtall, så kakler det masse fra dieselpumpa.

Vi prøvde oss utpå 04.30 i dag, og planen var å gå på en motor hjem. Men vi måtte vi snu. Vi låste akslingen med tau, men det resulterte at den trakk babord. Ingen styring mot styrbord. Så nå ligger vi i Helgeroa igjen. Håper at vi får prioritet hos Vestfold elektroservice. Båten må bli liggende her til den går som den skal.

Link to post
Share on other sites

Føler med dere All In. Kjedelig når slikt skjer i ferien når det passer minst :-(

 

Men synes det er rart du ikke fikk gått på én motor.

 

Det er litt tricky å gå fra null til 2-3 knop men man kan hjelpe til litt med baugthrusteren. Over ca 3-4 kn skal rorene få nok autoritet og man greier typisk å gå i 5,5-6 kn med under 50% rorutslag.

 

Men klart, sjø og vind kompliserer det hele og jeg vet det er mye sjø igjen utenfor rakke fra i går.

 

Lykke til med motoren. Vi prates :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Får ikke akslingen vannsmøring fra den andre motoren?

Mener det er en paralell slange mellom SB og BB pakkboks... Har du talgpakning eller simmeringer? Princess byttet vel til simmerring før år 2000 mener jeg...

Uansett skal det mye til for å få varmgang i 5-6 kn og uten belastning.

 

Girene du har (ZF/ IRM 220?) er det mange som kjører for én motor med. REM gjør det titt og ofte med storebroren til girene dine.

 

Jeg hadde nok kjørt og latt akselen spinne fritt da jeg har mark i ræva, hehe.

 

Men jeg skjønner dere godt. Er jo litt sjø man skal ta med i regninga også.

 

Vi prekas :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg går ofte for en motor, og lar da akslingen på den andr spinne fritt. Båten går noe skjevt, men ingen problem egentlig hverken på pilot eller manuellt. Jeg har simering pakkboks og krysskjøling fra andre motor, men gikk også slik med forrige P35 Escada med talgpakning og uten krysskjøling. Problemer kan oppstå hvis du går fort med den ene akslingen spinnende fritt. Det har vært rapportert skader på gearkasser på seibåter vet jeg, under berging hvor RS har tauet båten opp i hastigheter den allers aldrig makter når den går for motor. Holder du deg på rundt 6 kn. og for sikkerhets skyld kjenner på gearkasse og pakkboks med handa innimellom at den ikke blir for varm er det ikke noe problem. For varm er ikke lunkent. Husk at er overflata omlag 50 grader føles den så varm at du trekker til deg hånda umiddelbart. På den annen side, begynner vannet i pakkboksen å koke bør du legge av og heller hive ut makrellsnøret en halvtime eller så før du går videre.

Håper ting løser seg for dere. God tur videre

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Sjekk medbringeren bak diselpumpa. Er den slitt så får du ikke trykk til injektorene. Den sitter i mellom innpeller og diselpumpe mener jeg. Duhar vel ikke hatt ut innpellerhuset og fått huset på feil? Det kan fort skje. Bare se at medbringeren sitter i riktig spor. Bare et tips!!.??

Link to post
Share on other sites

Det triste er at dieselpumpa med 99% sikkerhet er ødelagt. Vi startet på startgass, og da gikk den fint på tomgang, altså med startgass. Når vi prøvde å gi turtall, så kakler det masse fra dieselpumpa.................................

 

Ta av dekselet som nevnt ovenfor !! Hvis du er så skråsikker på at pumpa er deffekt, så må dekselet av uansett !

 

Så kan vi andre klamre oss til den siste 1% hvor vi tror at innsprøytningsvinkelen har forsjøvet seg som følge av årsaker nevnt ovenfor. Om så er tilfelle, og evt. skader ikke er for store, så vil du kunne starte motoren ca. en time etter påbegynt prosedyre med å rette feilen. :smiley:

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Oioioi ikke bruk startgass på dieselmotor, blir enorme krefter i sving da den kommer ukontrollert inn i sylindrene, og da får du voldsom bankelyd, not good...

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Oioioi ikke bruk startgass på dieselmotor, blir enorme krefter i sving da den kommer ukontrollert inn i sylindrene, og da får du voldsom bankelyd, not good...

 

Litt på siden kanskje, men bruk av startgass på denne måten er selvfølgelig ikke bra.

 

Null kontroll på tenning, men det som er værre er esplosjonsfaren.

 

Man fyller jo hele motorens luftside med høyeksplosiv gass. Altså luftfilter, turbokompressor, ladeluftkjøler og innsugsmanifold.

En ørliten lekkasje på en av innsugsventilene vil kunne gi "flashback" og antenne blandingen slik at hele greia går i lufta.

 

Det var kveldens pekefinger !

 

:smiley:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Håper dette ordner seg enkelt. Autoriserte forhandlere kommer ofte med litt for omfattende løsninger... Så vurder rådene du får nøye om de går ut på å bytte ut hele og dyre elementer. Det er ikke alltid det er nødvendig.

 

Jeg har brukt startgass en gang - på en snøfreser. Etter det kom den seg aldri.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Håper på mekaniker i morgen. Are hos Stavern båt og Motor kommer i morgen. Han har med seg stoppventilen jeg har bestilt i dag. Så må han feilsøke og se om han finner samme feil som vi antar. Ham skal være god på VP så jeg har forhåpninger. Begynner å bli godt kjent i Helgeroa nå. Får vi ikke til noe i morgen, så reker vi hjem og lar båten bli liggende. Så får jeg avtale med verksted om videre fremdrift. Dersom de skrur ut dieselpumpa, så må den til feks Vedtfold elektro diesel e.l. De hadde ikke tid til å ta oppdrag nå, så jeg må finne en løsning. Og det kan jo ta tid dessverre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...