Jump to content

Feilsøking på TAMD 63L som ikke vil starte


All In

Recommended Posts

Simpel kontroll/justering av innsprøytningsvinkel.

 

Jeg kaller prosedyren ”simpel” fordi en helt korrekt justering vil fordre spesialverktøy som måleur med eget spesielle vinkelfeste for montering på selve pumpen. Dessuten må man ha info om korrekt løftehøyde på plungerløft  når elementet starter levering.

 

Denne prosedyren forutsetter at alle impliserte deler er uskadde og funksjonelle i.h.t. hensikten med de. Den forutsetter også at der er overettmerker på pumpen og dens drivaksel.

 

Du trenger egnet verktøy til å turne motor, en god lommelykt, generelle verktøy til motor.

(Til å turne mine 60c motorer har jeg brukt skralle og kopp-nøkkel til senterbolt i veivaksel. Bare påse at bolten ikke løsner!)

 

bilde

 

1 – Slå av startstrøm til motoren.

 

2 – Fjern deksel som nevnt i tidligere innlegg.

 

3 – Fjern forre ventildeksel slik at ventilspill for syl.#1 kommer til syne.

 

4 – Fjern gummipropp (3) i svinghjulskåpen slik at du får innsyn til gradering på svinghjulet. Spissen på pinne (2) er pilen som anviser graderingsmerkene. Bruk lommelykten.

 

5 – Turn motor, i rotasjonsretningen inntil syl.#1 er på topp (TDC) og i kompresjonstakt. Sjekk at ventilspill for syl.#1 er slakke. Hvis ikke så turn en omdreining til på motor.

Under turning så sjekk samtidig etter overrettmerking på companion flange (pos.17) slik at du vet sånn ca. hvor det er. Legg også merke til normal rotasjonsretning på pumpeaksel. Du kan nå montere tilbake forre ventildeksel.

 

bilde

 

6 – .Turn motoren tilbake (mot rotasjonsretning) ca. 45 grader og deretter forsiktig med rotasjonsretningen inntil pilen peker direkte på merket for innsprøytningsvinkelen som skal være 16 grader før TDC. Les av med øynene rett over pilen (avlesning på skrå kan gi flere grader feil).

 

7 – Sjekk overrettmerkene på companion flange (17) mot merket på pumpen. Hvis merkene er helt på linje så er innsprøytningsvinkelen korrekt og du kan avslutte prosedyren og gå til punkt 11. Er den derimot ikke på linje så må den justeres. (Her er det viktig å være nøye da en grad feil her vil gi to grader feil på motorens innsprøytningsvinkel)

 

8 – Løsne bolt (25) på klemflens (15). Pumpeaksel skal nå være løs fra drivverket.

 

9 – Turn selve pumpeaksling, i normal rotasjon, inntil overrettmerke på companion flange (17) er nøyaktig overrett med merke på pumpen og sett fast aksling i klemflens ved å teite opp bolten (25)

 

10 - Det kan være noe slark i drivverket så det er viktig å kontrollere. Gå derfor tilbake til punkt 6 og gjenta punkt 6-9 inntil overrettmerkene er helt på linje etter motor-turning.

 

11 – Påse at bolt (25) er teitet i.h.t. riktig moment. Monter tilbake deksel (26). Sett inn gummiplugg (3) i svinghjulskåpen.

 

12  - Rydd vekk verktøyet. Slå på hovedbryter for startstrøm og start opp !

 

Lykke til !!

 

:smiley:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

 

Litt på siden kanskje, men bruk av startgass på denne måten er selvfølgelig ikke bra.

 

Null kontroll på tenning, men det som er værre er esplosjonsfaren.

 

Man fyller jo hele motorens luftside med høyeksplosiv gass. Altså luftfilter, turbokompressor, ladeluftkjøler og innsugsmanifold.

En ørliten lekkasje på en av innsugsventilene vil kunne gi "flashback" og antenne blandingen slik at hele greia går i lufta.

 

Det var kveldens pekefinger !

 

:smiley:

 

Bjørn[/

 

 

 

Det var en mekaniker på Mercruiser som gjorde dette for meg, så da følte jeg meg trygg på at dette var ok

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om dere er lei Helgeroa er Nevlunghavn grei gåavstand langs veien, evt langs kyststien og mølen, noe som er en nydelig tur å gå. Stavern og de fantastiske strendene langs Hummerbakken er kun en kort busstur unna, og ikke minst kan dere øyhoppe med ferja til Øyvind, evt ta den til Langesund. Det er også en veldig trivelig tur. Men allerhelst ordner det seg med motoren..

Link to post
Share on other sites

bilde

 

En halvtimes jobb for mekanikeren, og han fant problemet som flere her inne har beskrevet var feilen. Knekte plater på drivakselen på høyttrykkspumpa til dieselen.

 

Løsning blir å bestille nye deler hos Lasa, hente til uka og reise ned med. Båten blir da liggende, og vi reiser hjem i morgen. Trollmannen Are ser ut til å hjelpe med problemet og skipperen ser lysere på det.

Link to post
Share on other sites

Flott at det ordner for deg !! :thumbsup:

 

 

 

Nå som du vet om denne svakheten så har det kanskje vært lurt å bestille en ekstra platesett med tilhørende fittings slik at du har i reserve ?

 

Lykke til videre!

 

:smiley:

 

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Da har vi hvertfall lært at om vi kommer opp i tilsvarende problemer er det bare å bretta opp ermene og reparere etter anvisning fra Mateco og Liberty m.fl.

Fantastiske innlegg fra disse gutta


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg setter stor pris på all denne hjelp. Ikke så mye jeg får gjort på egen hånd, men det er alltid folk på brygga som kan skru og gi litt bistand. Tipper Are sparte masse tid ved at vi hadde feilsøkt mye på forhånd og gitt konkrete svar. Takk til alle. Nå gjenstår det bare å få start til uka, men det sover jeg godt på.

Link to post
Share on other sites

Dete er ikke et ukjent probleme og blir veldig ofte oversett som et service punkt. Det er 6 fleksiplater 3 og 3 plater det hender at under service så blir det avdekket sprekker i platene rundt festeboltene og da må de skiftes, hvis det er god tilkomst tar det ca 1 time og skifte de. Hvis de ikke har fleksiplater på lager så kan jeg sende et sett fleksiplater ned til deg

Link to post
Share on other sites

@Ternen: det var skiva til en bolt som hadde ristet ut og så forårsaket brudd på de tre skivene. Båten dimlingene der for tre timer siden, vi har nå kommet oss hjem.

 

@Liberty: det er bestilt hos Lasa, sammen med stoppventilen som også var gåen. Delene kommer tirsdag. Jeg takker så mye for muligheten for å kjøpe deler av deg, men jeg fant det veldig trygt at Are (mekanikeren) tok ansvaret og skaffer de delene jeg trengte. Det vi ikke visste helt, er om man får byttet skivene uten å skru løs dieselpumpa, men det forstår jeg kanskje at man ikke trenger.

 

Bør jeg skifte platene på den andre også uten noe tegn? Eller er det pga den utskrudde bolten den har røket?

Link to post
Share on other sites

Du må ikke flytte pumpen for å skifte fleksiplatene. Ta av dekselet på den andre motoren og kontroller at det ikke er sprekker i Fleksiplatene og at boltene ikke er løse. Ser det greit ut så ta en ny kontroll ved service om ca 500 timer, vanligvis holder Fleksiplatene mangen 1000 timer ta også en kontroll på de 4 boltene som holder dieselpumpen er de løs så ryker Fleksiplatene

Redigert av liberty (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk mange tips, og dette tipset lå over min evne til å finne ut av. Jeg kan jo stort sett kun fylle diesel og manøvrere. Så stolte jeg veldig på mekanikeren som var ombord og sa dette var 99% sikkert dieselpumpa. Så feil kan man ta. Jeg takker uansett for alle tipsene. Dette tipset fortalte jeg Are fra Stavern båt og motor, og det var nesten det første han sjekket på onsdag.

 

Når det gjelder montering av disse platene igjen, må det times opp etc da? Eller er dette en jobb som en hobbymekaniker som meg hadde klart å skru dammen igjen?

Link to post
Share on other sites

La mekanikeren ta jobben. Du kan jo bruke tiden din til og ta av dekselet på den andre motoren din og kontrolere den. Hvis den mekanikeren som var hos deg og sa att dieselpumpen var defekt, var bestilt hos et firma så må du ikke betale for jobben. Jeg vet at det er mange som får store regninger på feil diagnose.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...